اصول لوله کشی ساختمان

اصول لوله کشی ساختمان

اصول لوله کشی ساختمان

بازرگانی کشیشی پیشرو در تهیه بهترین و باکیفیت ترین اجناس در رأس تاسیسات ایران

اصول لوله کشی ساختمان چیست؟ چگونه یک لوله کشی مناسب برای ساختمان خود داشته باشیم؟ لوله کشی اصولی آب مصرفی چه مزایایی می تواند داشته باشد؟ چه نکاتی در لوله کشی مهم می باشند؟ با نمایندگی اصلی نیوفلکس (بازرگانی کشیشی) همراه باشید تا جواب سوال های زیر را بیابیم.

نحوه لوله کشی کردن به این دلیل مهم است که آب آشامیدنی از طریق لوله ها به بخش های مختلف منتقل می شود و در دسترس ساکنین ساختمان قرار می گیرد. همین موضوع باعث می شود تا یک سری اصول و استانداردهایی برای لوله کشی  تعیین گردد و از طریق آن لوله کشی انجام شود.

ما در این مقاله اصول لوله کشی ساختمان را می خواهیم بررسی کنیم و ببینیم چگونه می توان یک لوله کشی مناسب برای ساختمان خود داشته باشیم. با ما در اصول لوله کشی همراه ما باشید.

چرا اصول لوله کشی  مهم است؟

با وجود یک سیستم لوله کشی اصولی تامین آب مورد نیاز ساختمان به بهترین نحو انجام شده و همچنین از هدر رفتن آب و ورود آن به سمت لوله های فاضلاب جلوگیری می شود. اگر اصول لوله کشی ساختمان رعایت نشود این مشکل و یا سایر مشکلات دیگر در لوله کشی ساختمان رخ نشان خواهند داد و برای ساکنین ساحتمان مشکل ساز خواهد شد. 

لوله های مختلفی با جنس و تجهیزات متفاوتی برای لوله کشی خطوط آبرسانی و خارج نمودن آب فاضلاب استفاده می گردد. مثلاً برای لوله کشی آب داغ نمی توان از لوله ایی استفاده کرد که در برابر حرارت بالا هیچگونه مقاومتی ندارد و نتواند دمای بالا را تحمل کند.

این موضوع باعث می شود با چند بار استفاده لوله حالت کشی پیدا کرده و به مرور مورد تضعیف قرار بگیرد. در سایر لوله کشی ها هم اینگونه بوده و بایستی لوله ایی انتخاب شود که کارکرد لوله با کارکردی که ما از آن توقع داریم یکی باشد. در غیر این صورت تمام تلاش، هزینه و وقتی که برای انجام لوله کشی صرف شده بیهوده می شود. فرقی هم نمی کند بهترین کیفیت باشد. در صورتی که عدم کارکرد در آن وجود داشته باشد این موضوع در رابطه با هر کیفیتی صدق می کند.

سایر مقالات
انواع لوله برای لوله کشی ساختمان

اصول لوله کشی ساختمان

اگر اصول و نحوه لوله کشی غلط باشد تمام کارهایی که انجام شده نادرست از آب درمی‌آید و کیفیت و اصول کار لوله کشی زیر سوال قرار می گیرد.

در ادامه به برخی از اصول مهم لوله کشی اشاره خواهیم کرد. با ما در ادامه همچنان همراه باشید.

نوع لوله

از اولین اصول لوله کشی این است که لوله مناسب را برای ساختمان خود انتخاب کنیم. در ساختمان چند نوع لوله لازم است: لوله مناسب آب آشامیدنی، لوله مناسب آب گرم، لوله مناسب فاضلاب و … . هر کدام از این موارد احتیاج به لوله مختص به خود را دارند. نمی توان از لوله ایی که مناسب آب آشامیدنی است برای لوله فاضلاب استفاده کرد. چرا که لوله فاضلاب باید مقاومت بالایی در برابر مواد: شیمیایی، اسیدی، بازی و … داشته باشد که ممکن است لوله آشامیدنی این توانایی را نداشته باشد و خیلی موارد دیگر. پس بهتر است در ابتدا لوله مناسب را انتخاب کنیم.

از انواع لوله های مصرفی در لوله کشی می توان به: لوله پوشفیت، لوله پلیکا، لوله پنج لایه، لوله تک لایه، لوله pvc و … اشاره نمود، که هر کدام کاربرد و مزایای مختص به خود را دارد.

عمق قرار گیری لوله

توجه به عمق مناسب یکی از اصول مهم لوله کشی می باشد. عمق تعیین شده برای حفر لوله باید به گونه ایی باشد که نه خیلی عمیق باشد و نه خیلی نزدیک سطح قرار بگیرد. قرار گیری در جای مناسب باعث می گردد تا دسترسی به لوله به راحتی انجام پذیرد و از خوردگی لوله تا حد ممکن هم جلوگیری شود. با این روش تا مدتها لوله ها سالم باقی می مانند.

سایر مقالات
معایب لوله پوشفیت چیست؟

نحوه لوله کشی آب آشامیدنی: اصول لوله کشی

همانطور که در قسمت بالا هم اشاره نمودیم نوع لوله در هنگام لوله کشی  بسیار مهم است. لوله کشی آب آشامیدنی ساختمان از توجه ویژه ایی بایستی برخوردار باشد. چرا که مرغوبیت و کیفیت لوله روی آب آشامیدنی نیز اثر سو دارد. زمانی که از لوله بی کیفیت برای لوله کشی آب آشامیدنی استفاده می گردد رنگ و طعم آب تغییر پیدا کرده و حتی ممکن است مشکلاتی را نیز برای سلامتی انسان ایجاد نماید.

همچنین نحوه لوله کشی آب آشامیدنی هم بسیار مهم می باشد و بایستی طبق استانداردها و مقرارت مشخص شده صورت پذیرد تا هم طول عمر لوله افزایش پیدا کند و هم کیفیت آب آشامیدنی تفسیری پیدا نکند. اگر بخواهیم یک نوع لوله برای لوله کشی آب آشامیدنی نام ببریم می توان به لوله پلیکا، پنج لایه و … اشاره نمود.

نوع لوله فاضلاب

از دیگر سیستم ها و اصول مهم لوله کشی  توجه به لوله کشی فاضلاب است. لوله ایی باید انتخاب گردد که ظرفیت مناسبی داشته و بتواند به راحتی مواد فاضلابی را به لوله های اصلی فاضلاب خارج ساختمان منتقل کند.

اگر در انتخاب نوع لوله فاضلاب سهل انگاری شود و لوله ظرفیت مناسبی نداشته باشد مواد فاضلابی جامد در آن رسوب کرده و باعث گرفتگی و نشتی لوله فاضلاب می شود. اگر بخواهیم یک لوله مناسب برای انتقال فاضلاب ساختمان نام ببریم می توان به لوله های پوشفیت اشاره نمود. لوله پوشفیت را می توان در دو نوع لوله پوشفیت ساده و لوله پوشفیت سایلنت انتخاب و استفاده نمود.

دسترسی به لوله: اصول لوله کشی ساختمان

از دیگر اصول مهم لوله کشی بایستی به دسترسی آسان به لوله ها اشاره نمود. لوله ها باید به گونه ایی قرار بگیرند که بتوان در صورت بروز مشکل به راحتی به آنها دسترسی پیدا کرد.

سایر مقالات
قیمت پوش فیت پلیران

وجود پمپ

می توان وجود پمپ را هم از نکات و اصول مهم لوله کشی دانست. وجود پمپ باعث می شود تا فشار آب در ساختمان های مسکونی چند طبقه با فشار یکسان منتقل یابد و کاهش فشار در لوله ها وجود نداشته باشد.

نحوه لوله کشی: اصول لوله کشی ساختمان

از دیگر اصول لوله کشی نحوه انجام لوله کشی ساختمان می باشد. نحوه لوله کشی مناسب باعث می شود تا از هدر رفت آب جلوگیری شود و دیگر آب تمیز وارد فاضلاب نگردد.

شیب بندی و عایق لوله ها

از دیگر اصول لوله کشی که باید به آن توجه نمود شیب بندی لوله ها می باشد. لوله ها به خصوص لوله های فاضلابی بایستی در یک شیب خاص و استاندارد هدایت گردند با این روش از ایجاد گرفتگی لوله ها جلوگیری می شود.

این موضوع را هم در اصول لوله کشی اشاره کنیم که در صورتی لوله در فضای باز استفاده می شود بایستی عایق مناسبی روی لوله ها انجام پذیرد تا در برابر عوامل محیطی همچون: تابش خورشید محافظت شود.

توجه به مقاومت لوله از اصول لوله کشی ساختمان

طبق اصول لوله کشی باید از لوله ایی که مقاومت پایینی در برابر فشار دارد در محیط هایی که فشار زیادی را متحمل می شود جلوگیری و از لوله هایی با مقاومت بالا استفاده گردد. مثلاً برای لوله کشی سنتی ( لوله کشی کف) نمی توان از لوله هایی که مقاومت کمی دارند استفاده نمود. چون وجود ملات، کاشی یا سنگ، خاک و … روی لوله فشار وارد کرده و باعث شکستگی لوله می شود.

در قدیم برای زمان هایی که اوله کشی از کف انجام می شد از لوله های آهنی استفاده می کردند. اما امروز با پیشرفت های که در صنعت صورت گرفته و پیدایش لوله های پلیمری، لوله های پلاستیکی استفاده می شود که دارای مقاومت بالا می باشند و نسبت به لوله های آهنی قیمت مقرون به صرفه ایی دارند. پس حتما قبل خرید لوله به این اصل توجه ویژه داشته باشید.

سایر مقالات
نحوه اجرای لوله کشی پوشفیت

نام محصول: پوشفیت نیوفلکس

کارخانه: گیتی پسند

مزایای لوله کشی اصولی ساختمان

توجه به اصول لوله کشی باعث می شود تا طبق قوانین و استانداردهای تعیین شده لوله کشی به بهترین نحو انجام شود. از مزایای انجام اصول لوله کشی ساختمان می توان به این موارد اشاره کرد:

طول عمر بالای ساختمان

صرفه جویی در آب مصرفی

ایجاد سرعت مناسب آب در تمام طبقات ساختمان

جلوگیری از نشتی لز مزایای اصول لوله کشی ساختمان

حرکت فاضلاب و جلوگیری از گرفتگی لوله فاضلاب

و بسیار موارد دیگر که می تواند جزو مزایای اصول لوله کشی ساختمان باشد.

جمع بندی اصول لوله کشی ساختمان

توجه به اصول لوله کشی باعث می شود تا تمام قوانین لوله کشی ساختمان رعایت شده و یک ساختمان بی نظیر از هر حیث داشته باشیم.

برای اینکه بتوان یک لوله کشی اصولی داشت، بایستی ابتدا یک بستر مناسب برای قرارگیری لوله آماده شود، انتخاب نوع لوله هم در اصول لوله کشی بسیار مهم و حیاتی می باشد.

از دیگر اصول لوله کشی به: طراحی و اجرای سیستم لوله کشی، مقاومت لوله و همچنین شیب مناسبی که باید برای لوله کشی در نظر گرفت توجه شود. با کمک این اصول طول عمر ساختمان افزایش پیدا کرده و نشتی و خرابی در لوله های ساختمان تا حد ممکن کاهش پیدا می کند.

توجه به اصول لوله کشی ساختمان باعث می شود تا بدانیم مثلاً لوله پنج لایه یا پلیکا را نمی توان جایگزین لوله پوشفیت نمود و یا برعکس. هر لوله کاربرد خاص خود را داشته و توجه به اصول لوله کشی باعث می شود تا هر نوع لوله در مکان مورد نظر خود تعبیه و استفاده شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات