لوله پلیکا فشارقوی

همان‌طور که بارها در مقالات پیشین ذکر کردیم، لوله‌ها می‌توانند انواع و اقسام زیادی داشته باشند و هرکدام برای یک هدف به کار بروند. در این مقاله می‌خواهیم به لوله پلیکا فشارقوی بپردازیم و بگوییم که برای چه مصارفی به کار می‌رود و اساساً چه مزیت‌هایی دارد. با ما همراه باشید و به اسکرول کردن این متن ادامه دهید.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید پلیکا نیز نام یک برند است و درواقع لوله‌هایی که امروزه به نام لوله پلیکا می‌شناسیم، در حقیقت همان لوله‌هایی از جنس PVC است اما چون اولین لوله‌ای که با این جنس به بازار عرضه شد، پلیکا نام داشت، در ایران به همین نام معروف شد.

اگر بخواهیم بگوییم که لوله‌های پلیکا چه مصارفی دارند باید هزاران کلمه بنویسیم اما به‌طورکلی اصلی‌ترین کاربردهای لوله پلیکا در انتقال آب آشامیدنی و آب‌پاش‌های آتشنشانی است.

لوله‌های پلیکا در میان ساختمان‌سازان بسیار رایج و محبوب است چراکه ایمنی و مقاومت زیادی با خود به همراه می‌آورد و علاوه بر این، باید بگوییم که هزینه‌های آن نیز کمتر خواهد بود.

به‌عنوان‌مثال یکی از اصلی‌ترین گزینه‌هایی که برای انتقال آب به کار می‌رود، همین لوله‌های پلیکا است چراکه نسبت به خوردگی و پوسیدگی مقاومت زیادی دارند و البته با توجه به این‌که نسبت به هرگونه آلودگی‌ای خنثی هستند، می‌توانند آب را سالم و تمیز به دست مصرف‌کننده برسانند و عاری از هرگونه باکتری باشند. این ویژگی‌ها، باعث شده است که به‌سادگی نتوان از لوله پلیکا عبور کرد.

بیشتر بخوانید : تفاوت لوله پوش فیت و لوله پلیکا

شاید برایتان بسیار عجیب و غیرممکن آید اما واقعیت اینجاست که اولین لوله‌های پلیکا که نصب‌شده‌اند، هشتاد سال عمر دارند و هنوز هم از آن‌ها استفاده می‌کنند. بله! این مسئله حقیقت دارد که برخی از لوله‌های پلیکا بیش از 100 سال عمر می‌کنند. درواقع هر زمان که از دوام لوله‌ها صحبت می‌شود، نمی‌توان نام لوله‌های پلیکا را ذکر نکرد. این مسئله‌ی دوام و مقاومت باعث شده است که استفاده از لوله‌های پلیکا برای لوله‌کشی زیرزمینی بسیار به‌صرفه و ارزان باشد.

برخی از طرفداران محیط‌زیست شاید نگران باشند که لوله‌های پلیکا به خاطر استفاده از پلاستیک در ساختار خود، برای محیط‌زیست مضر باشند اما واقعیت اینجاست که این لوله‌ها نوعی پلاستیک کم‌کربنی در ساختار خوددارند. لازم به ذکر است که می‌توان این لوله‌ها را بازیافت نیز کرد که همین مورد می‌تواند طرفداران محیط‌زیست را راضی نگه دارد.

سایر مقالات
سیستم های لوله کشی گرمایشی

علاوه بر این در تولید این‌گونه لوله‌ها، میزان مواد مصرفی خیلی کم است و انرژی کمی احتیاج دارند. حمل‌ونقل آن‌ها به خاطر سبکی، بسیار ساده و راحت است.

بیشتر بخوانید : شیرگازی و شیر قفلی

هم‌چنین نباید از خاطر ببریم که سطح صاف این‌گونه لوله‌ها باعث شده است که نشت آب اتفاق نیفتد و به‌این‌ترتیب در مصرف آن صرفه‌جویی شود.

قطعاً هیچ لوله‌ای به‌اندازه لوله پلیکا طرفدار محیط‌زیست و سلامت آن نیست.

یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای که برای لوله پلیکا ذکر کردیم، مسئله‌ی قابل بازیافت این لوله‌هاست. در حقیقت این مسئله می‌تواند بسیار مفید باشد چراکه می‌توان بدون این‌که ویژگی‌های اصلی و مفید خود را از دست بدهد، لوله‌های پلیکا را بازیافت نمود. شاید باورتان نشود اما در حال حاضر، کشورهای پیشرفته‌ی جهان به‌طور سالانه، حدود 50 هزار تن لوله PVC را بازیافت می‌کنند که این رقم بسیار جالب‌توجه است.

با بازیافت این لوله‌ها، علاوه برساخت لوله‌های پلیکای جدید، می‌توان در ساخت محصولات دیگر از جنس PVC نیز استفاده کرد.

از طریق بازیافت لوله‌های پلیکا، می‌توان حداقل 2 کیلوگرم CO2 را ذخیره کرد که رقم قابل‌توجهی است و به‌این‌ترتیب از آلودگی بیشتر محیط نیز جلوگیری می‌کند.

لوله پلیکا فشارقوی

در حقیقت برنامه‌ی بازیافت لوله‌های پلیکا یکی از بهترین برنامه‌هایی است که برای حفظ سلامت محیط‌زیست است.

همان‌طور که عنوان این مقاله نیز پیشنهاد می‌کند، در حقیقت سه نوع لوله پلیکا وجود دارد:

لوله پلیکا فشار ضعیف، لوله پلیکا فشارقوی و نیمه قوی!

هرکدام از این لوله‌ها مصارف مختلفی دارند.

انواع لوله پلیکا فشارقوی

لوله پلیکا فشارقوی بر اساس سایز و البته نام برند به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. به‌عنوان‌مثال یکی از بهترین انواع لوله‌های پلیکا فشارقوی، لوله پلیکا گلپایگان است که از بهترین برندهای موجود در بازار به‌حساب می‌آید. به‌طورکلی مهم‌ترین انواع لوله پلیکا فشارقوی شامل موارد زیر هستند:

  • پلیمر گلپایگان
  • تک‌ستاره گلپایگان
  • وینو پلاستیک
  • آذر لوله تبریز
  • پلیکا تهران
  • پلیکا سمنان
  • پلیکا یاس
  • لوله گستر گلپایگان

در ادامه می‌خواهیم به یکی از بهترین برندهای لوله فشارقوی بپردازیم:

سایر مقالات
تفاوت لوله پوش فیت و لوله پلیکا

لوله پلیکا فشارقوی گلپایگان

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌ای لوله پلیکا فشارقوی گلپایگان این است که بالاترین حد استاندارد اروپا رادار است. مواد اولیه و طریقه ساخت این لوله‌ها بسیار باکیفیت هستند و به‌سادگی نمی‌توان از آن‌ها گذشت.

اصلی‌ترین مورد کاربرد لوله پلیکا فشارقوی گلپایگان در صنعت فاضلاب سازی است چراکه قادر می‌باشد وزن زیادی را تحمل کند اما گاهی مواقع هم ممکن است در پوشش کابل‌های برق استفاده شود.

بیشتر بخوانید : لوله آهنی گالوانیزه

به‌طورکلی این برند در بازار به‌شدت شهرت دارد و کاربردهای آن وسیع و بی‌نظیر است. درصورتی‌که تصمیم به خرید لوله پلیکا فشارقوی دارید، احتمالاً این گزینه بهترین انتخاب شما خواهد بود

مزایای لوله پلیکا فشارقوی

لوله‌های پلیکا مزایا و منافع زیادی دارند که نمی‌توان به تمام آن‌ها پرداخت. اما تلاش داریم به برخی از مهم‌ترین مزایای لوله پلیکا اشاره‌کنیم. با ما همراه باشید:

اولین خصوصیت فوق‌العاده‌ی لوله پلیکا این است که مقاومت زیادی نسبت به خوردگی دارد. شاید به همین خاطر باشد که همیشه برای انتقال آب به لوله‌های پولیکا فکر می‌کنند.

بیشتر بخوانید : لوله و اتصالات و موارد استفاده از آن در ساختمان

درگذشته از لوله‌هایی با جنس‌هایی مانند چدن، آهن و بتن استفاده می‌شود اما آسیب‌پذیری این مواد نسبت به خوردگی باعث می‌شد که سلامت آب به خطر بیفتد و درنتیجه آب سالمی به دست مصرف‌کننده نرسد. اما به نظر می‌آید که لوله‌های پلیکا توانسته‌اند به‌خوبی این معضل را برطرف کنند

از دیگر خصوصیات بی‌نظیر لوله‌های پلیکا، مقاومت آن‌ها نسبت به تغییرات شیمیایی است. به همین خاطر درصورتی‌که از مواد شیمایی ضدعفونی‌کننده در آن‌ها استفاده شود مقاومت بی‌نظیری از خود نشان می‌دهند.

هم‌چنین می‌توان از آن برای انتقال مواد اسیدی و قلیایی نیز استفاده کرد. به‌ندرت پیش می‌آید که این لوله‌ها دچار خوردگی یا آسیب شیمیایی شوند و دقیقاً مناسب‌ترین گزینه برای استفاده در پروژه‌های زیربنایی آبی می‌باشند.

تقریباً می‌توان چنین عنوان کرد که از این لوله‌ها می‌توان برای انتقال هر چیزی استفاده کرد.

در میان مزایای لوله‌های پلیکا نباید از مقاومت بی‌نظیر آن در برابر شکستگی و انسداد به‌سادگی عبور کرد. حتماً می‌دانید که کوچک‌ترین ایرادی در لوله‌ها (مانند شکستگی و انسداد) می‌تواند حسابی دردسر درست کند. اما لوله‌های پلیکا فشارقوی، نه‌تنها به خاطر سطح صاف خود هیچ‌گونه مشکلی با این قضیه ندارند، بلکه زمانی که در قیاس با دیگر لوله‌ها مانند لوله‌های مسی و بتنی قرار می‌گیرند، مزیتشان بیشتر به چشم می‌آید.

سایر مقالات
لوله پلیمری چیست و چه کاربردهایی دارد؟ 

لوله‌های پلیکا می‌توانند جریان آب را کاهش دهند و مصرف‌کننده، آبی با فشار مناسب داشته باشد.

بیشتر بخوانید: روش های جرم زدایی از انواع شیرآلات

هم‌چنین باید بگوییم که مدت‌زمانی که برای نصب این لوله‌ها صرف می‌شود، خیلی کمتر از نصب لوله‌های مثلاً بتنی است. این مسئله به خاطر سبک بودن آن‌ها و البته حمل‌ونقل ساده‌شان است.

شما می‌توانید با استفاده از لوله‌های پلیکا، مدت‌زمان لوله‌کشی پروژه را تا حد خیلی زیادی کاهش دهید.

یکی دیگر از مزیت‌های بی‌نظیر لوله‌های پلیکا این است که به خاطر سطح صافی که دارند می‌توانند سرعت جریان آب را بالاتر ببرند. بنابراین با استفاده از لوله پلیکا فشارقوی افت فشار آب یک پدیده نادر خواهد بود.

هم‌چنین باید بگوییم که عمر مفید این لوله‌ها به‌قدری بالاست که می‌توانند تا چندین دهه عمر کنند و دچار انسداد یا خوردگی نشوند. این‌همه مزیت را در کدام‌یک از لوله‌ها می‌توان پیدا کرد؟!

بیشتر بخوانید : خرید شیرآلات

لوله‌های پلیکا به‌عنوان لوله‌های بدون نشت شناخته می‌شوند و این مسئله به خاطر سطح صاف و یکپارچه‌ی آن‌هاست. به‌این‌ترتیب می‌توانید اطمینان داشته باشید که هیچ‌گونه آبی در طول این پروسه هدر نخواهد رفت.

در حقیقت لوله‌های PVC به‌صورت مهروموم الاستومری انجام می‌شوند و به‌این‌ترتیب بدون این‌که نیازی به الکتریسیته یا حفاظت هوایی باشد، می‌توانند به هم متصل شوند.

بیشتر بخوانید : شیرآلات شودر

بارها در طول این مقاله عنوان کردیم که یکی از بهترین ویژگی‌های لوله پلیکا فشارقوی، در حقیقت عمر طولانی و دوام اعجاب‌برانگیز آن‌هاست. شما هنوز هم می‌توانید لوله‌هایی که بیش از 80 سال سن دارند را در پروژه‌های مختلف ببینید.

بر کسی پوشیده نیست که لوله‌های پلیکا، بسیار ارزان‌تر از لوله‌های بتنی یا مسی هستند. به این  خاطر محبوبیت زیادی در میان ساختمان‌سازان و مدیران پروژه‌ها دارند. اما به چه علت می‌گوییم که لوله‌های پلیکا کاملاً به‌صرفه هستند؟ خب اول‌ازهمه این‌که عمر بسیار طولانی دارند و نیازی به تعویض زودهنگام آن‌ها نخواهد بود. به‌این‌ترتیب هزینه‌های تعمیر و تعویض نخواهید داشت.

سایر مقالات
خرید لوله و اتصالات ساختمانی

به‌طورکلی به خاطر سبک بودن هم، هزینه‌های نصب آن‌ها کمتر است و به‌این‌ترتیب از هر لحاظی که فکرش را بکنید، این لوله‌ها به‌صرفه‌تر هستند.

از دیگر خصوصیاتی که برای لوله پلیکا باید در نظر گرفت این است که قابلیت انعطاف‌پذیری خیلی خوبی دارند. به خاطر سبکی و انعطاف‌پذیری، لوله‌های پلیکا می‌توانند به هنگام حمل بار سنگین خاک خم شوند. اما خم‌شدگی برای لوله‌های بتنی یا سرامیکی می‌تواند با خطر شکستگی همراه باشد.

زمانی که یک لوله پلیکا با فشار خارجی روی خود رو به رو می‌شود، قطرش شروع به انحراف کرده و عبارت دیگر خم خواهد شد. به‌این‌ترتیب از شکستگی جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید : شیر پیسوار و کاربرد آن

شاید برایتان جالب باشد که بدانید یکی از اصلی‌ترین خساراتی که به لوله‌های زیرزمینی زده می‌شود، از سوی ریشه درختان است. به‌عنوان‌مثال، ریشه‌ی درختان می‌تواند به‌سادگی به لوله‌های خاکی نفوذ کرده و به‌این‌ترتیب مشکلات زیادی برای آن‌ها ایجاد کند. اما چنین اتفاقی در مورد لوله‌های پلیکا نادر است. این لوله‌ها به‌خوبی در برابر نفوذ ریشه‌ی درختان مقاومت می‌کند و به‌سادگی آسیب نمی‌بینند.

بیشتر بخوانید : خرید لوله و اتصالات ساختمانی

قیمت لوله پلیکا فشارقوی

همه‌چیز به این بستگی دارد که چه سایز و چه برندی را انتخاب می‌کنید. هم‌چنین باید بدانید که قیمت لوله پلیکا فشارقوی به‌صورت شاخه‌ای حساب می‌شود. این شاخه‌ها ممکن است متراژهای متفاوتی داشته باشند. درنتیجه قبل از هر چیزی باید بررسی کنید که کدام‌یک از انواع لوله‌های پلیکا فشارقوی برای کار شما مناسب‌تر است و سپس اقدام به خرید کنید.

همکاران ما در وب‌سایت کشیشی، آماده پاسخ‌گویی به تمام سؤالات شما در این زمینه می‌باشند.

بیشتر بخوانید : خرید لوله پوش فیت

سایز لوله پلیکا فشارقوی

همان‌طور که گفتیم لوله‌های فشارقوی پلیکا، سایزبندی‌های مختلفی دارند. در ادامه به لیست این سایزها نگاهی انداخته‌ایم. به‌طورکلی سایز لوله‌های پلیکا از 20 شروع‌شده و تا 400 ادامه‌دارند. ( البته گاهی ممکن است که این عدد تا 800 نیز بالاتر برود)

  • اعداد بر اساس میلی‌متر است:
  • 20
  • 25
  • 32
  • 40
  • 50
  • 63
  • 75
  • 90
  • 110
  • 125
  • 160
  • 200
  • 250
  • 315
  • 400

درنهایت امیدواریم که این مقاله برایتان مفید بوده باشد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات