خرید لوله پلیکا

قبل از خرید لوله پلیکا باید به چه چیزهایی توجه کنید؟

فرقی نمی‌کند یک ساختمان ظاهر زیبا و چشم‌نوازی دارد یا خیر؛ اگر تأسیسات مکانیکی ساختمان به‌خوبی طراحی و پیاده‌سازی نشود، ساختمان کارایی و بازده لازم را نخواهد داشت و این مسئله باعث می‌شود عملاً امکان سکونت در ساختمان وجود نداشته باشد. یکی از مؤثرترین عوامل در طراحی و اجرای صحیح تأسیسات مکانیکی، سیستم لوله‌کشی است. اگر لوله‌کشی ساختمان را به بهترین شکل ممکن اجرا کنید، می‌توانید شرایط آسایش ساکنین ساختمان را تا حد زیادی فراهم نمایید. یکی از مشهورترین لوله‌هایی که در سیستم‌های لوله‌کشی ساختمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد، لوله پلیکا است. به دلیل مزایا و مشخصات فیزیکی بسیار خوبی که این لوله‌ها از خود نشان داده‌اند، خرید لوله پلیکا در سال‌های اخیر با روند رو به رشد مواجه شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا با هر آن چیزی که قبل از خرید لوله پلیکا باید موردتوجه قرار دهید، آشنا شوید.

لوله پلیکا چیست و از چه موادی تشکیل می‌شود؟

در بازار لوله‌های پلیکا را به نام پی‌وی‌سی (PVC) نیز می‌شناسند. لوله پلیکا از نوعی ماده پلیمری فشرده تولید می‌شود و از آن‌ها بسیاری از خطوط آب‌رسانی و انتقال فاضلاب استفاده می‌شود. کاربردها و مزایای بسیاری برای لوله‌های پلیکا تعریف‌شده است که در ادامه به‌طور مفصل به آن‌ها می‌پردازیم. لوله‌های پلیکا را بیشتر در دورنگ خاکستری و مشکی می‌توان مشاهده نمود و به دلیل تنوع بسیار زیادی که در تولید این لوله‌ها وجود دارد، امکان استفاده از آن‌ها در پروژه‌های مختلف فراهم است. خرید لوله پلیکا به دلیل مزایای بسیار زیادی که در مقایسه با لوله‌های فلزی و سیمانی دارد، به‌سرعت جای خود را در صنعت، کشاورزی و ساختمان‌سازی بازکرده و به یکی از پرکاربردترین تجهیزات تأسیسات مکانیکی تبدیل‌شده است.

در اینجا باید کمی درباره مواد تشکیل‌دهنده لوله‌های پلیکا نیز بحث کنیم. لوله‌های پی‌وی‌سی از مواد اولیه پلیمری به نام پلی وینیل کلراید تشکیل می‌شود که در اثر پلیمریزاسیون یا بسپارش مونومر وینیل کلراید، تولید می‌شود. به‌طورکلی در ساختار لوله پلیکا چیزی در حدود 57 درصد عنصر کلر و 43 درصد هیدروکربن‌ها حضور دارند. در کارخانه لوله پلیکا، این مونومر از کلردار شدن مستقیم اتیلن، با استفاده از کاتالیزور و سپس پیرولیز شدن اتیلن دی کلرید در واحد شکست گرمایی که توسط سیستم‌هایی بر پایه نفت یا هیدروکربن‌های گاز طبیعی نظیر اتان، پروپان یا بوتان کار می‌کند، حاصل می‌شود.

البته باید به این نکته اشاره‌کنیم که لوله‌های پلیکا دارای انواع مختلفی هستند که در اثر تغییر درصد مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها و همچنین روش‌های تولیدشان به وجود می‌آیند. آنچه در اینجا اشاره کردیم، مواد تشکیل‌دهنده پی‌وی‌سی است و در ادامه در بخش معرفی انواع لوله‌های پلیکا به بررسی سایر موارد نیز می‌پردازیم.

مختصری درباره تاریخچه تولید لوله پلیکا

این لوله‌ها در بازارهای جهانی به نام پی‌وی‌سی شناخته می‌شوند. در کشور ما نیز به دلیل نام شخصی که برای نخستین بار اقدام به تولید این لوله‌ها نمود، به نام لوله پلیکا بیشتر مرسوم است. تولید پلی وینیل کلراید به قرن 19 میلادی برمی‌گردد و پس‌ازآن در قرن بیستم برای نخستین بار لوله پلیکا از پلی وینیل کلراید تولید شد. نمونه اولیه این لوله‌ها در کشور آلمان تولیدشده است و در ایران نیز بیش از 50 سال است که استفاده از این لوله‌ها مرسوم شده‌است. ویژگی‌های مثبت زیادی که این لوله‌ها از خود به نمایش گذاشته است، موجب شده تا خرید لوله پلیکا در سطح وسیعی افزایش پیدا کند و امروزه تقریباً در تمام پروژه‌های ساختمان‌سازی، رد پای لوله پلیکا مشاهده می‌شود. در ابتدا این محصولات صرفاً از کشورهای خارجی وارد ایران می‌شد اما سال‌هاست که تولیدکنندگان ایرانی نیز در زمینه تولید لوله پلیکا فعالیت می‌کنند و محصولات باکیفیتی را روانه بازار می‌کنند. در ادامه بیشتر در خصوص برندهای مطرح تولیدکننده لوله پلیکا در کشور بحث خواهیم کرد.

 

مزایای استفاده از لوله پلیکا

در اینجا قصد داریم تا به بررسی مزایایی بپردازیم که خرید لوله پلیکا را به‌شدت افزایش داده است و موجب محبوبیت زیاد این تجهیز در تأسیسات ساختمانی شده است.

1- سبک بودن: اساساً مواد اولیه پلاستیکی مورداستفاده در تولید لوله پلیکا، از وزن کمتری در مقایسه با لوله‌های فلزی، بتنی و سیمانی دارند و همین مسئله موجب می‌شود کار حمل‌ونقل این لوله‌ها به‌آسانی انجام پذیرد.

2- قابلیت انعطاف‌پذیری زیاد: به دلیل مواد پلاستیکی که در تولید لوله پلیکا مورداستفاده قرار می‌گیرد، میزان انعطاف‌پذیری این لوله‌ها تا حد قابل‌توجهی نسبت به سایر لوله‌ها ازجمله لوله‌های فلزی، بتنی و سیمانی بیشتر است. این مسئله باعث افزایش عمر مفید لوله‌ها نیز می‌شود.

3- چغرمگی بالا: یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث شده‌است تا از لوله‌های پلیکا در خطوط آب‌رسانی شهری استفاده شود، چغرمگی یا ضربه‌پذیری بالای این لوله‌ها است که مانع از آسیب دیدن آن‌ها در اثر ضربه‌ تا حد قابل‌توجهی می‌شود.

4- مقاومت در برابر واکنش‌های شیمیایی: در سیستم فاضلاب شهری همواره درصدی از مواد شیمیایی یافت می‌شود. سیستم لوله‌کشی که برای این لوله‌ها باید مورداستفاده قرار بگیرد، نباید در برابر این مواد شیمیایی دچار خوردگی و ضعف بشوند. به همین دلیل از لوله‌های پلیکا در سیستم فاضلاب شهری استفاده می‌شود که مقاومت خوبی در برابر واکنش‌های شیمیایی احتمالی نشان می‌دهد.

سایر مقالات
تفاوت لوله‌های پنج لایه با تک لایه

5- سطح صاف و صیقلی داخلی و خارجی لوله: یکی از عواملی که می‌تواند باعث کند شدن حرکت سیال داخل لوله‌ها شود، زبری سطح داخلی لوله‌ها است. لوله‌های پلیکا به دلیل آن‌که دارای سطح صاف و صیقلی هستند، کمترین اصطکاک را در برابر حرکت جریان سیال به وجود می‌آورند.

6- عایق حرارتی: گاهی اوقات پیش می‌آید که در لوله‌ها جریان سیال با دمای بالا وجود داشته باشد. در این شرایط باید از لوله‌هایی استفاده نمود که در مقابل انتقال حرارت، به‌عنوان عایق عمل کنند و جلوی انتقال حرارت به سایر بخش‌های ساختمان را نیز بگیرند. لوله‌های پلیکا این قابلیت را دارا هستند.

7- مقاومت در برابر خوردگی و فرسایش: یکی دیگر از عواملی که خرید لوله پلیکا را افزایش می‌دهد، مقاومت مناسب آن در برابر خوردگی و فرسایش است. بسیار پیش می‌آید که جریان آبی که در خطوط فاضلاب وجود دارد، خاصیت اسیدی و قلیایی پیدا می‌کند. لوله پلیکا به‌خوبی در برابر این مواد از خود مقاومت نشان می‌دهد و به‌راحتی دچار خوردگی و فرسایش نمی‌شود/

8- ضد اشتعال: لوله‌های پلیکا توسط سازمان آتش‌نشانی مورد تائید هستند. به دلیل آنکه در صورت وقوع آتش‌سوزی خیلی زود خاموش می‌شوند و در مقابل اشتعال مقاومت خوبی از خود به نمایش می‌گذارند.

9- نصب آسان: به دلیل وزن کم و همچنین ساختاری که این لوله‌ها و اتصالات آن‌ها دارند، نصب و اجرای راحت‌تری در مقایسه با سایر لوله‌ها دارند و می‌توان در زمان کمتری پروژه را به اتمام رساند.

10- عدم اختلاط با آب: جریان آب شربی که به کمک لوله‌ها به سمت ساختمان‌ها ارسال می‌شود، باید ازنظر خواص فیزیکی و شیمیایی دستخوش تغییر نشود. برخی لوله‌ها هستند که در هنگام جاری شدن آب در آن‌ها پس از مدتی مواد تشکیل‌دهنده‌شان داخل آب حل می‌شوند و این برای سلامتی افراد مصرف‌کننده ممکن است خطراتی را به دنبال داشته باشد؛ اما لوله پلیکا به‌هیچ‌وجه در اثر جریان پیدا کردن آب در آن، دچار واکنش با آن نمی‌شود.

11- گرفتگی محدود: اتصالاتی که در سیستم‌های لوله‌کشی با لوله پلیکا مورداستفاده قرار می‌گیرند، ابعاد و اندازه کوچکی دارند و معمولاً برآمدگی و فرورفتگی‌های چندانی در سطح آن‌ها مشاهده نمی‌شود. به همین دلیل گرفتگی جریان سیال در آن‌ها نیز در مقیاس وسیع رخ نمی‌دهد.

12- عمر طولانی:‌ اگر از این لوله‌ها به‌خوبی استفاده کنید، حداقل ۵۰ سال عمر خواهند کرد. البته طبق داده‌ها و تحقیقات انجام‌شده توسط مهندسین و تولیدکنندگان، لوله‌های pvc می‌توانند تا ۱۰۰ سال نیز عمر کنند، این طول عمر می‌تواند برای یک لوله بی‌نظیر باشد.

13- عایق الکتریکی: لوله پلیکا در برابر جریان الکتریسیته نیز عایق است؛ بنابراین می‌توان این لوله‌ها را در مجاورت تأسیسات الکتریکی ساختمان‌ها مورداستفاده قرار داد.

14- تعمیر و نگهداری کم‌هزینه: به دلیل خواص بی‌نظیری که این لوله‌ها از خود به نمایش می‌گذارند، هزینه تعمیر و نگهداری آن‌ها در مقایسه با لوله‌های فلزی بسیار کمتر است.

15- مقاومت در برابر اشعه‌های خورشید:‌ یکی از ویژگی‌های بسیار خوب لوله پلیکا مقاومت آن در برابر شرایط آب و هوایی گوناگون است. به‌عنوان‌مثال به دلیل نوع مواد اولیه‌ای که در تولید لوله پلیکا مورداستفاده قرار می‌گیرد، در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید،‌ مقاومت خوبی از خود به نمایش می‌گذارد.

16- بدون درز: لوله‌های پلیکا عمدتاً به‌صورت مانیسمان یا بدون درز تولید می‌شوند و همین مسئله باعث می‌شود که مسئله نشتی در آن‌ها تا حدود زیادی کنترل شود. درباره روش‌های تولید و همچنین نشتی لوله‌های پلیکا در ادامه بیشتر صحبت می‌کنیم.

17- قیمت مناسب: اما در کنار همه موارد ذکرشده آن چیزی که بیش از همه در افزایش خرید لوله پلیکا اثرگذار است، قیمت مناسب آن در برابر بسیاری از انواع لوله‌های فلزی و بتنی است که در بازار وجود دارد.

18- قابلیت بازیافت: این لوله‌ها پس از پایان دوره طولانی استفاده مجدد قابل بازیافت هستند و می‌توان بازهم از آن‌ها در تولید لوله‌های جدید استفاده نمود.

 

خرید لوله پلیکا برای چه کاربردهایی مرسوم است؟

با مزایای فوق‌العاده و منحصر‌به‌فرد لوله پلیکا آشنا شدیم. در اینجا لازم است تا با توجه به موارد اشاره‌شده در خصوص کاربردهایی که این لوله‌ها دارند، بحث کنیم. مهم‌ترین کاربردهای لوله پلیکا عبارت‌اند از:

  •  سیستم‌های انتقال فاضلاب
  •  سیستم‌های آب‌رسانی
  •  استفاده به‌عنوان پوشش تأسیسات الکتریکی به دلیل خاصیت عایق الکتریسیته
  •  استفاده به‌عنوان کانال هواکش
  •  جمع‌آوری و انتقال آب باران
  •  اتصال فاضلاب ساختمانی به فاضلاب شهری
  • استفاده به‌عنوان زهکش در کشاورزی
  •  آبیاری در زمین‌های کشاورزی
  •  خطوط انتقال مواد شیمیایی و هوای فشرده و گاز در گلخانه‌ها
  •  استفاده در سیستم‌های هوادهی

انواع لوله پلیکا ازنظر تحمل فشار

دو دسته‌بندی برای لوله‌های پلیکا وجود دارد که یکی از آن‌ها بر مبنای میزان فشاری است که این لوله‌ها قابلیت تحمل آن را دارا هستند. در این نوع تقسیم‌بندی، لوله‌های پلیکا عمدتاً به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:‌

سایر مقالات
با برندهای برتر لوله پلیکا در ایران آشنا شوید

لوله پلیکا فشار ضعیف

این لوله‌ها تحت فشار کمتری در مقایسه با لوله‌های پلیکا قوی و نیمه قوی تولید می‌شوند و به همین دلیل میزان فشار جریان سیالی که می‌توانند تحمل کنند نیز محدود است. این لوله‌ها نمونه‌هایی هستند که از سایز استاندارد برخوردار بوده و دارای مقاومت خوبی هستند. از این لوله‌ها در جهت انتقال آب باران استفاده می‌شود.

لوله پلیکا نیمه قوی

در بین سه نوع لوله پلیکا که در بازار در دسترس است، بیشترین میزان خرید لوله پلیکا، مربوط به لوله‌های نیمه قوی است. این لوله‌ها را در کانال‌های عبور هوا (مانند هواکش‌های حمام و توالت)، سیم و کابل برق، جمع‌آوری آب باران در پشت‌بام، شبکه فاضلاب داخل ساختمان، انتقال فاضلاب خانگی مورداستفاده قرار می‌دهند.

لوله پلیکا فشارقوی

لوله‌های پلیکا فشارقوی برای استفاده در خطوط انتقال سیال با فشار بالا تولید می‌شوند. این لوله‌ها عمدتاً در مصارف ساختمانی مورداستفاده قرار نمی‌گیرند بلکه در صنعت و کشاورزی از آن‌ها استفاده می‌شود. اصولاً برای فاضلاب کارخانه‌ها، انتقال آب آشامیدنی، انتقال اسید و باز، کانال‌کشی آب و آب‌رسانی به زمین‌های کشاورزی مورداستفاده قرار می‌گیرد. آب‌بندی این لوله‌ها بسیار خوب است و نسبت به لوله فلزی، لوله پلی‌اتیلن و لوله چدنی قیمت مناسب‌تری دارند. مقاومت لوله پلیکا فشارقوی در برابر نور خورشید بالاست.

انواع لوله پلیکا ازنظر ساختار

دسته‌بندی دیگری که برای لوله‌های پلیکا مرسوم است، آن‌ها را بر مبنای ساختار آن‌ها در پنج دسته قرار می‌دهد. این پنج دسته عبارت‌اند از:

لوله‌های MPVC

به‌منظور افزایش سختی و مقاومت لوله‌های پلیکا مقداری ماده افزودنی اصلاح‌کننده به پلی وینیل کلراید اضافه می‌کنند که درنتیجه لوله‌های ام‌پی‌وی‌سی حاصل می‌شود. چغرمگی لوله‌های MPVC تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند و به‌عنوان پوشش برای سیم‌های فشارقوی و همچنین خطوط تصفیه آب مورداستفاده قرار می‌گیرند. ضخامت لوله‌های UPVC بیشتر از این نوع لوله پلیکا است و به همین دلیل وزن لوله‌های MPVC کمتر از آن‌ها است.

لوله‌های UPVC

اگر نیاز به لوله‌هایی داشته باشید که دارای سختی بیشتری در مقایسه با لوله‌های پی‌وی‌سی معمولی باشند، از لوله‌های UPVC استفاده کنید. در فرآیند تولید این لوله‌ها هیچ‌گونه ماده نرم‌کننده به پلی وینیل کلراید افزوده نمی‌شود. این لوله‌ها در خطوط انتقال آب و سایر سیالات در مقیاس گسترده‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرند.

لوله‌های OPVC

اصطلاح OPVC به پلی وینیل کلراید آرایش یافته اطلاق می‌شود. در فرآیند تولید، لوله‌ای با دیواره ضخیم در دمای موردنظر تولید می‌شود. فرآیند ایجاد آرایش یافتگی نیز در جهت‌های محیطی و محوری تحت شرایط کنترل‌شده شروع می‌شود. پس از ایجاد آرایش یافتگی، لوله به‌سرعت تا دمای محیط خنک می‌شود. این آرایش یافتگی منجر به بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی لوله شده و این لوله‌ها را در مقابل خراش و ترک مقاوم‌تر می‌سازد. کاهش ضخامت دیواره منجر به صرفه‌جویی در مواد و انرژی نیز می‌شود. این لوله‌ها 35 درصد سبک‌تر از نمونه‌های مشابه خود بوده و از قابلیت حمل‌ونقل آسان‌تری بهره می‌گیرند.

لوله‌های PPVC

در برخی مواقع نیاز داریم تا لوله‌های پلیکا سطح نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتری نسبت به حالت عادی داشته باشند. به همین دلیل در فرآیند تولید از مقداری بیشتری ماده نرم‌کننده استفاده می‌شود که موجب ایجاد لوله‌های PPVC با سطح نرم‌تر می‌شود.

لوله‌های CPVC

برای انتقال سیالات با دمای بالا، از لوله‌های CPVC استفاده می‌شود که مقاومت بسیار خوبی در برابر انتقال حرارت از خود به نمایش می‌گذارند. این لوله‌ها به علت داشتن گروه کار بیشتر مقاومت بیشتری در برابر رشد جلبک و باکتری دارند.

 

روش‌های تولید لوله پلیکا

به‌طورکلی سه روش برای ساخت لوله‌های پلیکا وجود دارد که عبارت‌اند از: اکستروژن، پوشش دهی دورانی و تزریق یا فشاری. البته به دلیل مزایای متعدد و سهولت تولید به روش اکستروژن، لوله‌های پلیکا عمدتاً به این روش تولید می‌شوند. در ابتدا باید مواد اولیه‌ای که برای تولید لوله پلیکا موردنیاز است را به‌دقت شناسایی نموده و فرمولاسیون مناسب هرکدام را برای ترکیب در میکسر به دست بیاوریم. در ادامه لازم است تا مواد اولیه و افزودنی‌ها در یک میکسر با سرعت متناسب با یکدیگر مخلوط شوند و ساختار یکنواختی در سراسر مخلوط ایجادشده به وجود بیاید.

در ادامه به کمک روش‌های اصطکاکی دمای مخلوط را افزایش می‌دهند تا به 120 درجه سلسیوس برسد. پس‌ازآن مخلوط را به یک محفظه خنک‌کننده انتقال می‌دهند تا دمای آن به‌سرعت کاهش پیدا کند و به حدود 50 درجه سلسیوس برسد. اکسترو در قلب فرآیند تولید لوله پی‌وی‌سی است که دارای یک سیلندر با المنت‌های حرارتی قابل‌کنترل است که در آن مارپیچ ‌یا مارپیچ‌های دقیقی می‌چرخند. اکسترودرهای جدید ماشین‌های بسیار پیچیده‌ای هستند که به‌دقت طراحی‌شده‌اند تا فشار و برش روی مواد در تمام مراحل فرآیند قابل‌کنترل باشد. خرید لوله پلیکا که به روش اکستروژن تولید می‌شود نیز هزینه‌های تمام‌شده کمتری به همراه خواهد داشت.

سایر مقالات
تفاوت لوله پوش فیت و لوله پلیکا

معایب لوله‌های پلیکا

در کنار مزایای بی‌شماری که برای خرید لوله پلیکا اشاره کردیم، باید به نقطه‌ضعف این لوله‌ها نیز توجه داشته باشیم. لوله‌های پلیکا را معمولاً برای انتقال جریان سیال با فشارهای بسیار بالا مورداستفاده قرار نمی‌دهند. این لوله‌ها معمولاً در مصارف ساختمانی که جریان آب دارای فشار محدودی است استفاده می‌شوند و اگر قرار باشد سیال با فشار بسیار زیادی از این لوله‌ها عبور کند، عمر مفید لوله‌ها بشدت کاهش پیدا می‌کند. لذا در مواقعی که فشار جریان سیال زیاد است، گزینه نخست پیش روی ما استفاده از لوله‌های فلزی است.

مسئله مهم بعدی که در خصوص لوله‌های پلیکا باید موردتوجه قرار داد، عدم انعطاف‌پذیری مناسب آن‌ها در حالت معمولی است. معمولاً اگر مواد افزودنی نرم‌کننده در تولید آن‌ها به کار نرود،‌ این لوله‌ها نسبت به شکنندگی حساس خواهند بود.

استاندارهای ابعادی مورداستفاده در تولید لوله پلیکا

در خصوص استاندارهای موجود برای تولید لوله‌های پلیکا نیز لازم است تا توضیحاتی ارائه کنیم. برخی از مهم‌ترین استاندارهای موجود برای لوله‌های پلیکا عبارت‌اند از:

  •  لوله پلیکا فاضلابی: استانداردهای EN 14.1 و ISIRI 9118
  • لوله پلیکا به‌عنوان پوشش محافظ کابل‌های برق: استانداردهای EN 50086-2-4، DIN 168739 و ISIRI 111.5
  •  لوله پلیکا ناودانی برای جمع‌آوری آب باران: استاندارد EN 12200
  •  لوله پلیکا کم‌فشار: استانداردهای EN 1452 و ISIRI 9117
  •  اتصالات پلیکا: استانداردهای EN 1329 و ISIRI 9119

سایز لوله پلیکا در ابعاد مختلفی است. اغلب کارخانه‌های تولید لوله پلیکا، این لوله را در قطرهای بین 20 میلی‌متر الی 400 میلی‌متر تولید می‌کنند. این لوله‌ها باضخامت‌های مختلفی تولید می‌شود که بسته به مکان مورداستفاده آن‌ها تعیین می‌شود. هر چه ضخامت لوله بالاتر رود، تحمل فشار لوله نیز بالاتر می‌رود. معمولاً فشاری که توسط لوله‌های پلیکا قابل‌تحمل است، در بازه بین 4 الی 16 بار قرار دارد. همچنین طول هر شاخه‌های لوله پلیکا به‌طورمعمول در اندازه شش متر است.

اتصالات پلیکا

یکی دیگر از مسائلی که در خرید لوله پلیکا باید موردتوجه قرار دهیم،‌ اتصالات آن‌ها است. همان‌طور که مشاهده کردید، لوله‌های پلیکا در ابعاد و اندازه‌های مشخصی تولید می‌شوند. به همین دلیل در بسیاری از مواقع پیش می‌آید که نیاز به اتصال این لوله‌ها به یکدیگر برای تکمیل شبکه آب‌رسانی وجود دارد. در چنین شرایطی باید به فکر اتصال لوله‌های پلیکا باشیم. چهار روش مرسوم برای اتصال لوله‌های پلیکا وجود دارد که عبارت‌اند از:

اتصال چسب

در این نوع اتصال ابتدا باید لوله‌ها را در ابعاد و طول‌های مشخصی که مدنظر داریم، برش دهیم و قبل از نصب در محل به کمک چسب پی‌وی‌سی به یکدیگر متصل کنیم. در ادامه باید صبر کنیم تا لوله‌ها به یکدیگر متصل شوند و چسب به‌خوبی خشک شود. حالا می‌توان آن‌ها را در محل موردنظر نصب نمود.

اتصال پوش فیت

در این روش اتصال، چسب حذف می‌شود و به کمک زانویی‌ها و همچنین درپوش‌ها، لوله‌های به یکدیگر متصل می‌شوند. این روش در مقایسه با اتصال چسبی مزایایی دارد. ازجمله اینکه سرعت کار اتصال لوله‌ها را تا حد قابل‌توجهی افزایش می‌دهد و احتمال شکستگی در اتصالات تا حد قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند. ازنظر آب‌بندی نیز اتصالات پوش فیت بسیار بهتر از اتصالات چسبی عمل می‌کنند.

اتصال سه راه دریچه باز

برای تست نشتی آب و همچنین رفع انسداد لوله‌، از این نوع دریچه‌، استفاده می‌شود. این دریچه‌ها در انتهای لوله‌های فرعی نصب می‌شود تا عملیات رفع گرفتگی لوله و یا تمیز کردن لوله‌ها به‌آسانی انجام شود.

اتصال سیفون شتر گلویی

این نوع اتصالات را بیشتر در سرویس‌های بهداشتی مور د استفاده قرار می‌دهند.

دستورالعمل اتصال لوله پلیکا

در خصوص نصب و اجرای لوله‌های پلیکا لازم است تا به چند نکته توجه فرمایید. هنگام اتصال لوله‌ها در محل باید انتهای لوله‌ها مربعی بریده شود، پلاگ چوبی با اندازه‌ی مناسب را در انتهای لوله قرار دهید و سپس اتصال را انجام دهید. اضافه کردن آب سرد هنگام لوله‌کشی موجب بهبود کیفیت کار می‌شود. حتماً در نظر داشته باشید که جهت پیچش اتصالات پلیکا باید به یک سمت باشد.

همچنین می‌توانید از نوار تفلون و درزگیر کنفی برای آب‌بندی اتصالات پلیکا استفاده کنید. اتصالات را به‌هیچ‌وجه بیش‌ازحد سفت نکنید چون احتمال شکستن آن‌ها به طرز قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند. برای خطوط طولانی‌تر، دریچه‌های هوا در تمام نقطه‌های بلندتر زمین ضروری است و اندازه‌ی دریچه باید یک‌چهارم خط اصلی باشد.

برای جلوگیری از نشتی در لوله‌های پلیکا باید نکاتی را موردتوجه قرار دهید که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مسئله انبساط حرارتی خطی لوله‌ها اشاره کرد. بیشتر لوله‌های پلاستیکی دارای ضریب انبساط حرارتی خطی بالاتری از مواد غیر پلاستیکی هستند. بالا بودن این ضریب در لوله‌های پلیکا باید در حین نصب جبران شود، به‌خصوص در محیط‌هایی که تغییرات دمایی زیادی رخ می‌دهد. روش معمول برای فراهم کردن امکان انبساط حرارتی نصب حلقه‌های انبساط در فواصل طولانی لوله‌کشی و استفاده از اتصالات شل یا آویزهای غلتان که اجازه‌ی لغزش را می‌دهند، است. باید به‌منظور اطمینان از مهندسی مناسب سیستم جهت سازگاری با نوسانات دمایی که سیستم با آن مواجه می‌شود و گنجانده شدن قابلیت‌های انبساطی مناسب با یک کارشناس خبره مشورت شود.

سایر مقالات
لوله پلیکا فشارقوی

نکات خرید لوله پلیکا

اولین نکته‌ای که باید در خرید لوله پلیکا موردتوجه قرار دهید، کاربری مورد انتظار از این لوله‌ها است. در خصوص انواع لوله‌های پلیکا و کاربرد هرکدام به‌صورت مفصل توضیح دادیم؛ بنابراین لازم است تا قبل از هر چیزی بدانید که کاربری مورد انتظار شما برای خرید لوله پلیکا چیست. نکته بعدی که توجه به آن خالی از لطف نیست، در خصوص رنگ لوله‌های پلیکا است. لوله‌های پلیکا را می‌توان در رنگ‌های مختلفی در بازار پیدا کرد اما باید بدانید که رنگ لوله‌ها هیچ تأثیری در کیفیت و کاربرد لوله‌ها ندارد.

در انتخاب لوله‌های پی‌وی‌سی سخت یا همان یو پی‌وی‌سی اولین نکته این است که بدانید این لوله‌ها دارای استاندارد اجباری هستند. پس وقتی از یک مجموعه قصد خرید لوله دارید باید پیش از خرید گواهینامه استاندارد معتبر آن شرکت را مشاهده کنید و با نوشته‌های روی لوله مطابقت دهید و از طریق سامانه‌های استاندارد بررسی کنید که علامت استاندارد جعلی نباشد. بازرگانی کشیشی این خدمت را باکمال میل به شما عزیزان ارائه می‌دهد و می‌توانید با مشاهده شناسنامه محصول از صحت و سلامت آن نهایت اطمینان را حاصل کنید.

عوامل مؤثر در قیمت خرید لوله پلیکا

ازجمله عوامل مؤثر در قیمت خرید لوله پلیکا می‌توان به هزینه مواد اولیه اشاره کرد که به‌عنوان محصولات بالادستی به شمار می‌روند. همچنین نوسانات قیمت ارز نیز تأثیر بسزایی در قیمت لوله پلیکا دارد. یکی از اصلی‌ترین عامل تأثیرگذار بر قیمت این لوله‌ها و قیمت اتصالات آن کلاس فشاری این نوع لوله‌ها یعنی قوی، نیمه قوی و معمولی بودن آن‌ها است. همچنین ضخامت و قطر آن و محل مورداستفاده از آن که می‌تواند سطحی بر روی زمین، به‌صورت دفنی زیرزمین، استفاده داخل بتن و یا برای عایق انتقال کابل برق باشد. همچنین ضخامت،‌ قطر و وزن این لوله‌ها نیز در قیمت تمام‌شده این تجهیزات مؤثر هستند.

برندهای مطرح تولیدکننده لوله پلیکا در فروشگاه بازرگانی کشیشی

بازرگانی کشیشی با گردآوردن تعدادی از برترین برندهای تولیدکننده لوله پلیکا در کشور، سعی در آسان‌تر کردن فرآیند خرید این لوله‌ها برای شما عزیزان داشته است. سه برند مشهور تولیدکننده لوله پلیکا موجود در بازرگانی کشیشی عبارت‌اند از:

پلیکا پلیمر گلپایگان

محصولات لوله پلیکا این برند در زمره گران‌قیمت‌ترین لوله‌های تولیدی در بین برندهای ایرانی است. این شرکت از سال 1361 در شهر گلپایگان آغاز به کار نمود. پلیمر گلپایگان با درک نیاز جامعه برای توسعه سیستم‌های انتقال آب و فاضلاب با بیش از سه دهه تجربه در صنعت لوله و اتصالات PVC و استفاده از کادر مجرب دارای تولیداتی متنوع و مبتکر طرح‌های نوین در سیستم آب‌رسانی و فاضلاب شهری، سیستم فاضلاب و هواکش ساختمان، سیستم آبیاری تحت‌فشار، انتقال کابل‌های برق و مخابرات و لوله‌های جدار چاه است.

داراکا

این شرکت در سال 1352 در صنعت تولید لوله‌های سخت و شیلنگ‌های پی‌وی‌سی آغاز به فعالیت کرده است. در حال حاضر تولیدات این شرکت شامل لوله و اتصالات سخت پی‌وی‌سی، شیلنگ‌های انعطاف‌پذیر تقویت‌شده و همچنین انواع گرانول و کامپاندهای پی‌وی‌سی است. کلیه محصولات شرکت داراکار دارای گواهینامه بین‌المللی ISO 9001،ISO 14001 و OHSAS 18001  از شرکت SGS سوئیس است. این شرکت در سال 1392 موفق به دریافت استاندارد ایرانی ISIRI 4562 شد.

پلیکا نسوز سمنان

از بزرگ‌ترین و باسابقه‌ترین شرکت‌های تولید لوله پی‌وی‌سی، می‌توان لوله پلیکا سمنان را نام برد که با به‌کارگیری دانش فناوری روز و متخصصان مجرب، توانسته باکیفیت‌ترین و بهترین مواد اولیه را در ساخت لوله پی‌وی‌سی (لوله پلیکا) به کار بگیرد. مواد اولیه‌ای که پلیکا سمنان برای ساخت لوله پی‌وی‌سی به کار می‌گیرد، شامل پودر پی‌وی‌سی 605، استابلایزر با کیفیتی مناسب، تیتان وارداتی و افزودنی‌های دیگر است.

استعلام آنلاین قیمت خرید لوله پلیکا در فروشگاه اینترنتی بازرگانی کشیشی

در خصوص عوامل مؤثر در قیمت خرید لوله پلیکا اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. با توجه به نوسانات قیمتی شدید که در بازار لوله‌ها و اتصالات ایجادشده است، ارائه قیمت به‌صورت آنلاین کار دشواری است؛ اما همکاران فعال ما در بازرگانی کشیشی برای سهولت امر تصمیم‌گیری در خصوص خرید لوله پلیکا قیمت محصولات برندهای مختلف موجود را به‌صورت آنلاین در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد؛ بنابراین شما عزیزان می‌توانید ضمن مشاهده قیمت لوله پلیکا در سایت بازرگانی کشیشی به‌صورت بر خط سفارش خرید خود را ثبت نمایید.

در این مقاله نسبتاً مفصل با لوله پلیکا و نکاتی که در خصوص خرید لوله پلیکا باید موردتوجه قرار داد، آشنا شدید. سعی کنید قبل از خرید لوله پلیکا، اطلاعات لازم در خصوص این تجهیز را به‌خوبی کسب کنید تا بتوانید خرید مناسبی داشته باشید. همچنین همکاران ما در بازرگانی کشیشی آماده هستند تا سؤالات شما عزیزان را در خصوص انواع لوله پلیکا و قیمت آن‌ها پاسخ دهند. بازرگانی کشیشی تا زمان اجرای موفق پروژه‌ها در کنار شما عزیزان است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات