شیر پیسوار و کاربرد آن

در حال حاضر اگر به یک سازه نگاه کنید، متوجه خواهید شد که تعداد شیرآلاتی که در آن استفاده‌شده است، بسیار زیاد است. از حمام و آشپزخانه گرفته تا دستشویی و دیگر نقاط منزل! اما سؤال اینجاست که لوله‌کشی ساختمان به چه صورت انجام می‌شود و اساساً چه نوع ابزار و ادواتی برای لوله‌کشی به کار می‌رود.

لوله‌کشی ساختمان یکی از اصلی‌ترین مراحل ساخت یک پروژه ساختمانی است و باید از همان ابتدا نسبت به آن توجه ویژه داشت. اما در این مقاله می‌خواهیم در مورد یکی از رایج‌ترین سیستم‌های لوله‌کشی که توسط شیر پیسوار انجام می‌شود بپردازیم. احتمالاً درصورتی‌که اولین بار است در مورد لوله‌کشی ساختمانی مطلبی را مطالعه می‌کنید، تابه‌حال نام شیر پیسوار را نشنیده باشید. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم این مطلب را تا انتها ادامه دهید و پاسخ تمام سؤالات خود را د مورد شیر پیسوار و کاربردهای آن دریافت کنید. با ما همراه باشید.

ویژگی‌های شیر پیسوار

یکی دیگر از نام های شیر پیسوار، شیر توپی زاویه‌دار است. اما علت این نام‌گذاری چیست؟ شاید اصلی‌ترین علت چنین نام‌گذاری‌ای، این باشد که شیر پیسوار از دسته شیرهای توپی است. معمولاً از این نوع شیر برای کنترل مجزای جریان آب در سیستم لوله‌کشی ساختمان‌ها استفاده می‌گردد.

شیرهای پیسوار به‌صورت یک‌چهارم گردی حرکت می‌کنند و با استفاده از توپ گود، سوراخ‌دار و چرخانی که داخل خوددارند می‌توانند حرکت جریان آب را کنترل کنند. این‌یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده‌ی شیر پیسوار است.

بیشتر بخوانبد : خرید لوله و اتصالات ساختمانی

حتماً شما هم با چنین شیرهایی در خانه مواجه شده‌اید و احتمالاً فقط نام آن را نمی‌دانستید. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد این نوع شیرها وجود دارد این است که دسته‌ای روی شیرهای پیسوار وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید شیر آب را باز یا بسته کنید. لازم به ذکر است که با استفاده از همین دسته، حتی می‌توانید فشار و سرعت جریان آب را نیز کنترل کنید.

تصور کنید که یک روز در خانه هستید و با باز کردن شیر آب متوجه می‌شوید که فشار آب سیستم لوله‌کشی ساختمان شما بیش‌ازحد زیاد است. اینجاست که با استفاده از چرخاندن دسته شیر پیسوار در جهت خلاف عقربه‌های ساعت می‌توانید این شدت‌جریان عبور آب را کاهش دهید و به میزان دلخواه برسانید. به این صورت حتی می‌توانید در مصرف آب نیز صرفه‌جویی کنید.
شیرهای توپی که شیر پیسوار نیز از همین خانواده محسوب می‌شود، شکل و عملکرد مشخص دارند. به این صورت که وقتی سوراخ توپی درراه جریان آب قرار می‌گیرد؛ به این معنی است که شیر آب‌باز بوده است و زمانی که دسته شیر به شکل 90 درجه چرخیده باشد، معنایش این خواهد بود که شیر پیسوار در حالت بسته قرارگرفته است.

سایر مقالات
لوله مانیسمان

شیر پیسوار2

اگر بخواهیم به‌طور خلاصه در مورد ویژگی‌های منحصربه‌فرد شیرهای پیسوار صحبت کنیم باید به چند مورد زیر اشاره کرد:
یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های شیرهای پیسوار این است که می‌توان به‌سادگی و راحتی از آن‌ها استفاده کرد و طریقه‌ی استفاده سخت و پیچیده‌ای ندارند.

از دیگر خصوصیات فوق‌العاده‌ی شیرهای پیسوار می‌توان به طول عمر زیاد و ماندگاری مناسب آن‌ها اشاره نمود. به‌هیچ‌وجه این مورد را دست‌کم نگیرید چراکه باید بدانید، هرگونه اشکال و ایراد در سیستم لوله‌کشی منزل می‌تواند دردسرهای زیادی را برای اهالی خانه فراهم آورد و به‌این‌ترتیب مایه عذاب شود. بنابراین حتماً به سراغ شیرهایی بروید که کیفیت لازم را دارا هستند.
از دیگر حسن‌های شیر پیسوار این است که می‌توانید به‌سادگی و راحتی آن‌ها را تعویض کنید. بنابراین درصورتی‌که هرگونه مشکلی پیدا کردند، برای تعویض آن‌ها به مشکل خاصی درنخواهید خورد.

بیشتر بخوانید : خرید لوله پوش فیت

همان‌طور که می‌دانید جریان آب گاهی می‌توانید فشار بالایی داشته باشد. دقیقا به همین خاطر است که باید به سراغ شیرهایی بروید که توانایی تحمل این فشار آب را داشته باشند. دقیقا به همین خاطر است که انتخاب شیرهای پیسوار می‌تواند بهترین گزینه باشد.
جریان آب شهری، جریان ثابتی است اما با استفاده از آب‌گرم‌کن می‌توانید دمای آن را تغییر دهید. اما باید بگوییم که خیلی از شیرهای آب توانایی تحمل گرمای زیاد را ندارند و ممکن است دچار ترکیدگی شوند. به‌خصوص در مناطقی که آب‌وهوای گرمی دارند این مسئله بسیار حائز اهمیت خواهد بود. خوشبختانه شیرهای پیسوار تاب گرمای خوبی دارند و به‌سادگی دچار مشکل یا ترکیدگی نمی‌شوند.
از دیگر خصوصیات این شیرهای فوق‌العاده این است که سایزها و شکل‌های متنوعی دارند. بنابراین شما می‌توانید با توجه به نوع سیستم لوله‌کشی خود و ساختمان، سایز مناسب شیر را انتخاب کنید.

سایر مقالات
سیستم گرمایش از کف

انواع شیرهای پیسوار

گرچه شیرهای پیسوار طرح‌ها، نمانام‌ها و سایزهای متفاوتی دارند اما اگر بخواهیم به‌صورت کلی، دسته‌بندی خاصی برای این نوع شیرها در نظر داشته باشیم باید به دو نوع شیر پیسوار برنجی و شیر پیسوار چدنی اشاره‌کنیم که هر دو نوع ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند.

بیشتر بخوانید : خرید لوله پلیکا
البته لازم به ذکر است که دسته‌بندی ازلحاظ جنس شیر، تنها دسته‌بندی موجود برای این‌گونه شیرها نیست. بلکه برخی از شیرهای پیسوار دارای فیلتر هستند و برخی دیگر خیر! توصیه‌ی ما این است که از نوع شیر پیسوار فیلتر دار استفاده نمایید چراکه مزیت‌های بیشتری را به همراه خواهد داشت. شاید از خودتان سؤال کنید که شیرهای پیسوار فیلتر دار، دقیقه چه کاربردی دارند؟
در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که این دسته از شیرها، همان‌طور که از نامشان هم پیداست می‌توانند جلوی هرگونه ناخالصی را بگیرند و از ورود سنگ و ماسه به سیستم لوله‌کشی جلوگیری به عمل‌آورند. هم‌چنین لازم به ذکر است که شیرهای پیسوار فیلتر دار عمر بیشتری دارند. چراکه با عدم ورود ناخالصی به لوله‌ها، رسوب کمتری می‌گیرند و آسیب به‌مراتب کمتری خواهند داد. کافی است هرچند وقت یک‌بار، فیلتر مربوطه را بیرون آورد و تمیز کرد و سپس سر جای خود قرارداد. به‌این‌ترتیب می‌توانید اطمینان حاصل کنید که عمر شیر آب شما بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانبد : خرید شیرآلات

یکی دیگر از نکاتی که در مورد انواع شیرهای پیسوار وجود دارد این است که در دو نوع شیر آب گرم و سرد عرضه می‌شوند. احتمالاً شما هم می‌دانید که شیرهای آبی‌رنگ برای آب سرد و شیرهای قرمزرنگ برای آب گرم به کار می‌روند.

شیر پیسوار

کاربرد شیر پیسوار

خب تا به اینجا در مورد انواع شیرهای پیسوار و نحوه‌ی کارکرد آن‌ها صحبت کردیم و می‌دانیم که این شیرها، از دسته شیرهای توپی هستند که می‌توانند جریان آب را کنترل کنند. اما این سؤال اصلی هنوز باقی‌مانده است که کاربرد اصلی شیرهای پیسوار چیست و در کدام قسمت‌های خانه از آن‌ها استفاده می‌شود؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که در جای‌جای خانه می‌توان از شیرهای پیسوار استفاده کرد اما رایج‌ترین مکان‌هایی که از شیر پیسوار در ساختمان استفاده می‌شود، شامل موارد زیر است:

انتهای لوله‌کشی ورودی و خروجی شیر ماشین لباس‌شویی و ظرف‌شویی: احتمالاً اگر همین‌الان هم سری به آشپزخانه‌تان بزنید و ماشین لباس‌شویی را تکان دهید، متوجه وجود شیر پیسوار خواهید شد. این نوع شیرها در لوله‌کشی ظرف‌شویی نیز حضور دارند. چراکه این دو دستگاه، عموماً با آب سرد و گرم کار می‌کنند.

سایر مقالات
عایق الاستومری (Elastomeric Insulation)

در مکان‌هایی مانند زیر روشویی و زیر سینک آشپزخانه و البته توالت فرنگی نیز از شیر پیسوار استفاده می‌شود. ویژگی شیرهای پیسوار در کنترل فشار آب باعث شده است تا این‌گونه شیرها، بهترین گزینه‌های موجود برای استفاده در این مناطق باشند.

فواید شیر پیسوار

حال که راجع به کاربردهای شیر پیسوار صحبت کردیم شاید بد نباشد که اندکی در مورد مزایای شیرهای پیسوار در قیاس با دیگر انواع شیرها صحبت کنیم. با ما همراه باشید:

خب یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های شیر آب پیسوار این است که امکان قطع و وصل کردن از همان ناحیه را فراهم می‌کنند. تصور کنید که تصمیم به نصب وسایلی مانند ماشین لباس‌شویی یا ظرف‌شویی دارید. در این‌گونه مواقع، لازم نیست که آب کل ساختمان را قطع کنید. تنها کافی است که شیر پیسوار را در حالت بسته نگه‌دارید و سپس کار خود را انجام دهید.
گاهی مواقع ممکن است سیستم لوله‌کشی لباس‌شویی یا سینک آشپزخانه دچار نشتی شوند. به‌این‌ترتیب به‌سادگی می‌توانید شر پیسوار را در حالت بسته قرار دهید و به‌این‌ترتیب مشکل شیر آب را از همان نقطه حل کنید. بستن شیرفلکه کل ساختمان را فراموش کنید.
همان‌طور که گفتیم اصلی‌ترین ویژگی شیر آب پیسوار این است که می‌توانید به‌سادگی آن را در حالت نیمه بسته قرار دهید و به‌این‌ترتیب میزان فشار آب ورودی را کنترل کنید. این کار لطف بزرگی در حق تجهیزات لوله‌کشی خواهد بود و از آسیب دیدن آن‌ها جلوگیری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید : خرید لوله آهنی
در کل باید بگوییم خصوصیت بسته و باز بودن شیر آب پیسوار از ناحیه‌ی موردنظر، احتمالاً بزرگ‌ترین مزیت آن به‌حساب می‌آید و می‌تواند کار شمارا تا حد خیلی زیادی راحت‌تر کند.

تعمیر یا تعویض شیر پیسوار

زمانی که از شیر پیسوار برای لوله‌کشی ساختمان خود استفاده می‌کنید، نباید چندان نگران طول عمر و دوام آن باشید. اما به‌هرحال همیشه باید درصد خطایی را در نظر بگیرید و انتظار این مسئله را داشته باشید که شیر پیسوار دچار خرابی شود. گاهی ممکن است رسوبات آب یا سنگین بودن آن باعث شود که لوله‌ی موردنظر دچار پوسیدگی شده و درنتیجه زودتر ازآنچه که باید؛ خراب شود و لازم باشد که آن را تعویض کنید. یکی از اصلی‌ترین علائمی که به هنگام خرابی شیر آب پیسوار رخ می‌دهد، این است که شیر آب شما دچار نشتی می‌شود یا این‌که دسته‌ی باز و بسته کردن شیر آب سه سختی تکان می‌خورد. این علائم نشان‌دهنده‌ی آن است که احتمالاً زمان تعویض شیر آب فرارسیدهاست.

سایر مقالات
خرید لوله و اتصالات ساختمانی

البته ممکن است که مشکل چکه کردن، صرفاً به خاطر دسته شیر باشد. به‌این‌ترتیب می‌توانید تنها با تعویض دسته مشکل به وجود آمده را حل کنید. شما باید نوار تفلن موجود روی فیتینگ را بازکرده و به این صورت مشکل چکه کردن را درست کنید.
اما همان‌طور که گفتیم، طول عمر شیرهای پیسوار بسته به شرایط محیطی ممکن است متفاوت باشد. گاهی مواقع ممکن است که به‌طورکلی راهی به‌جز تعویض شیر آب باقی نماند.

شیر پیسوار2

اما نصب و تعویض شیر پیسوار جدید به چه صورتی انجام می‌گیرد؟ خب کافی است که شیر پیسوار را از لوله‌ی آب‌بازکرده و با استفاده از اتصالات مناسب، شیر جدید را نصب نمایید.
به خاطر داشته باشید که بستن نوار تفلن به دور فیتینگ می‌تواند آب‌بندی را بهبود بخشیده و درنتیجه طول عمر شیر آب را بالاتر ببرد. درنهایت باید بگوییم که نصب و تعویض شیر پیسوار به‌هیچ‌وجه کار پیچیده‌ای نیست و کافی است اندکی دست به آچار باشید تا بتوانید به‌سادگی آن را تعویض کنید.

قیمت شیر پیسوار

بسته به این‌که از شیر پیسوار برای چه منظوری استفاده می‌کنید، ممکن است قیمت آن نیز متفاوت باشد. به‌عنوان‌مثال شیر پیسواری که برای توالت فرنگی به کار می‌رود، قیمت پایینی دارد. البته لازم به ذکر است که جنس آن نیز در تعیین قیمت شیر پیسوار مؤثر خواهد بود.

برای خرید هر یک از محصولات شیر پیسوار می‌توانید به وب‌سایت کشیشی مراجعه کرده و لیست قیمت شیرهای پیسوار را مشاهده نمایید. هم‌چنین همکاران ما در بخش فروش، آماده پاسخ‌گویی به تمام سؤالات شما هستند.

درنهایت امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد و توانسته باشیم که به سؤال شیر پیسوار و کاربردهای آن پاسخ درستی داده باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات