انواع اتصالات جوشی و کاربرد آنها

اتصالات جوشی

عایق الاستومری

بازرگانی کشیشی پیشرو در تهیه بهترین و باکیفیت ترین اجناس در رأس تاسیسات ایران

از متداول ترین نوع اتصالات می توان به اتصالات جوشی اشاره نمود. این نوع اتصالات انواع مختلفی داشته که بسته به نوعی که هستند کاربرد و مزایای مختص به خود را دارا می باشند. اگر مایل هستید با انواع اتصالات جوشی آشنا گردید پیشنهاد می کنیم با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید‌.

اتصالات جوشی چیست؟

اتصالات جوشی اتصالاتی می باشند که به دیگر اتصالات مجاور و یا به لوله مورد نظر جوشکاری می گردند. این اتصالات با کمک جوش باعث ایجاد اتصال گردیده و انواع مختلف و نوع جوش متفاوت را دارا می باشد. هر زمان اتصالات لوله با کمک انواع جوش به سایر اتصالات و لوله متصل گردید به آن اتصالات جوشی می گویند. 

اتصال جوشی به صورتی طراحی گردیده که با کمک جوشکاری به لوله قابل اتصال می باشد. همچنین در مواردی همچون تغییر دادن سایز لوله، انشعاب گیری، مسدود کردن مسیر لوله و تغییر دادن جهت لوله کاربردی می باشد. این اتصالات یک اتصال ایمن به منظور انتقال سیالاتی همچون: نفت، بخار، گاز، محصولات شیمیایی و … چه در مسیر های کوتاه و چه در مسیر های طولانی قابل استفاده است. 

مزایای استفاده از اتصالات جوشی

قبل از اینکه بخواهیم به سراغ انواع اتصالات جوشی برویم بهتر است ابتدا با مزایای اتصالات جوشی آشنا گردیم و ببینیم انتخاب این نوع اتصال چه مزایایی می تواند برای سیستم لوله کشی به همراه داشته باشد.

این اتصال نسبت به سایر اتصالات یک اتصال قوی را بین دو لوله یا لوله با انواع اتصالات برقرار می نماید. 

سایر مقالات
سیستم آبرسانی 5 لایه

در صورتی که از این نوع اتصال به نحو احسنت استفاده گردد، به ندرت پیش می آید دچار نشتی گردد، به عبارتی نشتی در اتصالات جوشی صفر می باشد. 

اغتشاش جریان و افت فشار در این اتصال به حداقل می رسد. چرا که سطح اتصال بین اتصال جوشی و لوله سطحی یکنواخت می باشد.

احتیاجی به سرویس دوره ایی ندارد.

از متریال کمتری نسبت به سایر اتصالات همچون اتصالات فلنج دار در تهیه اتصالات جوشی استفاده می گردد.

به دلیل متریال کمتر نسبتاً ارزان می باشد.

انواع اتصالات جوشی

اتصالات جوشی مزایا و کاربرد مختص به خود را داشته و بسته به نوع جوش متفاوت می باشد. از انواع اتصالات جوشی می توان به جوش نقره، جوش پلی اتیلن، جوش پلی پروپیلن و … اشاره داشت که در ادامه در مورد هر کدام توضیحاتی را ارائه خواهیم نمود.

جوش اتصالات پلی پروپیلن

در این روش از المنت داغ کننده به منظور جوش دادن دو لوله به یکدیگر یا یک لوله به سایر اتصالات انجام می پذیرد. اتصالات پلی پروپیلن دارای دو سر نر و ماده بوده که در خارج و داخل دو قطعه را گرم نمودن و بر اثر تماس و نزدیکی با یکدیگر، به یک قطعه یکپارچه تبدیل می گردد.

البته در اتصالات پلی پروپیلن هم به غیر از تناسب زمان جوش و اندازه داغی پلی اتیلن، آنالیز و کیفیت مواد هم اثر مهمی را در عملکرد آن خواهد داشت.

جوش پلی اتیلن: انواع اتصالات جوشی

در جوشکاری نمودن لوله و اتصالات پلی اتیلن هم همچون جوشکاری پلی پروپیلن از یک صفحه داغ که دارای المنت هستند استفاده می گردد. به این شکل که بین دو سطح قرار گرفته و بعد از ذوب شدن لبه های کار صفحه المنت بیرون کشیده می گردد و به این صورت دو لوله یا لوله به انواع اتصالات متصل و جوش می خورد.

سایر مقالات
لوله PVC چیست؟ مزایای لوله پی وی سی

این این نوع جوشکاری ماده یا کاتالیزور واسطه به منظور جوشکاری احتیاج نمی باشد و عملاً بر اثر ذوب نمودن لبه کار و فشرده شدن دو لبه قطعات به یکدیگر باعث می گردد دو مواد ذوب شده و با یکدیگر ترکیب و یکپارچه گردند.

توجه

در اتصالات پلی اتیلن باید توجه به میزان حرارت و زمان جوشکاری داشته باشید. چرا که زمان اضافی یا زمان کوتاه در داغ نمودن لبه ها قطعات اثر مهمی را در جوش دهی خواهد گذاشت. البته کیفیت مواد استفاده شده در لوله و اتصالات پلی اتیلن در کیفیت اتصالات جوشی مهم تلقی شده و اثرگذار می باشد.

 

جوش نقره

از دیگر انواع اتصالات جوشی می توان به جوش نقره ایی هم اشاره داشت.

در این نوع جوشکاری از فلز نقره به عنوان واسطه ذوب شونده بین دو لوله یا لوله به سایر انواع اتصالات استفاده می گردد. جوشکاری نقره به جوشکاری اکسی استیلن هم معروف می باشد.

در این نوع از اتصال محل جوش تا دمای حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ درجه گرم گردیده و پس از آن چند ثانیه فلز نقره در محل اندود می گردد و به عنوان یک چسب و اتصال بین دو قطعه جوشی قرار خواهد گرفت. نقره از روندگی مناسبی برخوردار بوده و به راحتی به محل شیارها نفوذ خواهد نمود.

 از دیگر انواع اتصالات جوشی هم می توان به این اتصالات هم اشاره نمود: 

  • اتصالات سربی و چدنی
  • اتصالات جوشی گاز
  • اتصالات جوشی درز دار
  • اتصالات جوشی مانیسمان

آیا فرقی بین اتصالات جوشی و فلنج جوشی وجود دارد؟

اتصالات جوشی لوله ها را با کمک جوشکاری به یکدیگر وصل می نماید اما فلنج جوشی تجهیزات و لوله را به کمک پیچ و مهره به یکدیگر متصل می نماید.

سایر مقالات
تاثیر لوله‌کشی ساختمان بر کیفیت زندگی و رفاه ساکنین

آزادی عمل اتصالات جوشی بیشتر از فلنج جوشی می باشد و استحکام بیشتر ی را به همراه دارد.

کاربرد اتصالات جوشی

از کاربرد اتصالات جوشی می توان به این موارد اشاره نمود: 

مناسب برای سیستم های آتش نشانی

مناسب برای سیستم آتش نشانی ساختمان ها

قابل استفاده در صنعت ساختمان و موتورخانه

مناسب برای صنایع مرتبط به انرژی همچون: نفت، گاز

مناسب برای صنایع غذایی و آشامیدنی

قابل استفاده در صنایع داروسازی

قیمت اتصالات جوشی

همانطور که در قسمت های بالا گفتیم اتصالات جوشی انواع مختلفی داشته و همچنین به دلیل نوسانات قیمتی که در بازار وجود دارد، به همین دلیل نمی توان یک قیمت ثابت را برای اتصالات جوشی تعیین و در این مقاله ذکر نمود. اما شما می توانید با برقراری ارتباط با مشاوران ما در بازرگانی کشیشی از قیمت روز انواع اتصالات جوشی باخبر و استعلام قیمت داشته باشید. 

در آخر 

اتصالات جوشی اتصالی است که به صورت جوشکاری دو لوله یا یک لوله با انواع اتصالات را به یکدیگر متصل می نماید. از مزایای استفاده از اتصالات جوشی می توان به: عدم نشتی، حداقل رسیدن افت فشار، ارزان قیمت و … اشاره نمود. همچنین از کاربرد این اتصالات جوشی می توان به: صنایع غذایی، آشامیدنی، صنایع داروسازی، سیستم آتشنشانی، صنایع مرتبط به انرژی و … اشاره نمود.

بازرگانی کشیشی نانو پلیمر یاس و نمایندگی اصلی پوشفیت نیوفلکس   و نمایندگی اصلی نیوپایپ را دارد و بهترین لوله نیوپایپ و لوله پلیکا و لوله پوشفیت را به متقاضیان عزیز ارائه می دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات