ویژگی شیر توپی پلیمری چیست؟

ویژگی شیر توپی پلیمری

ویژگی شیر توپی پلیمری

بازرگانی کشیشی پیشرو در تهیه بهترین و باکیفیت ترین اجناس در رأس تاسیسات ایران

ما اینبار در بازرگانی کشیشی به سراغ ویژگی های شیر توپی پلیمری رفته ایم و می خواهیم با این نوع شیر آشنا شده و همچنین ببینیم در کنار ویژگی هایی که شیر توپی دارد چه مزایا و کاربردی را دارا می باشد. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

شیرهای توپی مسدود کننده سیال به شکل کروی است و به بیان ساده تر به شکل توپی می باشند. این مسدود کننده کروی شکل یا توپی از یک دریچه کروی داخل خود تشکیل گردیده که هنگامی این دریچه باز می باشد سیال از آن عبور می نماید و شیر در حالت روشن (on) قرار می گیرد.

توانایی شیرهای توپی در این است که در حالت نیمه باز هم قرار بگیرند. دسته شیر موازی با سوراخ داخل کره شیر توپی بوده که به صورت قرار گرفتن دسته شیر در موازات خط لوله، سوراخ در حالت باز قرار گرفته و سیال داخل شیرتوپی به شکل کامل جریان پیدا خواهد کرد. 

 شیر توپی چیست؟

شیرتوپی با نام شیر ضربه ای هم شناخته می شود. این مدل شیر جزو شیرهایی می باشد که با حركت چرخشی اجرا می گردد كه در آن از یک دیسک کروی چرخان به منظور کنترل جریان عبوری استفاده می گردد كه این دیسک ها به منظور باز و بسته نمودن جریان مورد استفاده قرار میگیرد. 

توان تحمل فشار شیر توپی تا حدود 1000 بار است. این نوع شیرآلات، شـیرهای ساده ای می باشند كه به منظور قـطع و وصـل نمودن جریان از یك قطـعه توپی شكل به منظور توقف نمودن و راه اندازی دبی سیال استفاده می گردد که با چرخش ساقه شیر به سمت موقعیت باز نمودن توپی چرخیده می شود و سوراخی كه در وسط آن تعبیه گردیده است در مسیر ورود و خروج سیال قرار خواهد گرفت. در نتیجه سیال می تواند از شیر عبور نماید. زمانی که توپی به صورتی بچرخد که سوراخ آن عمود بر مسیر سیال قرار بگیرد، دبی سیال توقف خواهد نمود. 

سایر مقالات
لوله کشی شوفاژ با لوله سبز

زمانی كه توپی، در موقعـیت نیمه باز باشد، جریان در شیر ایجاد می گردد، این مشخصه منجر به محدودیت كاربرد شیر توپی می شود. پس، این نوع از شیرآلات صنعتی در سیال هایی که قرار است به طور كاملاً بسته یا باز گردند، بكار می روند. از این شیر توپی می توان در انواع لوله های: پلی اتیلن، گالوانیزه و … هم استفاده نمود.

ویژگی شیر توپی پلیمری

در شیرهای توپی كه در صنعت نفت و گاز بكار رفته اند امکان دارد از عملکردهای متفاوتی برای كنترل نمودن به صورت مستقیم یا از راه دور شیر استفاده گردد. از متداولترین عملکردها می توان به صورت دستی یا موتور اشاره نمود. 

شیرهای دستی دارای یك اهرم یا چرخ دستی هستند كه به طور مستقیم یا از طریق یك گیربكس به ساقه شیر وصل می گردند. با حركت نمودن ساقه شیر به اندازه یك قوس 90 درجه، شیر بسته یا باز می گردد. 

در بیشتر آنها عمل نمودن شیر در حالتی انجام خواهد شد كه دسته شیر تا 90 درجه چرخیده شود. برخی از این نوع از شیرآلات ها دارای عملگرهایی می باشند كه بصورت دنده خورشیدی کار می كنند. این نوع از دنده ها به شیر این اجازه را می دهند كه از دستـه كوچكتری استفاده نمایند، ولی نیروی حاصله از آنها به اندازه یك شیر بزرگ می باشد. 

از شیر توپی به منظور كنترل نمودن جریان در زمانی كه سیال فقط گاز می باشد استفاده خواهد شد. 

کاربرد شیر توپی پلیمری 

حال که با ویژگی شیرهای توپی آشنا شدیم بهتر است کاربردهایی دارد را هم بشناسیم.

سایر مقالات
درپوش لوله پلیکا چیست؟

شیر توپی پلیمری کاربرد بسیاری در صنعت آب و فاضلاب و همچنین پروژه های آبرسانی و آبیاری دارد. شیر توپی به طور معمول با نام شیر گازی هم شناخته می شود و برخی مواقع به عنوان شیر گازی پلاستیکی هم استفاده می گردد.

نوع پلیمری شیرهای توپی به منظور انتقال سیالات خاص و همچنین برای سیستم های کشاورزی و آبیاری از آن استفاده گسترده ای خواهد شد و توسط برخی از تولید کنندگان داخلی تولید می گردد.

شیر توپی از پلیمر U-PVC در 9 اندازه از 1.5 سانتی متر تا 10 سانتی متر ساخته شده و عرضه می گردد. این شیرها توانایی تحمل فشار تا 10 بار و همچنین ایجاد اتصال سریع و مناسب با سایر لوله ها و اتصالات پلیمری داشته و قابل استفاده در سیستمهای آبیاری قطره ای، بارانی و انتقال آب می باشند.

شیرهای توپی پلیمری با نام دیگر: بال والو(Ball Valve) یا شیر ضربه ای هم شناخته می شود و به کمک حرکات چرخشی عمل می نماید. در این نوع شیرها یک دیسک کروی شکل چرخان به جهت تنظیم نمودن میزان جریان عبور کننده استفاده می گردد.

 دیسک های چرخان نام برده شده وسیله ای به منظور باز و بسته نمودن جریان سیالات می باشد.   

نام محصول: لوله پلیکا نانو پلیمر یاس

توجه

این شیر توپی پلیمری با توجه به نوع جنسی که دارد و رعایت شرایط فنی تولید، در برابر شرایط محیطی مقاوم و کاربردی بوده و میزان رسوب گیری آن بسیار ناچیز می باشد. این نوع شیرآلات پلیمری در مواردی همچون آبیاری قطره ای و آبیاری بارانی بکار گرفته می شوند. از مزایای دیگر شیر توپی پلیمری می توان به مقاومت مناسب و همچنین زیاد در برابر مواد شیمایی و قلیایی اشاره نمود. این ویژگی در شیرهای توپی پلیمری باعث گردیده تا آنها بتوانند جایگاه ویژه ای در کاربردهای صنعتی داشته باشند. 

سایر مقالات
تبدیل پلیکا چیست و چه مشخصاتی دارد؟

شیر توپی پلیمری به عنوان شیر قطع و وصل جریان بوده و از نوع اتصالات سریع است. همچنین نصب و راه اندازی آن بسیار ساده و در عین حال سریع می باشد. این شیر در برابر نور خورشید و همچنین اشعه ماوراء بنفش مقاومت خوبی نشان داده و در برابر اجسام خارجی هم مقاومت بالایی دارد و اثر پذیر نیست. شیر توپی پلیمری با تمام لوله های آهنی گالوانیزه پلی اتیلن و … سازگاری داشته و با کمترین افت فشار در خط مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 

به طور کلی از کاربردهای شیر توپی که در کنار ویژگی شیر توپی مهم تلقی می گردد شامل این موارد می باشد:

  • آبیاری باغ، پارک ها و فضاهای سبز 
  • آبیاری مزارع و زمین های کشاورزی
  • سیستم های آب و فاضلابی
  • ایستگاه فلیتراسیون سیستم های آبیاری قطره ای
  • مورد استفاده در واحد فرآوری صنایع دارویی و شیمایی
  • صنایع آب و فاضلاب
  • کنترل سیالات حتی گازها و روغن

مشخصات 

از مشخصات شیر توپی پلیمری می توان به این موارد اشاره داشت:

مقاوم در برابر اشعه فرابنفش نور خورشید (UV)

مقاوم در برابر مواد شیمیایى همچون کودها

مقاوم در برابر رسوب

فشار اسمی 10 بار

گشتاورد عملکردی پایین

در آخر

شیرهای توپی  به منظور باز و بسته نمودن جریان سیالات بکار رفته و نصبی بسیار آسان و سریع دارند.

این شیرها در مقابل اشعه خورشید و ماورا بنفش مقاومت بالایی داشته و در مقابل جسم های خارجی به خوبی مقاوم هستند.

از این شیرها می توان در کلیه لوله های گالوانیز، پلی اتیلن و … استفاده نمود. شیرهای توپی نسبت به شیرهای برنجی از قیمت پایین و مقرون به صرفه ای برخوردار می باشند.

سایر مقالات
شناخت بهترین لوله ها برای ساختمان

بازرگانی کشیشی نانو پلیمر یاس و نمایندگی اصلی پوشفیت نیوفلکس   و نمایندگی اصلی نیوپایپ را دارد و بهترین لوله نیوپایپ و لوله پلیکا و لوله پوشفیت را به متقاضیان عزیز ارائه می دهد.

بهترین لوله ساختمان
خرید لوله پلیکا نانو پلیمر یاس از نمایندگی اصلی لوله پلیکا نانوپلیمر یاس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات