لوله پلیکا چیست؟ لوله پلیکا همان PVC است؟

لوله پلیکا

لوله پلیکا چیست؟ لوله پلیکا

بازرگانی کشیشی پیشرو در تهیه بهترین و باکیفیت ترین اجناس در رأس تاسیسات ایران

در این مقاله اینبار به سراغ لوله پلیکا رفته ایم و می خواهیم ببینیم لوله پلیکا چیست؟ چه مزایا و ویژگی هایی دارد و نحوه اتصال آن به چه صورت است؟ تمام آنچه که باید در مورد این لوله فوق العاده بدانید در این مقاله موجود می باشد. با ما به عنوان نمایندگی اصلی نانو پلیمر یاس در ادامه همراه باشید.

استفاده از لوله های چدنی و فلزی به دلیل اینکه پس از مدتی دچار زنگ زدگی و خوردگی می شوند معروفیت خود را از دست داده و لوله های پلیمری همچون لوله پی وی سی بهترین جایگزین برای این نوع لوله ها می باشند. سبک بوده، در برابر ضربه مقاوم است، دچار خوردگی نمی شود و … . با ما همراه باشید تا با این لوله فوق العاده آشنا گردیم.

لوله پلیکا چیست؟

لوله پلیکا در اصل همان لوله های PVC می باشد. در اصل پلیکا نام شرکت تولید کننده لوله پی وی سی است و به دلیل اینکه تنها شرکتی که اقدام به تولید لوله های پی وی سی و یو پی وی سی این برند بوده به همین دلیل با نام پلیکا مشهور گشت و ورد زبان مردم قرار گرفت.

اینگونه بگوییم که لوله U-PVC دارای مقاومت بالا بوده و نسبت به سایر لوله ها عمر نسبتا طولانی تری دارد. این گونه بگوییم که این لوله از نوعی پلاستیک مقاوم به نام  PVC تولید گردیده است.

لوله پلیکا بسته به نوع خود به 3 دسته تقسیم می شود:

سایر مقالات
نمایندگی اتصالات گالوانیزه مک

لوله پی وی سی معمولی با تحمل فشاری ضعیف

این لوله برای بخش تهویه، انتقال آب باران از سقف به سطح زمین، پوشش کابل سیم برق و مخابرات و … اشاره نمود. همچنین به عنوان لوله ارزان هم می توان از آن یاد نمود. البته برای انتقال دادن آب شرب شهری هم می توان استفاده کرد. این مدل لوله در دو نوع: پودری و گرانولی تهیه و تولید می گردد.

لوله پی وی سی نیمه قوی

از دیگر انواع لوله پی وی سی می توان به نیمه قوی اشاره نمود. این لوله برای بخش های فاضلابی، کانال عبور هوا، محافظت ساختمان و … مناسب می باشد.

لوله پی وی سی فشار قوی

از دیگر لوله های پلیکا می توان به فشار قوی اشاره نمود. این نوع لوله برای سیستم فاضلاب و انتقال اسیدها در صنعت و کارخانه های بزرگ قابل استفاده است. چرا که این نوع لوله پلیکا تحمل فشار بسیار بالا را دارد. 

لوله پی وی سی نیز همچون سایر لوله های دیگر ویژگی هایی دارد که بایستی قبل خرید به آن توجه شود. ویژگی هایی که در لوله پلیکا وجود دارد و به آن توجه شود شامل این موارد می باشد.

  • لوله های پی وی سی به دلیل اینکه سطح صاف و صیقلی دارند به کاهش اصطکاک کمک کرده و از طرف دیگر در برابر جریانات سیال مقاومت بالایی از خود نشان می دهند.
  • از دیگر ویژگی های لوله آن می توان به ضد حریق بودن آن اشاره نمود.
  • حمل آسان آن باعث شده تا نصب آن نیز به راحتی انجام پذیرد و احتیاجی به ابزار و دستگاه های مدرن نداشته باشد.
  • کارایی بسیاری داشته و می توان در هر سازه ایی از آن استفاده نمود و هزینه تمام شده را با کمک لوله پلیکا تا حد ممکن کاهش داد.
  • عمر بالا از دیگر ویژگی های لوله پی وی سی است و بین 50 تا 70 سال تخمین زده شده است.
سایر مقالات
ویژگی شیر توپی پلیمری چیست؟

کاربرد لوله پلیکا

لوله پی وی سی استحکام بالا، وزن کم و قیمت منصفانه ایی دارد و به همین منظور می توان در بیشتر کارهای لوله کشی از آن بهره برد. این لوله برای انتقال مواد فاضلابی مناسب بوده و به دلیل مقاومت بالایی که در برابر خوردگی و فشار دارد بیشترین کاربرد را نسبت به سایر لوله ها دارد. در ادامه به چند کاربرد آن اشاره خواهیم نمود. با ما همچنان همراه باشید.

  • سيستم آبرسانی از چاه های آب
  • خطوط انتقال سیالات شیمیایی
  • سیستمهای فاضلاب شهری و صنعتی
  • شبکه های برق به عنوان غلاف کابل های فیبر نوری و جریانهای برق به جهت عایق بودن این ماده
  • سيستم تخليه آب باران
  • مصارف صنعتی
  • سیستم فاضلاب های خانگی
  • شبکه های آبرسانی تحت فشار و کم فشار مزرعه
  • سيستم آبرسانی شهري
  • انتقال کابل‌های مخابراتی
  • سيستم آبرسانی ساختمان
  • سيستم هواکشی ساختمان
  • استفاده در زهکشی زمین های کشاورزی

نام محصول: لوله پلیکا نانو پلیمر یاس

مزایای استفاده از لوله پلیکا

اکنون بد نیست برای اینکه بتوان با لوله PVC بیشتر آشنا شد به سراغ مزایای آن نیز برویم و ببینیم لوله های پی وی سی دارای چه مزایایی می باشند.

 مقاوم در برابر خوردگی

لوله پی وی سی غیر رسانا بوده و نسبت به فعل و انفعالات الکتروشیمیایی که از اسیدها و نمک ها ناشی می گردد مقاوم می باشد. این مشکل در لوله های فلزی بسیار دیده می شود و همین موضوع باعث شده تا مهندسان لوله پلیکا را نسبت به این لوله ها ارجح تر بدانند.

در برابر مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارد.

از دیگر مزایای لوله PVC می توان به مقاومت بالا آن به مواد شیمیایی اشاره نمود. این لوله توانایی دارد تا دمای 140 درجه فارنهایت تحمل نماید. همچنین در برابر مواد شیمیایی که در منازل وجود دارد نیز مقاوم است و به راحتی آسیب نمی بیند.

سایر مقالات
پر فروش ترین لوله های سال

سبک است.

لوله های PVC سبک است. اما به دلیل سبک بودن از مقاومت کمی برخوردار نمی باشد و برعکس نسبت به وزنی که دارد بسیار مقاوم می باشد. همین موضوع باعث شده تا حمل آن نیز به راحتی صورت پذیرد.

منعطف می باشد.

از دیگر مزایا لوله پی وی سی می توان به انعطاف پذیری آن اشاره نمود. همین انعطاف پذیری باعث می شود تا در برابر شکستگی و فشار مقاوم باشد.

در برابر ضربه مقاوم است.

یکی از دلایلی که ما به لوله پلیکا برای کارهای لوله کشی خود فکر می کنیم، مقاومت بالای آن در برابر ضربه است. 

تغیری در کیفیت آب ایجاد نمی کند.

یکی از مزایایی که باعث می شود انتخاب ما برای لوله کشی باشد این است که کیفیت آب را تغییر نمی دهد.

به عنوان عایق حرارتی شناخته می شود.

این لوله نسبت به سایر لوله های دیگر از رسانای حرارتی کمتری برخوردار می باشد. همین منظور باعث می شود تا یک انتخاب مناسب برای پروژه های عایق حرارتی مناسب و مطلوب باشد.

قیمت لوله پلیکا

لوله پلیکا را بر اساس وزن آن قیمت گذاری می کنند اما خوب واحد شمارش آن به صورت شاخه ایی است. این شاخه هم در طول های 6 متری در کارخانه آماده و تحویل داده می شود. به دلیل انواع مختلف لوله های پی وی سی و نوسانات بازار نمی توان قیمت تعیین شده ایی را برای این لوله بیان نمود.

البته عوامل دیگری نیز هستند که می توانند روی قیمت تمام شده لوله پی وی سی اثر بگذارند. این عوامل به این شرح است:

  • قیمت مواد اولیه خریداری شده
  • قیمت حمل و نقل مواد اولیه
  • حقوق و دستمزد کارکنان
  • هزینه های سربار
سایر مقالات
عایق لوله های رفت و برگشت رادیاتور

البته عوامل دیگری نیز در تعیین قیمت تمام شده لوله پی وی سی اثر گذار می باشند.

جمع بندی لوله پلیکا یا لوله PVC

لوله پلیکا از نوعی پلیمر از جنس پی وی سی تهیه و تولید گردیده است. در اصل پلیکا نام شرکت تولید کننده این لوله بوده اما خوب در بین مردم با نام خود برند معروف گردید. این لوله نسبت به موادی که در خود دارد مزایا و کاربرد مختص به خود را دارا می باشد. از ویژگی های لوله پلیکا می توان به: ضد حریق بودن، عمر بالا، حمل آسان و … اشاره نمود.

بهترین لوله ساختمان
خرید لوله پلیکا نانو پلیمر یاس از نمایندگی اصلی لوله پلیکا نانوپلیمر یاس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات