نگهداری از شیرآلات موتورخانه

نگهداری از شیرآلات موتورخانه

نگهداری از شیرآلات موتورخانه

بازرگانی کشیشی پیشرو در تهیه بهترین و باکیفیت ترین اجناس در رأس تاسیسات ایران

ما در این مقاله سعی داریم نحوه مراقبت از شیرآلات موتورخانه را به شما عزیزان آموزش دهیم. با مراقبت از شیرآلات موتورخانه باعث می گردید تا عمر شیرآلات و حتی عمر خود موتورخانه افزایش و سالیان سال برای شما کاربرد داشته باشد. اگر تا کنون به مراقبت و نگهداری از شیرآلات موتورخانه ساختمان خود توجه و فکری برایش نکرده اید و یا به تازگی آن را نصب نموده و می خواهید با نحوه نگهداری موتورخانه آشنا گردید و به طول عمر و کیفیت موتورخانه خود کمک کنید با ما در این مقاله تا انتها همراه شوید.

توجه و نگهداری از شیرآلات در موتورخانه به عنوان یکی از ضروری ترین کارها برای یک موتورخانه باکیفیت می باشد.

پس از آنکه لوله کشی ساختمان صورت گرفت اولین کاری که بایستی پس از لوله کشی انجام داد نصب شیرآلات ساختمان می باشد.

شیرآلات

شیرآلاتی که در ساختمان ها تعبیه می شوند خروجی لوله کشی بوده و از این طریق به راحتی می توان به سیال ها دسترسی پیدا نمود. با کمک شیرآلات امکان باز و بسته شدن لوله وجود دارد.

شما می توانید شیرآلات را در تمام نقاط ساختمان خود از قبیل: سرویس بهداشتی، آشپزخانه، موتورخانه و … ببینید. به عبارتی شیرآلات وسیله ایی است که با کمک آن می توان به راحتی به سیالاتی همچون آب دسترسی پیدا کرد.

انواع شیرآلات موتورخانه

همانطور که در بالا اشاره نمودیم وجود شیرآلات به باز، بسته و قطع شدن سیالاتی که در لوله جریان دارند، کمک می نماید.

سایر مقالات
مزیت لوله پوشفیت نسبت به پلیکا و پلی اتیلن

شیرآلاتی که در موتورخانه مورد استفاده قرار می گیرند. شامل: کف فلزی، دروازه ای و یک طرفه می شوند و می توان در انواع برنجی یا چدنی در سایزهای متنوع مشاهده نمود.

البته از نوع عملکرد هم شیرآلات به دو دسته: مکانیکی و اتوماتیکی تقسیم بندی می گردد.

اما خوب به طور کلی از انواع شیرآلات موتورخانه می توان به این موارد اشاره نمود:

  • شیرهای یک طرفه
  • شیر برنجی
  • شیرهای هواگیر
  • شیرهای رها کننده
  • شیر استنلس استیل
  • شیرهای تنظیم دبی عبور سیال
  • شیر چدنی
  • شیرهای مسدود کننده جریان
  • شیر فولادی
  • شیر چدنی

زمانی که با اصول اقدام به تعمیر و نگهداری از شیرآلات موتورخانه می نماییم به مصرف بهینه سوخت کمک نموده و باعث رفع مشکلات موتورخانه خواهیم شد و تا سالها عمر موتورخانه را افزایش خواهیم داد.

نکات اصولی در نگهداری از شیرآلات موتورخانه

لوله محلی برای عبور سیالات می باشد. مثلاً آب زمانی که در لوله جریان پیدا می کنند ممکن است لوله منجر به رسوب و گرفتگی شود. به همین دلیل رفع رسوب و تمیز نمودن و اسید شویی شیرآلات می تواند به نگهداری از لوله ها تا سالیان کمک نماید.

البته این را هم اضافه کنیم که عایق بندی کردن آنها هم می تواند از هدر رفت حرارت و انرژی جلوگیری نماید.

به همین خاطر بهتر است در ساختمان های تجاری، ادرای و تفریحی یک شخص برای سرویس و نگهداری از موتورخانه و شیرآلات در نظر گرفته شود. با این کار از هزینه های هنگفتی که ممکن است در نبود این تصمیم ایجاد گردد هم جلوگیری می شود.

چه عواملی باعث آسیب و تخریب شیرآلات موتورخانه می شوند؟

شیرآلات موجود در موتورخانه بایستی به طور منظم مورد بررسی قرار بگیرند. علت های مختلفی ممکن است روی کیفیت و سلامت شیرآلات تاثیر بگذارند.

سایر مقالات
قیمت اتصالات پوشفیت چگونه است؟

از جمله این عوامل می توان به فرسودگی قطعات، استفاده نادرست از شیرآلات و عوامل جوی اشاره نمود. هر کدام از این عوامل می توانند باعث ایجاد مشکل در روند عملکرد و عدم نگهداری از شیرآلات موتورخانه شوند.

توجه داشته باشید که تعمیر هر نوع شیری بر اساس مشخصاتی که دارد متفاوت می باشد.

این را هم اضافه کنیم که اطلاعاتی که توسط کارخانه تولید کننده شیرآلات بیان می گردد نیز مهم تلقی می شود. شما می توانید با کمک این اطلاعات اقدام به تعمیر و بازسازی قطعات خراب شده شیرآلات موتورخانه خود کنید.

نام محصول: پوشفیت نیوفلکس

کارخانه: گیتی پسند

نگهداری از شیرآلات موتورخانه

شیرآلات هم همچون سایر قطعات صنعتی احتیاج به نگهداری و سرویس دارد. برای نگهداری از شیرآلات می توان از برخی آببندی و روان کننده استفاده نمود و برخی هم از قطعات آببندی پلاستیکی یا تفلونی استفاده می نمایند.

البته از دیگر روش های نگهداری از شیرآلات  می توان به گریس های آبندی و روانکاری اشاره نمود که به دو نوع: گریس های صنعتی که از پالایش نفت خام تولید شده و گریس های آببندی و روانکاری از روغن گیاهی خاص و شیمیایی می باشد که برای محافظت از ساییدگی و خوردگی مناسب و استفاده می گردد.

نکته

 البته این را هم اضافه کنیم که در هنگام استفاده نمودن از گریس صنعتی اشاره نماییم که این نوع گریس در مقابل نفت و گاز برعکس گریس های آببندی و روانکاری مقاوم نمی باشند. یعنی در مقابل شدت جریانات نفت و گاز از سطح جدا می شود. اما در گریس های آببندی و روانکاری این نوع جریانات کاری از پیش نبرده و باعث آببندی شیر می گردد.

سایر مقالات
اتصالات کوپلی چیست و چه کاربردی دارند؟

بهتر است بدانید، نگهداری از شیرآلات به عنوان ضروری ترین کارها درون ساختمان های مدرن شناخته و بایستی به آن بیشتر از هر چیزی اهمیئت داده شود. قبل از آنکه به فکر انتخاب گریس های آببندی و روان کننده باشید، بسیار مهم است که بدانید: نوع سیال، نحوه استفاده، دما و نوع شیر به چه صورت می باشد تا یک انتخاب مناسب داشت.

در صورتی که روانکاری به موقع انجام نگردد می تواند به ایجاد اختلال در نحوه عمل شیرها منجر شود. این نکته را متذکر شویم که اگر به نگهداری از شیرآلات موتورخانه اهمیئت داده نشود و به موقع عمل روانکاری شیرآلات صورت نپذیرد، در مواقع حساس وقفه ایجاد شده و باعث ایجاد خلل و حتی مشکلات عدیده می گردد.

به طور کل شیر از دو بخش بدنه و قسمت متحرک تشکیل شده است که هر دو در فاصله های منظم احتیاج به انجام روانکاری خواهند داشت . به عبارتی روانکاری شیرآلات بعد از هر ۱۰ سیکل انجام می پذیرد. هر سیکل منظور به هر۱۰ بار باز و بسته شدن می باشد.

مراحل انجام روانکاری بدنه و بخش متحرک

حال که تا حدودی با  شیرآلات موتورخانه آشنا گشتیم نوبتی هم که باشد نوبت مراحل انجام روانکاری شیرآلات می رسد. با ما همچنان در مقاله نگهداری از شیرآلات موتورخانه همراه باشید.

ابتدا مکان ماده روان کننده را باز کرده و با کمک ابزار تزریق ماده روان کننده را برداشته و بر روی محل نصب می نماییم. سپس ماده روان کننده را به اندازه مشخص که تعیین شده داخل آن پمپاژ می کنیم .

سایر مقالات
اصول لوله کشی ساختمان

البته در بخش متحرک این کار با کمک تزریق ماده روان کار به محل آن هم به وسیله پمپ انجام می گردد. توجه داشته باشید، مقدار ماده روان کننده ای که برای بخش متحرک استفاده می گردد باید به قدری باشد که ماده از سوراخ درپوش سرریز گردد .

پس از اینکه این عملیات صورت گرفت برای اطمینان از عملکرد مناسب شیرآلات آن را تست کنید.

برای انجام این تست ها می توانید از دستگاه مخصوص استفاده و اطمینان پیدا کنید که هرگونه نشتی جلوی آن گرفته و عملکرد و نگهداری مناسب شیرآلات موتورخانه انجام پذیرفته است. شما می توانید برای تست شیرآلات خود از تست هوا یا آب، یا اینکه از هر دو برای تست شیرآلات خود استفاده نمایید.

برای انجام مراقبت از موتورخانه شما می توانید سرویس های مورد احتیاج هر کدام از اجزای موتورخانه را به صورت منظم چک نمایید.

در آخر

نقش شیرآلات در صنعت و ساختمان سازی همچون سایر ابزارهای دیگر پر رنگ می باشد. به عبارتی با کمک شیرآلات امکان حرکت یا مسدود بودن سیالات در لوله ها صورت می گیرد و در صورت نشتی ممکن است خرابی هایی را به بار بیاورد. پس مراقبت از شیرآلات موتورخانه خالی از لطف نبوده و در کنار طول عمر بالایی که به شیرآلات در این زمینه داده می شود. به عملکرد بهتر موتورخانه و شیرآلات نیز می توان با نگهداری از شیرآلات موتورخانه کمک نمود و از ایجاد خرج های اضافه و هنگفت جلوگیری نمود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات