فلنج چیست و چه کاربردی در لوله کشی دارد؟

مزایای استفاده از فلنج

مزایای استفاده از فلنج چیست؟

بازرگانی کشیشی پیشرو در تهیه بهترین و باکیفیت ترین اجناس در رأس تاسیسات ایران

ما اینبار در کشیشی به سراغ یکی دیگر از قطعاتی که کاربرد بسیاری در اتصال لوله، شیرآلات و دیگر قطعات به یکدیگر دارد، رفته ایم و می خواهیم ببینیم، این قطعه چیست؟ آیا انواع مختلفی دارد و همچنین ببینیم چه مزایا و کاربردی را به همراه خود خواهد داشت. آن قطعه فلنج است. با ما همراه باشید تا با این قطعه اتصال دهنده آشنا شویم و ببینیم که مزایای استفاده از فلنج چیست؟

فلنج چیست؟

فلنج Flange صفحه یا قطعه دیسکی شکلی است که روی آن سوارخ هایی وجود دارد. این سوراخ ها به صورت جفتی و با کمک گسکت یا پیچ و مهره دو قطعه را به همدیگر می تواند متصل نماید. فلنج ها جزو پرکاربردترین اتصالات در متصل نمودن شیرآلات، لوله ها و قطعات به همدیگر می باشد.

با کمک این قطعه دیسک مانند دیگر لازم نیست برای اتصال دو لوله به یکدیگر از روش جوشکاری و گرما استفاده شود و با کمک آن می توان دو سر لوله را بدون هیچ مشکلی به همدیگر متصل نمود و یا از هم دیگر بدون آنکه برشکاری انجام پذیرد جدا کرد.

این قطعه در انواع مختلف تولید شده و جنس آن از فولاد می باشد. این متصل کننده دارای ابعاد مختلف بوده و همین موضوع باعث تاثیر گذاری آن در انتخاب و کاربرد فلنج در زمان طراحی، نگهداری و یا تعمیر سیستم لوله کشی می شود.

البته قابل ذکر است که باید نحوه متصل شدن فلنج با لوله و واشرهای مورد استفاده حتما در نظر گرفته شود تا از اندازه مناسب آن اطمینان حاصل گردد. این ملاحظات به این شرح است:

  • قطر بیرونی
  • ضخامت
  • قطر دایره پیچ
  • اندازه لوله
  • اندازه سوراخ اسمی
سایر مقالات
نکات مهم در رابطه با باکس های آتشنشانی

مزایای استفاده از فلنج

حال که تا حدودی با Flange آشنا شدیم، بهتر است مزایای استفاده ازFlange را هم بدانیم. با ما همراه باشید تا این مزایای مهم و مفید را که باعث پرکاربرد بودن فلنج می شود را بشناسیم.

امکان اتصال راحت بدون کمک از جوشکاری یا گرما باعث می شود تا با کمک پیچ و مهره دو لوله را به یکدیگر چفت نمود و یا در صورت تمایل به آسانی با باز نمودن پیچ و مهره دو لوله را از هم جدا کرد.

شاید فکر کنید با انجام پیچ و مهره نشتی ممکن است رخ دهد. باید بگوییم که به منظور جلوگیری از نشتی بین دو فلنج از واشر ابندی استفاده می گردد. بدین صورت دیگر نشتی در اتصال لوله ها وجود نخواهد داشت.

کاربرد فلنج

گر چه هزینه استفاده از فلنج نسبت به جوشکاری کردن بالاتر و بیشتر است اما خوب مزیت های این روش باعث می شود تا خریداران نسبت به خرید این قطعات ترغیب گردند این مزایای استفاده از فلنج به این شرح می باشد:

  • تغییر ابعاد و سایز لوله
  • اتصالات لوله به تجهیزاتی همچون: اتصالات پمپ، کمپرسور و …
  • تغییر متریال و نوع لوله
  • اتصال به شیر و دیگر اقلام در صورت احتیاج به تعویض
  • اتصال به تجهیزات ابزار دقیق که احتیاج به کالیبراسیون خواهند داشت.
  • اتصال به لوله و مواردی که احتیاج به جداسازی دارد.

استاندارد فلنج ها

فلنج ها با نظر به جنس، نوع فشاری که تحمل می کند و همچنین نوع ساخت به استانداردهای پایین تقسیم بندی می گردد:

  • استاندارد ASME B16.5
  • استاندارد ISO
  • استاندارد API
سایر مقالات
راهنمای قدم به قدم نصب پمپ آب خانگی با مخزن

انواع فلنجها

برای داشتن سیستم لوله کشی مناسب انتخاب بهترین فلنج می تواند مهم تلقی گردد. به همین جهت توجه به سطح فلنج می تواند بسیار کمک کننده باشد. سطح فلنج به عنوان یکی از ویژگی های مهم شناخته شده و تاثیر بسیاری بر عملکرد نهایی و همچنین عمر مفید فلنج ها خواهد داشت. شما را با انواع سطح فلنج آشنا می سازیم. همچنان با ما همراه باشید.

  • سطح صاف
  • سطح برجسته
  • سطح حلقه‌ای
  • سطح شیاردار
  • نر و ماده

فلنج ها در انواع مختلف و متفاوت در سایز ها، جنس ها و کلاس های فشاری خاصی تولید می گردند و به بازار عرضه می شوند. روی بدنه هر فلنج تمام ویژگی ها و مشخصاتی که لازمه دانستن است حک گردیده که عبارتنداز:

  • نام تجاری تولید کننده فلنج
  • سایز نامی لوله (قطر خارجی لوله که فلنج به آن جوش داده می شود.)
  • مقدار فشار قابل تحمل (کلاس فشاری فلنج)
  • شکل سطح فلنج (جزو مهم ترین قسمت تشکیل دهنده یک فلنج می باشد.)
  • سوراخ ها (بعضی مواقع به عنوان ضخامت دیواره هم بیان می گردد.)
  • مواد تشکیل دهنده فلنج
  • کد یا شماره مربوط به عملیات حرارتی صورت گرفته بر روی فلنج

حال شما را با پرکاربردترین انواع فلنج ها آشنا می سازیم. در ادامه مقاله مزایای استفاده از فلنج بهتر است به برخی از انواع این قطعه نیز اشاره کنیم.

فلنج گلودار

فلنج گلودار (Weld Neck Flange) دارای گردنی مخروطی شکل و متصل به مرکز خود می باشد.

فلنج کور

فلنج کور (Blind Flange) همچون یک دیسک می باشد که جهت مسدود نمودن مسیر عبور سیالات در انتهای مسیر خط لوله مورد استفاده قرار می گیرد. به همین جهت فلنج کور برخلاف دیگر فلنج ها، مقطعی برای عبور مایعات نخواهد داشت.

سایر مقالات
رعایت اصول اخلاق حرفه ای و رضایت مشتری در لوله کشی ساختمان

فلنج ساکت ولد

به جهت اتصال فلنج و لوله استفاده می گردد، پس از قرارگیری لوله در داخل فلنج های ساکت ولد، از بیرون جوشکاری فیلت (Fillet Weld) انجام می پذیرد.

فلنج دنده ای (رزوه ای)

فلنج رزوه­ ای (Threaded Flange) که با نام فلنج دنده­ ای هم شناخته خواهد شد، رزوه­ هایی را در درون خود دارد و به ‌صورت پیچی به لوله مورد نظرمی تواند متصل ­گردد.

فلنج اسلیپون

این فلنج به کمک جوشکاری به لوله می تواند متصل گردد. جهت متصل نمودن لوله و فلنج اسلیپون، ابتدا لوله در درون فلنج قرار خواهد گرفت و پس از آن از داخل و خارج به روش Fillet جوشکاری می گردد تا آب ‌بندی بهتر انجام پذیرد.

رینگ جوینت

از دیگر انواع فلنج ها می توان به فلنج رینگ جوینت (RTJ) اشاره داشت.

این فلنج یک شیار بر روی بدنه خود دارد. این فرورفتگی یا شیار در سمت سطح (Face) فلنج وجود داشته و منجر می شود تا این فلنج آب ‌بندی مناسبی در دما و فشار بالا به همراه داشته باشد.

کاربرد ها

همانطور که گفته شد فلنج ها در انواع مختلف تولید می گردد و به علت ویژگی هایی که دارد، کاربرد مختلف و بسیاری را به نام خود زده است.

در ادامه شما را با چند مورد از این کاربردها آشنا می سازیم.

متصل شدن به شیرها و دیگر اقلامی که در مسیر لوله قرار گرفته اند و احتیاجی به تعمیرات احتمالی و نگهداری بسیار دارند.

اتصال لوله به تجهیزاتی همچون: مخازن تحت فشار، کمپرسورها، پمپ ها و… .

سایر مقالات
لوله کشی پکیج با لوله پنج لایه

تغییر متریال در لوله

اتصال به تجهیزات ابزار دقیق که احتیاج به تعمیرات احتمالی و یا کالیبراسیون دارند.

کلیه موارد دیگری که احتیاج به جداسازی اتصالات در آن ها وجود خواهد داشت.

جمع بندی مزایای استفاده از فلنج

فلنج ها به شکل قطعه ای دیسکی مانند می باشند که همیشه به صورت جفت چی و با کمک پیچ و مهره می توانند دو قطعه را به یکدیگر متصل سازند. این قطعه باعث می شود تا عمل باز و بسته شدن دو قطعه به سهولت انجام پذیرد.

به طور معمول فلنج ها از جنس چدن، فولاد و آلیاژ های آن و یا دیگر مواد تولید می گردند.

علت انتخاب این نوع قطعه به علت ویژگی منحصر به فرد آن یعنی سهولت در باز و بسته نمودن دو قطعه به یکدیگر می باشد و باعث شده تا در صنایع مختلف پرکاربرد باشد. امیدواریم توانسته باشیم شما را با کاربرد، ویژگی و انواع فلنج آشنا سازیم.

فرق نیوپایپ و سوپرپایپ چیست؟
خرید لوله نیوپایپ از نمایندگی اصلی لوله نیوپایپ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات