آشنایی با لوله کشی کلکتوری با لوله پنج لایه

لوله کشی کلکتوری با لوله پنج لایه

لوله کشی کلکتوری با لوله پنج لایه نیوپایپ

بازرگانی کشیشی پیشرو در تهیه بهترین و باکیفیت ترین اجناس در رأس تاسیسات ایران

لوله کشی کلکتوری چه نوع لوله کشی می باشد؟ چه نوع لوله ایی برای انجام این مدل لوله کشی مناسب است؟  لوله کشی کلکتور با هر لوله ایی امکان پذیر می باشد؟ ما در این مقاله می خواهیم به نحوه لوله کشی کلکتوری با لوله پنج لایه بپردازیم. اگر شما هم مایل به این لوله کشی هستید و مایل هستید در این باره بیشتر بدانید تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

لوله کشی کلکتوری چه نوع لوله کشی است؟

روش کلکتوری به عنوان ایده آل ترین و مدرن ترین روش لوله کشی آب گرم و سرد ساختمان می باشد.

این شیوه نوین لوله کشی بسیاری از مشکلات لوله کشی همچون: رسوب گذاری، ترکیدگی و … را برطرف نموده و باعث افزایش و طول عمر لوله می شود.

در رابطه با مزایای روش کلکتور باید بگوییم که نسبت به روش سنتی آن از مزایای بیشتری برخوردار می باشد که در ادامه مطلب لوله کشی به شکل کلکتور به این موضوع نیز خواهیم پرداخت.

کارکرد

کارکرد کلکتور به این صورت است که آب از محل کلکتور و با کمک لوله کشی به مکانهای مورد نیاز از قبیل: حمام، سینک ظرفشویی، شوفاژ و … لوله کشی می شود.

به عبارتی کلکتور یک نوع ابزار لوله ایی شکل است که در قسمت پایین خود تعدادی خروجی دارد تا به راحتی شیرهای مخصوص کلکتور به آن متصل و آب را به مسیرهای مختلف انتقال دهد.

این ابزار لوله ایی آب را به طور یکسان از خروجی ها خارج می سازد و در صورتی که یک قسمت از تاسیسات لوله کشی به مشکل بر بخورد با کمک کلکتور می توان آب همان قسمت آسیب دیده را قطع نمود و تعمیرات و سرویس لازم را بدون آنکه تمام آب ساختمان را قطع کرد، انجام داد.

سایر مقالات
چرا عایق الاستومری را انتخاب نماییم؟

البته این را هم اضافه کنیم که با نصب کلکتور برای ساختمان های چند طبقه آب با فشار یکسان در تمام طبقات جریان پیدا می کنند و ساکنین ساختمان احتیاجی به وجود پمپ نخواهند داشت.

چگونگی لوله کشی کلکتور

در ادامه بد نیست در رابطه با چگونگی لوله کشی کلکتور هم صحبتی داشته باشیم.

در ابتدا بایستی محل نصب جعبه کلکتور تعیین گردد. از مکانهایی که می توان جعبه کلکتور را در آن قسمت نصب نمود می توان به: آشپزخانه، سرویس بهداشتی و تراس اشاره نمود.

توجه داشته باشید که این جعبه نباید در کنار محل اتصالات آب یا گاز قرار بگیرد. همچنین از قرار دادن جعبه کلکتور در مکان هایی که سست، مرطوب و تاریک هستند اجتناب کنید.

جعبه بایستی طوری قرار بگیرد که تا سطح زمین حدود ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر فاصله وجود داشته باشد، تا به راحتی لوله های انشعابی را بتوان به کلکتور نصب نمود.

پس از آنکه شیرها را بر روی شیر فلکه ورودی به طور دقیق نصب نمودید با کمک بست باعث محکم کاری کار خود شوید.

نکته

البته به دلیل لوله کشی کلکتور با لوله نیوپایپ و اینکه لوله پنج لایه منعطف تر از سایر لوله ها می باشد و احتیاجی به اتصالات لوله کشی همچون زانویی برای انجام کار وجود ندارد.

شما می توانید بدون آنکه کنده کاری های عمیق در دیوار، کف ساختمان یا زیر سقف داشته باشید، آب گرم و سرد را به راحتی به هر نقطه از ساختمان که مایل بودید با کمک این روش انتقال دهید.


لوله پنج لایه نیوپایپ
خرید لوله نیوپایپ از بازرگانی کشیشی نمایندگی اصلی شرکت نیوپایپ

چرا لوله کشی کلکتوری با لوله پنج لایه انتخاب مناسبی است؟

انجام لوله کشی با لوله نیوپایپ امکان پذیر می باشد. این لوله از ترکیب دو مواد: فلزی و پلاستیکی تهیه و تولید گشته است و به صورت لایه مانند بر روی هم قرار گرفته اندبه این صورت که: یک لایه فلز آلومینیوم، دو لایه پلیمر و یک لایه چسب مخصوص برای اتصال این دو به هم.

سایر مقالات
ارور e2 پکیج گلدیران : علل و راه حل رفع آن

ترکیب پلیمر و فلز باعث شد تا در کنار انعطاف پذیری خوبی که لوله پنج لایه پیدا نمود از استحکام بالایی نیز برخوردار شود.

همچنین سبک بوده و نصب آن به سهولت انجام می پذیرد.

انواع لوله پج لایه

لوله پنج لایه دارای انواع مختلفی بوده و در لوله کشی کلکتور قابل استفاده می باشند. این لوله ها شامل:

  • لوله پنج لایه PE
  • لوله پنج لایه PERT
  • لوله پنج لایه PEX

انتخاب لوله کشی کلکتوری با لوله پنج لایه خالی از لطف نیست. لوله پنج لایه خود دارای ویژگی هایی می باشد که باعث شده یک انتخاب مناسب برای لوله کشی کلکتور باشد.

به دلیل ترکیبات فلزی و پلاستیکی که دارد توانسته عیوب یکدیگر را رفع  و باعث افزایش مزایای محصول شود.

ویژگی های لوله نیوپایپ

از ویژگی هایی که باعث شده یک انتخاب ایده آل برای کلکتور باشد به این شرح است:

  • به دلیل لایه بندی که توسط پلاستیک و آلمینیوم صورت گرفته در برابر نفوذ اکسیژن مقاوم می باشد.
  • در برابر دما مقاوم بوده و می تواند تا ۹۰ درجه سانتی گراد دما را تحمل نماید.
  • لایه درونی این لوله از جنس پلیمر بوده و این امکان را فراهم نموده تا در برابر مواد شیمیایی همچون اسیدها مقاومت بالایی را از خود نشان دهد.
  • به دلیل داشتن ضریب انبساط کم آسیب کمتری در گذشت زمان خواهد داشت.
  • در برابر فشار آب مقاوم بوده و به همین دلیل بدون هیچ نگرانی می توان برای جریان های پر فشار از آن بهره برد.

مزایای استفاده از سیستم لوله کشی کلکتور

حال که در این مطلب یک آشنایت نسبی با لوله پنج لایه و خود کلکتور پیدا کردیم بد نیست در ادامه به چند مزیتی که می توان به سیستم کلکتور نسبت داد هم بپردازیم با ما همچنان در لوله کشی کلکتوری همراه باشید.

  • با کمک سیستم کلکتور می توان به طور مجزا به تعمیر و سرویس لوله های مجزا بدون آنکه تمام لوله کشی آب را قطع کنیم، بپردازیم.
  • انجام سریع و آسان لوله کشی کلکتور با لوله پنج لایه
  • در این سیستم لوله ها در دسترس بوده و به راحتی می توان کار تعویض، انشعاب گیری و تعمیر لوله را انجام داد.
  • امکان هدایت آب با فشار یکسان به تمام انشعابات
  • افزایش بازدهی دستگاه های حرارتی ساختمان
  • طول عمر بسیار و دوام بالا
سایر مقالات
شرکت بازرگانی کشیشی و خدماتی که ارائه می دهد.

لوله کشی کلکتوری با لوله پنج لایه برای هر ساختمانی مناسب است؟

برای هر ساختمانی مناسب می باشد، به خصوص برای ساختمان هایی که دارای واحد های بسیار هستند.

اگر توجه کرده باشید بیشتر ساختمان های چند طبقه از سیستم لوله کشی انشعابی استفاده می نمودند. از این رو فشار آب آنگونه که باید و شاید به تمام طبقات نمی رسید. از این رو از پمپ برای انتقال آب با فشار یکسان استفاده می شد که همین یک هزینه جداگانه را بر می تابید.

اما با کمک کلکتور این مشکل برطرف شده و آب با فشار یکسان در تمام طبقات ساختمان توزیع می گردد و مشکل کاهش فشار در این سیستم لوله کشی معنی ندارد.

حتی افرادی که به دنبال بازسازی ساختمان خود هستند هم می توانند از لوله کشی کلکتور با لوله پنج لایه بهره ببرند.

شما می توانید بهترین لوله نیو پایپ را از نمایندگی کشیشی، به عنوان نمایندگی اصلی نیوپایپ تهیه نمایید. متخصصین ما برای پاسخگویی به شما آماده هستند.

سوالات پرتکرار

چرا باید از لوله پنج لایه برای لوله‌کشی کلکتوری استفاده کرد؟

لوله پنج لایه دارای خصوصیات منحصر به فردی است که آن را به یک گزینه مناسب برای لوله‌کشی کلکتوری تبدیل کرده است. برخی از این خصوصیات عبارتند از: انعطاف‌پذیری بالا، تحمل حرارتی زیاد، مقاومت در برابر نفوذ اشعه خورشید، نصب آسان، عدم زنگ‌زدگی و یخ‌زدگی، حمل و نگهداری کم هزینه و عدم تغییر در مزه و بوی آب.

چگونه می‌توان لوله پنج لایه را به کلکتور وصل کرد؟

برای وصل کردن لوله پنج لایه به کلکتور، ابتدا باید لوله را با قیچی لوله‌بر به اندازه مناسب برش زده و سپس مهره مخصوص را داخل لوله قرار داد. سپس با استفاده از وسیله‌ای به نام برقو، سر لوله را کالیبره کرده و در نهایت آن را داخل خروجی کلکتور فشار داد.

سایر مقالات
آبرسانی به صورت انشعابی یا کلکتوری؟

چگونه می‌توان جعبه کلکتور را در داخل واحد تعبیه کرد؟

جعبه کلکتور یک قاب فلزی است که دارای درب شفاف یا فلزی است و جایگاه مناسبی برای نصب و حفاظت از کلکتور فراهم می‌کند. جعبه کلکتور را معمولاً در داخل دستشویی یا حمام و در جایگاه قابل دسترس قرار می‌دهند. جعبه کلکتور را با استفاده از پیچ و رولپلاک به دیوار چسبانده و سپس درب آن را با قفل محکم می‌کنند.

چگونه می‌توان جریان آب را در هر یک از خروجی‌ های کلکتور تنظیم کرد؟

برای تنظیم جریان آب در هر یک از خروجی‌های کلکتور، باید از وسیله‌ای به نام ولو استفاده کرد. ولو یک قطعه فلزی است که با چرخاندن آن می‌توان جریان آب را باز یا بسته کرد. ولو را می‌توان به صورت دستی یا الکترونیکی کنترل کرد. برای نصب ولو، باید آن را بین خروجی کلکتور و لوله پنج لایه قرار داد.

چه مزایایی دارد که از لوله‌کشی کلکتوری استفاده کنیم؟

لوله‌کشی کلکتوری دارای مزایای زیادی است که برخی از آن‌ها عبارتند از: امکان کنترل سریع و راحت جریان آب در هر مسیر مجزا، انتقال آب با حرارت یکسان در کل مسیر، طول عمر طولانی و اجرای سریع، عدم نشت آب و عدم نیاز به فیتینگ زانویی.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات