اتصال لوله پلی اتیلن چیست ؟

اتصال لوله پلی اتیلن

اتصال لوله پلی اتیلن

بازرگانی کشیشی پیشرو در تهیه بهترین و باکیفیت ترین اجناس در رأس تاسیسات ایران

از پرکاربرد ترین لوله هایی که در صنعت قابل استفاده می باشند لوله پلی اتیلن می باشد. این لوله هم همچون سایر لوله های دیگر روش اتصال مختص به خود را دارا می باشد و همین موضوع باعث می شود تا به عنوان یک لوله کاربردی و مناسب شناخته شود. اگر مایل به دانستن نحوه اتصال لوله پلی اتیلن هستید پیشنهاد می کنیم با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

انواع مختلف لوله با برندهای متفاوت همچون: پلی اتیلن پلیکا، پوشفیت و … وجود دارد و روش های مختلفی هم برای اتصال این لوله ها وجود دارد و اینکه نمی توان از یک روش اتصال برای تمام انواع لوله ها استفاده نمود. اینبار در این مقاله به سراغ نحوه اتصال لوله پلی اتیلن رفته ایم و می خواهیم با نحوه انواع اتصالات این نوع از لوله آشنا شویم.

لوله پلی اتیلن چیست؟

به عنوان پرمصرف ترین لوله های کاربردی شناخته شده و علت این موضوع هم وجود ویژگی هایی است که دارد. موادی که برای تهیه و تولید این لوله استفاده شده است از ماده ای پلیمری می باشد. این پلیمر مصنوعی از اتم های کربن و هیدروژن تشکیل شده و دارای پیوند مولکولی بسیار قوی است.  

لوله پلی اتیلن:

منعطف بوده، مقاومت بالایی داشته، رسوب پذیری پایینی داشته، قیمت مناسب، نصب راحت، دوام بالا داشته و … است. یک جایگزین عالی برای لوله های پی وی سی، آهنی و چدنی می باشد و توانسته سهم بیشتر بازار را از آن خود کند.

سایر مقالات
ویژگی شیر توپی پلیمری چیست؟

ازکاربرد های لوله پلی اتیلن می توان به: خطوط انتقال و لوله کشی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، خطوط انتقال آب در مصارف ساختمانی و همچنین مورد استفاده در مصارف کشاورزی اشاره نمود.

از انواع لوله پلی اتیلن هم می توان به این موارد اشاره نمود:

  • لوله پلی اتیلن غلافی
  • لوله پلی اتیلن آبرسانی
  • لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای
  • لوله پلی اتیلن فاضلابی
  • لوله پلی اتیلن گازی
  • لوله پلی اتیلن فشار قوی

البته انواع لوله پلی اتیلن از نظر دانسیته (چگالی) به 3 نوع تقسیم مشود که عبارتند از:

  • پلی اتیلن سنگین (HDPE)
  • پلی اتیلن سبک خطی (LLDPE)
  • پلی اتیلن سبک (LDPE)

اتصال لوله پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن به عنوان کاربردی ترین لوله شناخته شده است چرا که در کنار کارکرد بی شمار، مزایای فراوان، ویژگی های منحصربه فرد، از روش اتصال متنوعی هم برخوردار می باشد.

به طور کلی لوله های پلی اتیلن به دو روش: جوشکاری و اتصالات مکانیکی قابل متصل شدن می باشد.

البته در رابطه با روش های جوشکاری حرارتی، باید بگوییم روش هایی هستند که در آن دو سر لوله پلی اتیلن به کمک دستگاه جوش به هم متصل می گردد.

همچنین در اتصالات مکانیکی به منظور متصل نمودن دو لوله پلی اتیلن از فلنج ها و اتصالات کوپلینگ یا فشاری استفاده می گردد.

انواع جوش لوله پلی اتیلن

روش انجام جوش کاری لب به لب یا بات فیوژن یک روش ساده برای اتصال لوله پلی اتیلن می باشد. در این روش سر هر دو لوله ابتدا داغ می گردد  و هنگامی که به حالت مذاب نزدیک گردید با یک فشار معین به هم فشرده می شوند.

سایر مقالات
کاربرد لوله پلیکا سفید

از روش لب به لب می توان برای لوله هايي که از نظر قطر و ضخامت و جنس برابر و يکسان باشند، استفاده نمایند. در شبکه هاي توزيع فاضلاب و آب رساني از این روش لب به لب استفاده مي گردد.

 

روش جوش کاری الکتروفیوژن

از دیگر روش های جوش کاری برای اتصال لوله پلی اتیلن می توان به روش الکتروفیوژن اشاره نمود. در روش الکتروفیوژن از جریان برق برای ذوب نمودن سر لوله و ایجاد اتصال استفاده می گردد. از روش الکتروفیوژن در شبكه هاي گازرساني و آتش نشانی بیشتراستفاده می گردد.

نحوه استفاده:

با کمک المنت هایی که در داخل این اتصالات وجود دارد  که می تواند با کمک استفاده از جریان الکتریکی گرم گردد و با این روش لوله های پلی اتیلن به یکدیگر وصل می شوند.

از این اتصال معمولا در خطوط انتقال گاز استفاده می گردد به عنوان نمونه: در لوله کشی زانویی گاز، در اتصال کردن رابط ها و همچنین در اتصالاتی که می خواهند دو لوله نامساوی را بهم وصل کنند می توان از جوش الکتروفیوژن استفاده نمود. با کمک این روش می توان برای لوله و اتصالات پلیمری تا قطر 90 میلی متر استفاده نمود.

انواع دستگاه جوش برای لوله پلی اتیلن

برای جوش دادن لوله های پلی اتیلن 3 مدل دستگاه موجود می باشد که به این شرح می باشد.

دستگاه جوش لب به لب (بات فيوژن)

در روش جوشکاری با دستگاه جوش لب به لب از یک صفحه داغ استفاده می گردد. در این روش بین دو لبه لوله پلی اتیلن یک صفحه داغ قرار گرفته می شود و سپس با کمک حرارت صفحه دو سر لوله شروع به ذوب شدن می کند و با یکدیگر ترکیب می گردند.

سایر مقالات
اتصالات کوپلی یا پرسی

پس از این مرحله که ترکیب انجام شد صفحه داغ برداشته شده و با کمی فشار دو لبه لوله پلی اتیلن به یکدیگر متصل می گردد. در این روش محل اتصال دو لوله کاملا کیپ شده و به هیچ عنوان نشتی نخواهد داشت. از این دستگاه جوش معمولا برای لوله های پلی اتیلن که برای مصارف آبرسانی شهری و روساتیی مورد استفاده هستند استفاده می گردد.

دستگاه جوش الكتروفيوژن

از دیگر دستگاه های متصل کننده لوله های پلی اتیلن می توان به دستگاه جوش الکتروفیوژن اشاره نمود. این دستگاه به عنوان سریعترین و رایج ترین دستگاه اتصال دهنده لوله های پلی اتیلن به یکدیگر می باشد.

این دستگاه به منظور اتصال پیدا کردن لوله های پلی اتیلن به منظور انتقال گاز قابل استفاده می باشد.

دستگاه جوش الكتروفيوژن با کمک دو الکترود داغ عمل جوشکاری را انجام می دهد.

دستگاه جوش اكسترودر برای اتصال لوله پلی اتیلن

یکی دیگر از دستگاه های جوش مناسب برای جوشکاری و اتصال لوله پلی اتیلن دستگاه جوش اکسترودر می باشد. این دستگاه جوش، یک دستگاه کاربردی به منظور ترمیم محل جوش در لوله و اتصالات پلی اتیلن بسیار کاربرد دارد.

گرانول های پلی اتیلن در محفظه این دستگاه قرار داده شده و با اِعمال حرارت، گرانول ها ذوب شده و وارد مجرای خروجی دستگاه می شود. کنترل فرآیند جوشکاری در دستگاه جوش اکسترودر با کمک یک اهرم و به صورت دستی قابل اجرا می باشد.

بهترین لوله ساختمان
خرید لوله پلیکا نانو پلیمر یاس از نمایندگی اصلی لوله پلیکا نانوپلیمر یاس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات