لوله پلیمری چیست و چه کاربردهایی دارد؟ 

لوله پلیمری در نوع خود یک انقلاب در صنعت تأسیسات به‌ویژه تأسیسات ساختمانی به شمار می‌رود. تا قبل از ابداع لوله پلیمری، گزینه‌های موجود برای ساخت شبکه لوله‌کشی فاضلاب و ساختمانی، لوله فلزی و سیمانی بودند. در کنار مزایایی که این دسته از لوله‌ها به همراه داشتند، معایب فراوانی را نیز می‌شد برای این دسته از لوله‌ها ذکر نمود. ازجمله افت فشار بالا، رسوب‌گیری،  قیمت بالا، انعطاف‌پذیری کم و … را می‌توان در ردیف مهم‌ترین ایرادات این دسته از لوله‌ها عنوان کرد. اما لوله پلیمری به‌عنوان پاسخ درخور برای بسیاری از چالش‌های موجود در لوله‌کشی توانست جایگاه خوبی برای خود مهیا کند. کاربرد لوله پلیمری در تأسیسات مکانیکی در حال حاضر بر کسی پوشیده نیست. اما سؤال مهمی که باید پاسخ داده شود: لوله پلیمری چیست؟

بیشتر بخوانید : چگونه شیرآلات مناسب برای فضاهای مختلف انتخاب کنیم؟

لوله پلیمر

بسیاری از خطوط لوله‌کشی در ساختمان‌ها و خطوط فاضلاب از لوله‌های پلیمری طراحی می‌شوند. نکته مهم دیگر در خصوص لوله‌های پلیمری، پیشرفت تکنولوژی است که این دسته از لوله‌ها درگذر زمان تجربه کرده‌اند. در طول چند سال اخیر چندین مدل لوله پلیمری جدید وارد بازار شده است که لوله پوش فیت به‌عنوان یکی از جدیدترین انواع لوله‌های پلیمری به شمار می‌رود. در ادامه بررسی خواهیم کرد که لوله پلیمری چیست. سپس درباره انواع لوله پلیمری بحث و بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید : اصلی‌ترین موارد تفاوت شیرآلات کلاسیک با شیرآلات مدرن در چیست؟

لوله پلیمری چیست؟

اگر بخواهیم در یک جمله بگوییم لوله پلیمری چیست، باید بگوییم به لوله‌ای گفته می‌شود که از جنس مواد پلیمری تولید می‌شود. خواص فیزیکی و شیمیایی مطلوب برخی از مواد پلیمری موجب شده است که لوله پلیمری به‌عنوان یکی از باکیفیت‌ترین انواع لوله‌های موجود در بازار شناخته شود. لوله‌های پلیمری مزایای قابل‌توجهی در مقایسه با لوله‌های فلزی دارند و به همین دلیل بخش قابل‌توجهی از بازار مصرف را در حال حاضر به خود اختصاص داده‌اند. ازجمله برتری‌های لوله‌های پلیمری در مقایسه با لوله‌های فلزی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

لوله پلیمر

به دلیل سطح داخلی صاف و یکنواخت و همچنین اصطکاک کمتر میان لوله و سیال، افت فشار کمتری در طول جریان لوله به وقوع می‌پیوندد.

بیشتر بخوانید : خرید لوله و اتصالات ساختمانی 

– ساختار لوله‌های پلیمری در مقایسه با لوله‌های فلزی از انعطاف‌پذیری بالاتری برخوردار است.

– لوله‌های پلیمری در مقایسه با لوله‌های فلزی عایق جریان برق به شمار می‌روند.

– قیمت لوله‌های پلیمری در مقایسه با بسیاری از لوله‌های فلزی به‌مراتب کمتر است.

سایر مقالات
فلنج و کاربردهای آن

انواع لوله پلیمری

به‌طور مختصر بررسی کردیم که لوله پلیمری چیست و چه مزایایی نسبت به لوله فلزی دارد. در این قسمت قصد داریم تا به معرفی مختصری از انواع لوله‌های پلیمری بپردازیم تا در ادامه بهتر در خصوص کاربردهای این لوله‌ها بحث و بررسی انجام دهیم. انواع لوله‌های پلیمری را می‌توان در سه دسته زیر خلاصه نمود:

– لوله پلی‌اتیلن PE

– لوله پلی‌پروپیلن PP

– لوله پلی وینیل کلرید یا پی‌وی‌سی PVC

در ادامه به معرفی مختصری پیرامون هر یک از سه دسته‌بندی ذکرشده در بالا می‌پردازیم.

لوله پلی‌اتیلن

پیش از ورود لوله‌های پلی‌اتیلن به بازار، عمدتاً از متریال‌های فلزی برای تولید لوله استفاده می‌شد. فلزات علاوه بر هزینه تمام‌شده بالایی که به همراه دارند، با محدودیت‌هایی ازجمله خوردگی و مقاومت پایین در برابر مواد شیمیایی نیز مواجه هستند. . استفاده از پلی‌اتیلن در تولید لوله به دلیل خواص مکانیکی نسبتاً خوب این ماده پلیمری ازجمله مدول الاستیسیته بالا، انعطاف‌پذیری مناسب، استحکام خوب، مقاومت در برابر خوردگی و … است. همچنین پلی‌اتیلن به‌عنوان یکی از فرآورده‌های ارزان‌قیمت نفت خام به شمار می‌رود که به‌وفور در سطح دنیا یافت می‌شود.

بیشتر بخوانید : خرید لوله پوش فیت

لوله پلیمر

پلی‌اتیلن دارای انواع مختلفی است که هرکدام از آن‌ها دارای خواص مکانیکی و فیزیکی منحصر‌به‌فردی هستند. با توجه به نوع کاربری که برای لوله در نظر داریم، باید از مدل خاص این لوله‌ها استفاده کنیم. مهم‌ترین انواع پلی‌اتیلن عبارت‌اند از: پلی‌اتیلن سبک خطی، پلی‌اتیلن معمولی و پلی‌اتیلن سنگین. تفاوت اصلی این دسته از پلی‌اتیلن‌ها در وزن و چگالی آن‌ها است.

بیشتر بخوانید : خرید لوله پلیکا

کاربرد لوله پلی‌اتیلن

در ادامه بحث از لوله پلیمری چیست، به معرفی کاربردهای لوله پلی‌اتیلن می‌رسیم. به‌طورکلی با توجه به مزایایی که برای پلی‌اتیلن ذکر کردیم، لوله‌های پلی‌اتیلنی در صنایع مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. برخی از مهم‌ترین موارد کاربرد این دسته از لوله‌ها عبارت‌اند از:‌

– استفاده در طراحی خطوط آبیاری درزمینهٔای کشاورزی و گلخانه‌ها (به‌ویژه برای آبیاری قطره‌ای و تحت‌فشار)

– برای انتقال سیال در خطوط با فشار بالا

– طراحی لوله‌های سیستم‌های تهویه مطبوع، گرمایش و سرمایش در ساختمان‌ها

– به‌عنوان پوشش نگهدارنده کابل‌های تأسیسات الکتریکی

– طراحی و اجرای خطوط انتقال آب

– خطوط انتقال برخی محصولات نفتی

لوله پلی‌پروپیلن

در ادامه بحث از لوله پلیمری چیست، به معرفی لوله پلی‌پروپیلن می‌رسیم. زمان زیادی از تولید تجاری این ماده اولیه در سال 1975 میلادی نمی‌گذرد اما در همین مدت کم قابلیت‌های بسیار خوب این ماده اولیه پلیمری موجب شده است که در صنایع مختلف از این ماده استفاده شود. آن چیزی که موجب استفاده زیاد از لوله‌های پلی‌پروپیلن در مصارف آب‌رسانی، فاضلاب و تهویه مطبوع شده است، خصوصیات عالی مکانیکی آن‌ها است. ازجمله مهم‌ترین خصوصیات لوله‌های پلی‌پروپیلن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:‌

سایر مقالات
خرید لوله پوش فیت

سطح صاف و صیقلی

سطح داخل لوله‌های پلی‌پروپیلن صاف و صیقلی است. این مسئله موجب می‌شود که تولید این لوله‌های به‌صورت یکنواخت امکان‌پذیر باشد. همچنین هیچ‌گونه برجستگی یا فرورفتگی در آن‌ها مشاهده نشود. از طرفی این خصوصیت منجر به کاهش اصطکاک سیال عبوری از داخل لوله با بدنه آن می‌شود.

وزن سبک

یکی از مسائلی که در موضوع لوله پلیمری چیست، باید موردتوجه قرار بگیرد، مسئله وزن لوله‌ها است. وزن کم لوله پلی‌پروپیلن در مقایسه با لوله فلزی موجب شده است که استفاده از این لوله‌ها توجیه اقتصادی داشته باشد. همچنین کار حمل‌ونقل و نصب لوله و اتصالات پلی‌پروپیلن به‌مراتب آسان‌تر از لوله‌های فلزی است.

لوله پلیمر

مقاومت در برابر فشار و حرارت

این دسته از لوله‌ها توان تحمل حرارت دائمی 65 درجه سلسیوس را با حداکثر فشار حدود 20 باردارند. اگر لوله در حالت دائمی تحت این شرایط دمایی و فشاری قرار داشته باشد، عمر مفید لوله چیزی در حدود 50 سال خواهد بود. با توجه به موارد ذکرشده معمولاً در خطوط لوله‌کشی آب گرم بهداشتی در ساختمان‌ها از این لوله و اتصالات پلی‌پروپیلن استفاده می‌شود. برای سایر موارد انتقال سیال داغ درصورتی‌که قصد استفاده از این لوله‌ها دارید، باید محاسبات فنی و محدودیت‌های مرتبط با آن به‌دقت انجام شود.

بیشتر بخوانید : خرید لوله آهنی

عمر مفید زیاد

این دسته از لوله‌ها در مصارف ساختمانی عمر مفید بیشتری در مقایسه با خود ساختمان دارند و به همین جهت می‌توان با خیال راحت از آن‌ها در اجرای خطوط آب‌رسانی و فاضلاب در ساختمان‌های مسکونی واداری استفاده کرد.

انعطاف‌پذیری مناسب

میزان انعطاف‌پذیری لوله‌های پلی‌پروپیلن در مقایسه با سایر لوله‌های فلزی بسیار بیشتر است و این مسئله موجب می‌شود در اجرای خطوط لوله‌کشی دست طراح و مجری پروژه بازتر باشد.

مقاوم در برابر مواد شیمیایی

پلی‌پروپیلن در برابر مواد شیمیایی اسیدی و قلیایی مقاومت مناسبی از خود به نمایش می‌گذارد.

استحکام کششی مناسب

استحکام کششی لوله‌های پلی‌پروپیلن نیز بالا است و این مسئله موجب می‌شود در برابر فشارهای خارجی که به آن وارد می‌شود به‌خوبی مقاومت کند.

لوله پلیمر

مقاومت در برابر ساییدگی

جانمایی لوله‌ها و اتصالات پلی‌پروپیلن در مکان‌هایی است که مدام در معرض سایش با مصالح دیگر قرار دارد. مقاومت بالای این لوله‌ها در برابر سایش موجب می‌شود که مشکلی ناشی از این مسئله بروز نکند.

سایر مقالات
شیرگازی و شیر قفلی

بیشتر بخوانید : خرید شیرآلات

ضریب هدایت حرارتی کم

هدایت حرارتی موجب می‌شود در طول مدت‌زمانی که آب گرم در لوله منتقل می‌شود، تبادل حرارت بین لوله و محیط پیرامون انجام بگیرد. ضریب هدایت حرارتی کم لوله پلی‌پروپیلن موجب می‌شود اتلاف انرژی در این لوله‌ها به‌مراتب کمتر اتفاق بیفتد.

افت فشار و رسوب‌گذاری پایین

افت فشار جریان سیال عبوری از لوله‌های پلی‌پروپیلن به‌مراتب کمتر از لوله‌های فلزی است. همچنین درگذر زمان رسوب‌گذاری کمتری نیز در این دسته از لوله‌ها رخ می‌دهد.

کاربرد لوله و اتصالات پلی‌پروپیلن

در ادامه بحث از لوله پلیمری چیست، نوبت به بررسی کاربردهای لوله پلی‌پروپیلن می‌رسد. با مزایای متعدد لوله‌های پلی‌پروپیلن آشنا شدیم. این دسته از لوله‌ها و اتصالات به سبب مزایای بسیار خوبشان در مصارف متعددی مورداستفاده قرار می‌گیرند که ازجمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:‌

1- اجرای سیستم فاضلاب

2- طراحی خطوط آب‌رسانی

3- اجرای خطوط آب گرم بهداشتی

4- خطوط لوله انتقال مواد شیمیایی

لوله پی‌وی‌سی یا پلی وینیل کلرید

سومین لوله‌ای که ادامه بحث لوله پلیمری چیست، مورداشاره قرار می‌دهیم، لوله پی‌وی‌سی است. در بازار این دسته از لوله‌ها را بانام لوله پلیکا نیز می‌شناسند. لوله‌های پلیکا از ماده اولیه پلیمری به نام پلی وینیل کلرید یا PVC تولید می‌شوند. برای اتصال این دسته از لوله‌ها در قالب خطوط لوله‌کشی باید از نوعی چسب مخصوص استفاده شود. به دلیل جنس لوله‌های پلیکا، عمر آن‌ها نسبتاً طولانی است و به‌خوبی می‌توانند در برابر خوردگی ناشی از مواد شیمایی و زنگ‌زدگی ناشی از رطوبت مقاومت کنند. به دلیل همین ویژگی‌های مثبت بود که لوله‌های پلیکا به‌عنوان جایگزین لوله‌های فلزی در خطوط لوله‌کشی ساختمان‌ها مورداستفاده قرار گرفتند.

بیشتر یخوانید : همه چیز در مورد لوله و اتصالات آذین لوله

کاربرد لوله پی‌وی‌سی

به‌طورکلی لوله‌های پی‌وی‌سی را می‌توان در چهار دسته تقسیم‌بندی کرد که هر یک از آن‌ها دارای خصوصیات و کاربردهای خاص خود هستند. این چهار دسته عبارت‌اند از:

– لوله MPVC: با افزودن برخی مواد اصلاح‌کننده به پلی وینیل کلرید، خواص مکانیکی آن تقویت می‌شود و اصطلاحاً لوله MPVC تولید می‌شود. اگر نیاز به لوله‌های فشارقوی در صنعت داشته باشیم، این دسته از لوله‌ها گزینه مناسبی به شمار می‌روند. همچنینی در طراحی سیستم‌های تصفیه آب نیز از این لوله‌ها استفاده می‌شود.

– لوله UPVC: در مواقعی که نیاز به لوله پلیمری سخت داریم، از لوله‌های UPVC استفاده می‌کنیم. در تولید این لوله‌ها به‌هیچ‌عنوان از مواد نرم‌کننده استفاده نمی‌شود.

سایر مقالات
تهویه مطبوع ، از گذشته تا امروز

لوله پلیمر

– لوله OPVC: در تولید این دسته از لوله‌ها با در نظر گرفتن برخی نکات، سعی در ایجاد آرایش جدیدی در ساختار مولکولی پلی وینیل کلرید دارند. به‌این‌ترتیب با تغییر آرایش مولکولی خواص مکانیکی این ماده بهبود پیدا می‌کند و نکته مهم‌تر کاهش وزن این مدل از لوله‌ها است که در حدود 35 درصد کمتر از سایر لوله‌های پی‌وسی است. از این دسته از لوله‌ها در شرایطی که محیط اوضاع مساعدی ندارد و احتمال آسیب‌دیدگی لوله زیاد است، استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید : لوله آهن گالوانیزه

– لوله CPVC: با کلرینه شدن پلی وینیل کلرید، این دسته از محصولات به دست می‌آیند. کاربرد لوله CPVC در انتقال سیال با دمای بالا است؛ چراکه این لوله‌ها تحمل دمای بالایی دارند.

خرید لوله پلیمری از فروشگاه اینترنتی بازرگانی کشیشی

متوجه شدیم که لوله پلیمری چیست و چه کاربردهایی برای این لوله‌ها می‌توان متصور بود. واقعیت این است که لوله‌های پلیمری علاوه بر سه دسته‌ای که در بالا ذکر شد، شامل انواع دیگری نیز هستند. به‌عنوان‌مثال لوله پلی بوتین یکی دیگر از انواع لوله‌های پلیمری موجود در بازار است. اما به دلیل ضعف‌های ساختاری که این دسته از لوله‌ها دارند، استفاده از آن‌ها در بازار کاملاً منسوخ‌شده است. به همین دلیل از ذکر آن‌ها در دسته‌بندی فوق اجتناب کردیم.

بازرگانی کشیشی باسابقه بیش از 50 سال فعالیت در عرصه تأسیسات مکانیکی آماده همکاری با تمام مشتریان عزیز درزمینهٔ خرید لوله پلیمری است. در بازرگانی کشیشی محصولات برترین برندهای فعال درزمینهٔ تولید لوله پلیمری گردآوری‌شده است. مشتریان عزیز می‌توانند با مراجعه به صفحه محصولات مختلف، نسبت به مشاهده قیمت و انواع محصولات اقدام کنند. سپس با مقایسه میان انواع محصولات موجود نسبت به خرید لوله پلیمری موردنظر خود اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید : شیرآلات شودر

لوله پلیمر

کلام پایانی 

در این مقاله بررسی کردیم که لوله پلیمری چیست و به چند دسته اصلی تقسیم می‌شود. همچنین با بررسی خواص این لوله‌ها در خصوص کاربرد آن‌ها نیز به‌طور مختصر مطالبی را عنوان کردیم. توجه داشته باشید که خواص و کاربرد هر یک از لوله‌های پلیمری کاملاً منحصربه‌فرد است و باید در شرایط خاص خود از آن‌ها استفاده نمود. حتماً در هنگام خرید لوله پلیمری، نسبت به این مسئله دقت کافی را داشته باشید. برای خرید لوله پلیمری از بازرگانی کشیشی، اگر نیاز به مشورت دارید، می‌توانید با همکاران ما در واحد پشتیبانی و مشاوره فروش تماس حاصل کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات