مشخصات لوله آهنی

درک و شناخت صحیح از مشخصات لوله‌ها با جنس‌های گوناگون در انتخاب گزینه مناسب برای کاربری مورد انتظار ما بسیار اهمیت دارد. بدون تردید هرکدام از لوله‌های فلزی و پلیمری که در بازار عرضه می‌شوند، دارای نقاط ضعف و قوت متنوعی هستند. بنابراین لازم است تا در این زمینه اطلاعات کافی کسب کنیم تا بتوانیم با شناخت کامل نسبت به انتخاب خود اقدام کنیم.

لوله‌های فلزی بخش قابل‌توجهی از سهم بازار لوله‌ها و اتصالات را به خود اختصاص داده‌اند. متریال‌های گوناگونی برای تولید انواع لوله‌های فلزی مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله بررسی مشخصات لوله آهنی به‌عنوان محل بحث ما در این مقاله به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید : خرید لوله آهنی

معمولاً لوله‌های آهنی موجود در بازار را می‌توان به چند گروه لوله چدنی، آهن گالوانیزه و فولادی در بازار دسته‌بندی می‌شوند. در تولید لوله‌های فلزی استفاده از آلیاژهای فلزی مختلف به‌منظور تقویت خواص مکانیکی آن‌ها یک اصل به‌حساب می‌آید که تولیدکنندگان مختلف از این امکان نهایت بهره‌برداری را می‌کنند.

درباره مشخصات لوله آهنی چه می‌دانید؟

مشخصات لوله آهنی چیست؟ این دسته از لوله‌ها در کجا بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرند؟ مزیت لوله‌های آهنی در مقایسه با لوله‌های پلیمری در چه مواردی است؟ در خصوص قیمت لوله‌های آهنی چه اطلاعاتی دارید؟ همه این‌ها سؤالات اساسی و مهمی است که پیرامون مشخصات لوله آهنی مطرح است. در ادامه به‌تفصیل در خصوص هر یک از این سؤالات، بحث خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

انواع لوله آهنی

آنچه در این مقاله موردبررسی قرار می‌دهیم، سه دسته از لوله‌های آهنی است که تحت عنوان لوله‌های چدنی، آهن گالوانیزه و فولادی در بازار به فروش می‌رسند. در انتها نیز در خصوص قیمت این دسته از لوله‌ها بحث خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید : خرید لوله و اتصالات

مشخصات لوله آهنی: لوله‌های چدنی

یکی از انواع لوله‌های آهنی که در بازار به فروش می‌رسد، لوله چدنی نام دارد. اساساً همان‌طور که می‌دانید استفاده از آهن خالص که از سنگ معدن به دست می‌آید، برای تولید محصولات مختلف از اعم از لوله‌ها و اتصالات فلزی، چندان گزینه مناسبی به شمار نمی‌رود؛ چراکه خواص مکانیکی چندان مطلوبی ندارد. به همین دلیل با افزودن برخی مواد دیگر به آهن خالص خواص آهن را تقویت می‌کنند. چدن یکی از این مواد است که با افزودن حدود 2 تا 6 درصد کربن به آهن تولید می‌شود. تفاوت چدن با فولاد دقیقاً در همین نقطه است. در تولید فولاد معمولاً بین 0 تا 2 درصد کربن به آهن اضافه می‌شود. بنابراین طبیعی است که به دلیل کربن بیشتر موجود در لوله‌های چدنی، انعطاف‌پذیری آن‌ها به‌مراتب کمتر است.

سایر مقالات
روش‌های جرم‌زدایی از انواع شیرآلات

درباره مشخصات لوله آهنی چه می‌دانید؟

در ادامه بحث از مشخصات لوله آهنی، به انواع لوله چدنی موجود در بازار می‌رسیم. لوله‌های چدنی به‌طورکلی در دو مدل معمولی و داکتیل تولید می‌شوند. منظور از چدن داکتیل، متریالی است که با انجام برخی عملیات مکانیکی روی آن میزان انعطا‌پذیری آن افزایش پیداکرده است. در بحث تولید لوله مسئله انعطاف‌پذیری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. به همین دلیل ظرف مدت‌زمان کوتاهی پس از ابداع لوله‌های چدن داکتیل که بعضاً به نام لوله آهن داکتیل نیز معروف هستند، استفاده از چدن معمولی در تولید لوله منسوخ شد.

بیشتر بخوانید : خرید لوله پوش فیت

ویژگی‌های لوله آهن داکتیل

در این قسمت در خصوص ویژگی‌های این دسته از لوله‌ها نکات مهمی را موردبررسی قرار می‌دهیم:

– مقاومت فشاری آهن داکتیل بالاست و در اثر انبساط و انقباض در محیط‌های مختلف می‌تواند پایداری خود را به‌خوبی حفظ کند.

– این دسته از لوله‌ها را می‌توان روی سطح زمین و حتی زیر سطح زمین نیز مورداستفاده قرارداد.

– یکی دیگر از مشخصات لوله آهنی داکتیل، نصب آسان و کم‌هزینه آن است که نیاز به تجهیزات و ادوات پیشرفته برای این منظور وجود ندارد.

بیشتر بخوانید : خرید لوله پلیکا

– عمر مفید لوله‌های آهن داکتیل نسبتاً بالاست؛ مشروط بر آنکه در شرایط نگهداری استاندارد قرار داشته باشند.

– مسئله خوردگی در لوله‌های آهنی یک معضل جدی است. لوله‌های آهن داکتیل به نسبت دچار خوردگی بسیار کمتری درگذر زمان می‌شوند.

درباره مشخصات لوله آهنی چه می‌دانید؟

– این لوله‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند و ظرفیت‌های فشاری گوناگونی را تحمل می‌کنند.
– قیمت لوله آهن داکتیل در مقایسه با لوله‌های فولادی به‌مراتب کمتر است.

– مسئله انعطاف‌پذیری کم به‌عنوان اصلی‌ترین نقطه‌ضعف لوله آهن داکتیل به شمار می‌رود که باید در هنگام خرید به این مسئله به‌خوبی توجه نمود.

بیشتر بخوانید : خرید لوله آهنی

– مشخصات مکانیکی لوله آهن داکتیل در مقایسه با لوله‌های فولادی ضعیف‌تر است.

– یکی دیگر از مشکلاتی که در فرآیند تولید این دسته از لوله‌ها همواره وجود دارد، مسئله یکنواخت نبودن ضخامت آن‌ها است.

مشخصات لوله آهنی‌: لوله‌های آهن گالوانیزه

در ادامه بحث از مشخصات لوله آهنی به یکی دیگر از انواع این لوله‌ها، یعنی لوله‌های از جنس آهن گالوانیزه می‌رسیم. یکی از مهم‌ترین نقاط ضعفی که می‌توان برای آهن خالص برشمرد، بحث خوردگی و زنگ زدن آن است که در معرض هوای آزاد این اتفاق رخ می‌دهد. هر چه میزان رطوبت هوا بالاتر باشد، فرآیند زنگ زدن آهن سریع‌تر رخ می‌دهد.

سایر مقالات
خرید لوله پلیکا

برای افزایش مقاومت و عمر مفید لوله‌های آهنی که در صنایع مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند، از یک‌لایه پوشش فلزی روی آهن استفاده می‌شود. به این فرآیند گالوانیزاسیون گفته می‌شود. جنش پوششی که روی لوله آهنی مورداستفاده قرار می‌گیرد، عمدتاً روی است. استفاده از روی به‌عنوان یک‌لایه محافظ می‌تواند عمر لوله‌های آهنی را در حدود چند ده سال ارتقا دهد و این مسئله بسیار مهمی است که به‌سادگی نمی‌توان از کنار آن عبور نمود. فلز روی علاوه بر لایه حفاظتی که در سطح لوله آهنی ایجاد می‌کند، یک نقش مهم دیگر را نیز ایفا می‌کند. درصورتی‌که حتی آسیب به لایه پوششی روی لوله آهنی ایجاد شود، به دلیل حفاظت کاتدی که روی در سطح آهن ایجاد می‌کند، تا مدت‌ها هیچ آسیبی در سطح آهن ایجاد نمی‌شود ولوله دچار خوردگی نمی‌شود.

درباره مشخصات لوله آهنی چه می‌دانید؟

مزایا و معایب لوله‌های آهن گالوانیزه

صحبت در خصوص مزایا و معایب لوله‌های آهن گالوانیزه، درزمینهٔ شناخت بهتر مشخصات لوله آهنی بسیار اهمیت دارد. در همین راستا مهم‌ترین نکاتی که در خصوص این دسته از لوله‌ها می‌توان اشاره نمود، عبارت‌اند از:

بیشتر بخوانید : خرید شیرآلات

– در مقایسه با لوله چدنی، تحمل فشار و دمای این دسته از لوله‌ها بالاتر است.

– خصوصیات مکانیکی آن‌ها ازجمله استحکام کششی، چغرمگی و تنش تسلیم این لوله‌های آهن گالوانیزه در مقایسه با آهن داکتیل بالاتر است.

– این دسته از لوله‌ها در برابر آتش‌سوزی مقاومت بالایی دارند.
– ضریب انبساط طولی لوله آهن گالوانیزه کم است و به همین دلیل در تغییرات دمایی دچار افزایش یا کاهش طول کمتری می‌شوند.
– قیمت لوله و اتصالات گالوانیزه در مقایسه با لوله فولادی کمتر است.

– شکل‌پذیری لوله‌های گالوانیزه چندان مطلوب نیست.

– یک مشکل دیگر لوله‌های گالوانیزه تشکیل رسوب در سطح جداره داخلی آن‌ها است که در درازمدت موجب کاهش دبی سیال عبوری از لوله می‌شود.

– در مقایسه با لوله آهن داکتیل فرآیند نصب نسبتاً پیچیده‌تری دارد.

– وزن لوله آهن گالوانیزه در مقایسه با چدن داکتیل بسیار بیشتر است.

کاربرد لوله آهن گالوانیزه

در ادامه بحث از مشخصات لوله آهنی، نوبت به بررسی کاربرد لوله آهن گالوانیزه می‌رسد. معمولاً از لوله گالوانیزه برای انتقال حرارت، گاز و آب استفاده می‌گردد. ایجاد زنگ آهن در لوله‌های فولادی سبب آلوده شدن اتصالات و مخلوط شدن با باکتری‌ها می‌شود. همچنین به علت حضور زیاد فلزات سنگین در آب، لوله‌های فولادی معمولاً دچار خوردگی شده که این مورد سبب آسیب رساندن به بدن انسان می‌شود. بنابراین استفاده از این محصول در صنایع آب بسیار مهم است.

سایر مقالات
اصلی‌ترین موارد تفاوت شیرآلات کلاسیک با شیرآلات مدرن در چیست؟

بیشتر بخوانید : لوله پلیکا فشار قوی

از دیگر کاربردهای این لوله می‌توان به استفاده در سازه‌های فلزی و دکل‌های مخابراتی، محافظت از کابل‌های شبکه و برق، پایه فنس، انتقال آب در صنایع کشاورزی حصارکشی مناطق مختلف زمین و در برخی موارد تخلیه فاضلاب اشاره کرد. این لوله‌ها را می‌توان به‌صورت توکار یا روکار استفاده کرد.

مشخصات لوله آهنی: لوله‌های فولادی

در ادامه بحث از مشخصات لوله آهنی، به لوله‌های فولادی می‌رسیم. این دسته از لوله‌ها در انواع مختلفی در بازار عرضه می‌شوند که در اینجا به سه مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

لوله فولادی سیاه

لوله‌های فولادی سیاه که به‌عنوان لوله‌های فولادی خام یا لخت نیز شناخته می‌شوند و از جنس فولادی هستند که با هیچ نوع پوشش ازجمله روی یا رنگ پوشانده نشده است. نام آن از پوشش اکسید آهن به رنگ تیره تشکیل‌شده است که در طی مراحل ساخت بر روی سطح آن شکل‌گرفته است. لوله‌های فولادی سیاه در خطوط انتقال آب و گاز و همچنین نفت مورداستفاده قرار می‌گیرند. همچنین گاهی اوقات در ساخت نرده‌ها و داربست‌ها نیز از این لوله‌ها استفاده می‌شود.

لوله فولادی استنلس استیل

لوله‌های از جنس استنلس استیل که به‌عنوان لوله‌های فولادی اینوکس نیز شناخته می‌شوند از جنس استیل حاوی آهن، کربن و حداقل 10.5 درصد کروم هستند که در آن کروم عنصر اصلی است. در لوله‌های استنلس استیل، کروم با اکسیژن واکنش نشان می‌دهد تا یک‌لایه منفعل ایجاد کند که به محافظت از فلز از خراب شدن کمک می‌کند. لوله‌های ساخته‌شده از فولاد ضدزنگ همچنین در صنایع خودرو، داروسازی، معماری مدرن، لبنیات و فرآوری مواد غذایی و همچنین در ساخت تجهیزات گرمایش و تهویه مطبوع مورداستفاده قرار می‌گیرد.

درباره مشخصات لوله آهنی چه می‌دانید؟

لوله فولادی کربنی

لوله‌های فولادی کربنی در اشکال و اندازه‌های مختلف و در مناطق مختلف استفاده می‌شود؛ از زیرساخت‌ها، ابزارها، ساختمان‌ها، پل‌ها، راه‌آهن‌ها، کشتی‌ها، خودروها گرفته تا ماشین‌آلات و وسایل. لوله‌های فولادی کربن به دلیل توانایی مقاومت در برابر حرارت زیاد، معمولاً در صنایع گرمایش و میعان و در انتقال گازهایی مانند بخار استفاده می‌شود. لوله‌ها همچنین پس آزمایش دقیق با سیستم گرمایش تحت‌فشار یا سیستم هوای فشرده استفاده می‌شوند.

بیشتر بخوانید : لوله آهنی گالوانیزه

مزایا و معایب لوله‌های فولادی

در این قسمت از بررسی مشخصات لوله آهنی، نوبت به ذکر مزایا و معایب لوله‌های فولادی می‌رسد. مهم‌ترین مواردی که باید در خصوص این دسته از لوله‌ها مورداشاره قرار بگیرد، عبارت‌اند از:

سایر مقالات
تهویه مطبوع ، از گذشته تا امروز

– خواص مکانیکی لوله‌های فولادی در مقایسه با آهن گالوانیزه و داکتیل بسیار بهتر است.

– تحمل فشار داخلی و خارجی لوله‌های فولادی بسیار بالا است.

– لوله‌ها و اتصالات فولادی در سایزهای مختلف و متنوع در بازار وجود دارد.

– لوله‌های استنلس استیل یا ضدزنگ در برابر خوردگی مقاومت بالایی از خود به نمایش می‌گذارند.

– مسئله تشکیل رسوب در لوله‌های فولادی نیز به‌عنوان یک چالش جدی به شمار می‌رود.

– امکان تشکیل الکترولیز در ساختار این لوله‌ها وجود دارد.

– اتصال لوله‌های فولادی فرآیند تخصصی و پیچیده‌ای دارد و نیاز به اپراتور ماهر و متخصص جوشکار دارد.

قیمت لوله آهنی

تا اینجا با مهم‌ترین مشخصات لوله آهنی آشنا شدیم. در ادامه لازم است تا در خصوص مهم‌ترین عوامل مؤثر در قیمت لوله آهنی بحث کنیم که عبارت‌اند از:

– قیمت مواد اولیه: قیمت آهن خالص و سایر مواد افزودنی به آن‌که برای تولید انواع لوله آهنی مورداستفاده قرار می‌گیرد، مهم‌ترین عامل اثرگذار در قیمت لوله‌های آهنی است.

– هزینه حمل‌ونقل: مسئله حمل‌ونقل و مسافتی که برای گردآوری مواد اولیه، تولید و ارسال لوله‌ها به‌عنوان عامل بعدی تعیین‌کننده قیمت لوله آهنی شناخته می‌شود.

– هزینه انرژی: قیمت حامل‌های انرژی به‌طور مستقیم در قیمت نهایی لوله‌ها اثرگذار است.

– فناوری مورداستفاده در تولید لوله آهنی: تکنولوژی‌های مختلفی برای تولید لوله‌های آهنی مورداستفاده قرار می‌گیرد که به طرز قابل‌توجهی روی قیمت نهایی محصولات اثرگذار است.

درباره مشخصات لوله آهنی چه می‌دانید؟

خرید لوله آهنی در فروشگاه اینترنتی بازرگانی کشیشی

بازرگانی کشیشی با بیش از 50 سال سابقه فعالیت در عرصه تأسیسات مکانیکی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مجموعه فعال در کشور در این زمینه به شمار می‌رود. بازرگانی کشیشی با جمع‌آوری محصولات بهترین برندهای فعال درزمینهٔ تولید لوله‌های آهنی در کشور آماده خدمت‌رسانی به تمام مشتریان عزیز است. همکاران ما در واحد پشتیبانی و فروش سایت اینترنتی بازرگانی کشیشی تلاش می‌کنند تا قیمت انواع لوله‌های آهنی را به‌صورت لحظه‌ای در اختیار شما عزیزان قرار دهند تا ضمن مقایسه نسبت به انتخاب گزینه موردنظر خود اقدام نمایید.

بیشتر بخوانید : فروشگاه کشیشی

کلام پایانی

در این مقاله در خصوص مشخصات لوله آهنی به‌طور مفصل بحث و بررسی انجام دادیم. در خرید لوله آهنی حتماً نسبت به مزایا و معیاب هرکدام از آن‌ها به‌خوبی اطلاع حاصل کنید تا بتوانید بهترین لوله را تهیه کنید. در همین راستا همکاران ما در واحد پشتیبانی و مشاوره فروش بازرگانی کشیشی آماده هستند تا به سؤالات احتمالی شما عزیزان درزمینهٔ مشخصات لوله آهنی پاسخ دهند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات