روش‌های جرم‌زدایی از انواع شیرآلات

احتمالا بدترین بلایی که سر هر شیر و لوله ای می‌تواند بیاید، همین جرم گرفتن و رسوب گرفتن آن‌هاست. زمانی که یکی لوله یا شیر آب دچار جرم‌گرفتگی و رسوب می‌شود، دیگر قادر نخواهد بود که فشار آب را با قدرت سابق از خود عبور دهد. از هزاران مشکل و دردسری که بعدها پیش می آورند نیز خواهیم گذشت.

اما آیا راهی برای جرم‌زدایی از شیرآلات وجود دارد؟ البته که بله! شما می‌توانید با به کار گیری چند تکنیک ساده، شیرآلات خود را تمیز کنید و به حالت اولیه برگردانید. اما اجازه بدهید قبل از این‌که به سراغ روش‌های جرم‌زدایی از انواع شیرآلات برویم، راجع به مشکلاتی که رسوب‌گیری لوله‌ها و شیرهای آب می‌توانند ایجاد کنند صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا توضیح دهیم چرا به جرم‌زدایی از انواع شیرآلات احتیاج دارید.

چرا باید روش‌های جرم‌زدایی از انواع شیرآلات را امتحان کرد؟

خب قبل از هر چیزی باید ذکر کنیم که راه جریان آب در شیرآلات باید تمیز و هموار باشد. باید بدانید که برخی مواقع ممکن است که آب بعضی مناطق به اصطلاح سنگین باشد و حاوی مواد معدنی زیادی باشد. به این صورت ممکن است آهک موجود در آب، به دیواره های لوله‌ها بچسبد و به تدریج و مرور زمان، ضخیم تر و ضخیم تر شود. به طوری که دیگر مسیر زیادی برای عبور آب باقی نماند.

بیشتر بخوانید : شیرآلات شودر

اولین اتفاقی که در این جور مواقع رخ می دهد این است که فشار آب کاهش پیدا می‌کند. حتماً شما هم تا به حال متوجه شده اید که بعد از مدتی، فشار آب دستشویی یا حمام کم شده است یا این‌که آب گرم شیرآلات شما درست کار نمی‌کند. همه ی این ها به دلیل رسوب گرفتگی و جرم زدگی شیرهای آب است. بنابراین اولین مشکل اینجاست که فشار آب کم می‌شود.

دوم مشکل زمانی بروز می‌کند که مثلاً شیرآلات دوش حمام، دچار رسوب گرفتگی زیادی می‌شوند. به‌این‌ترتیب ممکن است که هر بار که شیر آب حمام را باز می‌کنید، آب رنگی سفید به خود گرفته باشد و این مسئله به خاطر رسوب‌هایی است که در لوله‌ها گیرکرده‌اند. این رسوب‌ها روی بدن و موهای شما خواهند نشست و طبیعتاً به آن‌ها آسیب وارد می‌کنند.

تمیزکردن شیرآلات

اما مهم‌ترین نکته اینجاست که بدانید، رسوب گرفتگی داخلی، تنها مشکلی نیست که لوله‌ها و شیرهای آب پیدا می‌کنند. گاهی ممکن است سطح لوله‌ها نیز دچار آلودگی و جرم شوند. به‌این‌ترتیب ظاهر آن‌ها کثیف و ناخوشایند به نظر می‌رسد و باید بگوییم که به این جرم‌ها به‌سادگی و با شوینده‌های معمولی هم ممکن است از بین نروند. به همین خاطر است که باید روش‌های دیگری را برای جرم‌زدایی از شیرآلات به کار بگیرید.در ادامه به چند روش خانگی جهت از بین بردن جرم‌های داخل و بیرون شیرآلات اشاره کردیم. با ما همراه باشید.

سایر مقالات
11 مورد از نکات مهم خرید لوله آهنی

چگونه شیرآلات را برق بیندازیم ( با سرکه سفید و آب)

اگر بخواهیم از یک معجزه‌ی فوق‌العاده جهت جرم‌زدایی شیرآلات نام ببریم، قطعاً باید به سرکه سفید اشاره‌کنیم. این ماده یکی از بهترین پاک‌کننده‌هایی است که برای شیرآلات می‌توان به کاربرد چراکه به آب‌کاری شیرآلات نیز صدمه‌ای وارد نمی‌کند. علاوه بر این ارزان است و تقریباً به‌سادگی می‌توان آن را تهیه کرد.

در ادامه می‌خواهیم راجع به روش‌های جرم‌زدایی شیرآلات با سرکه بپردازیم:

جهت از بین بردن رسوبات روی شیرآلات باید طبق دستورالعمل زیر اقدام کنید:

قبل از هر چیزی گردوخاکی که روی شیر نشسته است را با یک دستمال نرم دار تمیز کنید.
آب و سرکه را به یک اندازه درون یک ظرف ریخته و مخلوط‌کنید. مثلاً اگر می‌خواهید 30 میلی‌لیتر محلول داشته باشید، همین مقدار آب را با سه قاشق غذاخوری سرکه سفید مخلوط‌کنید.
یک دستمال نرم گیری ( مثل حوله) را به مدت چند ثانیه داخل این محلول قرار دهید.
بعد این دستمال را دور شیرآلات بپیچانید و اجازه بدهید یک ساعت به همان حالت باقی بماند تا رسوبات را به خود جذب کرده و سپس آن‌ها را حل کند.
درنهایت هم حوله را بازکرده و باقی‌مانده رسوبات را با یک دستمال تمیز یا اسفنج، پاک‌کنید. حواستان باشد که حین انجام این کار، خط و خشی روی شیر ایجاد نشود.

بیشتر بخوانید : شیر پیسوار و کاربرد آن

ممکن است لازم باشد چندین بار این مراحل را تکرار کنید تا رسوبات و جرم‌های موجود روی شیرآلات پاک شوند.
در صورت تمایل، یک‌بار هم آب روی شیر بریزد و سپس خشک نمایید.

جرم‌زدایی از رسوبات داخل شیرآلات با سرکه

باید بگوییم که جرم‌زدایی از داخل شیرآلات با سطح بیرون آن ممکن است اندکی متفاوت باشد. همان‌طور که گفتیم زمانی که داخل یک شیر آب را جرم یا رسوب گرفته باشد، فشار آب هم کم خواهد شد. در چنین موقعیتی، بازهم می‌توانید از سرکه سفید برای رفع این مشکل استفاده کنید. برای انجام این کار، کافی است مراحل زیر را دنبال کنید.

سایر مقالات
تأسیسات ساختمانی و انواع آن

قبل از هر چیزی اطمینان حاصل کنید که فلکه آب اصلی ساختمان را قطع کرده‌اید. درصورتی‌که می‌خواهید شیرآلات پیسوار را تمیز کنید، بستن آن‌ها می‌تواند کافی باشد.
در این مرحله باید دست به آچار شوید و پرلاتور سرشیر را بازکنید.
سپس دسته شیر اهرمی را بازکنید. اما برای انجام این کار، کافی است نگین آبی و قرمز شیر آب را برداشته و پیچ دسته اهرمی را با استفاده از پیچ‌گوشتی بازکنید.
درنهایت باید به کارتریج شیرآلات دسترسی پیدا کنید و آن را از جای خود بیرون بیاورید. ( برای انجام این کار فقط باید قالپاق و مهره کارتریج را بردارید)
هرکدام از بخش‌های شیر را که جدا کردید، در محلول آب و سرکه ( به همان نسبت‌هایی که در بالا ذکر کردیم) به مدت یک ساعت قرار دهید.

تمیزکردن شیرآلات
سپس با استفاده از یک فرچه یا مسواک کهنه، سطح کارتریج و پرلاتور را تمیز کنید و بسابید.
سپس یک حوله آغشته به سرکه و آب را داخل کارتریج بکشید و سپس آبکشی کنید. خشک‌کردن قطعه فراموش نشود. بعد از خشک شدن، می‌توانید هر قطعه را به سر جای اول خود برگردانید. فقط حواستان باشد که قطعه‌ای اضافه نماند.

بیشتر بخوانید : خرید پلیکا

ممکن است گاهی مواقع شدت رسوب گرفتگی و جرم‌گرفتگی به‌قدری زیاد باشد که نتوانید پرلاتور را بازکنید. در چنین شرایطی توصیه می‌کنیم که حتماً یک حوله آغشته به سرکه را به دور آن بکشید و اجازه بدهید که رسوبات حل شوند و بعد با استفاده از یک فرچه آن‌ها را تمیز کنید.

از بین بردن لکه‌های شیرآلات ( با جوش‌شیرین و مایع ظرف‌شویی)

استفاده از مایع ظرف‌شویی و جوش‌شیرین نیز یکی دیگر از روش‌های کاربردی از بین بردن رسوب شیرآلات است. جوش‌شیرین و مایع ظرف‌شویی نیز در همه خانه‌ها در دسترس هستند و می‌توانید برای پاک کردن رسوب شیرآلات به روش زیر از آن‌ها استفاده کنید:

گاهی ممکن است برخی از افراد، از بویی که سرکه روی شیرآلات باقی می‌گذارد، خوششان نیاید. به همین دلیل دنبال راه‌کارهای دیگری برای رسوب‌زدایی از شیرآلات باشند. در اینجاست که پای جوش‌شیرین و مایع ظرف‌شویی وسط می‌آید. این دو ماده نیز در هر خانه پیدا می‌شود. اجازه بدهید مراحل پاک کردن شیرآلات با استفاده از جوش‌شیرین و مایع ظرف‌شویی را برایتان شرح دهیم:
قبل از هر چیزی کاسه‌ای آب گرم آماده کنید و سپس دو قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی داخلش بریزید و سپس مخلوط‌کنید. درنهایت هم حوله‌ای را درون آن قرار داده و روی شیرآلات بکشید
ممکن است همین مایع ظرف‌شویی برای شستن و رسوب‌زدایی از شیرآلات کافی باشد. در غیر این صورت می‌توانید همین کار را با جوش‌شیرین انجام دهید.

سایر مقالات
آشنایی با لوله سفید شاخه‌ای و کاربردهای آن‌ها

بیشتر بخوانید : خرید لوله و اتصالات ساختمانی
دو قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را با آب گرم مخلوط‌کنید به‌اندازه‌ای که خمیری شکل شود. بعد با استفاده از یک فرچه روی بخش‌های مختلف شیر بکشید.
5 الی 10 دقیقه منتظر بمانید تا جوش‌شیرین اثر کند. بعدازآن دوباره با فرچه یا مسواک کهنه به جنگ جرم‌ها بروید. درنهایت هم آب روی شیر بریزید تا باقی‌مانده‌ی رسوبات هم شسته شوند.
اگر شیرآلات شما درزدارند هم می‌توانید از یک نخ دندان برای تمیز کردن آن‌ها استفاده کنید.

درنهایت باید بگوییم که این دو ماده ( جوش‌شیرین و سرکه) می‌توانند به بهترین شکل ممکن، رسوبات را از داخل و بیرون شیرآلات پاک کنند. اما همان‌طور که می‌دانید هر شیرآلاتی ممکن است بخش‌های مختلفی مانند اهرم، دستگیره، قطعات داخلی و…داشته باشید. در ادامه می‌خواهیم به شما بگوییم که هر یک از بخش‌های شیرآلات را چگونه می‌توانید تمیز کنید. با ما همراه باشید.
برای پاک کردن بیرون و سطح شیرآلات که می‌توانید از همان روش‌هایی که در بالا اشاره کردیم استفاده کنید. درصورتی‌که سرکه سفید در اختیار ندارید، لیمو هم می‌تواند مؤثر و مفید باشد.اما گاهی ممکن است برخی از نقاط شیرآلات به‌سادگی در دسترس نباشند و نتوان با استفاده از مسواک و پارچه آن‌ها را تمیز و رسوب‌زدایی کرد. به‌عنوان‌مثال، رسوبات و جرم‌ها علاقه دارند که در زیر دسته یا شیر آب قرار بگیرند. به این شکل نمی‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد. مگر این‌که قطعات را از هم بازکنیم که خب، کاری وقت‌گیر و پیچیده است. در چنین مواقعی پیشنهاد می‌کنیم که روش‌های زیر را به کار بگیرید:لاآلا
یک نخ دندان برای تمیز کردن جاهایی که دسترسی به آن‌ها سخت است، می‌تواند معجزه آفرین باشد. یک نخ دندان بلند را به محلول سرکه و آب آغشته کنید. سپس با دقت زیاد، لا به لای درزهایی که در زیر شیرآلات و دسته ی آن قرار دارند، بکشید. درنهایت هم روی شیر آب ریخته و یک حوله تمیز بکشید تا کاملا خشک شود.
پرلاتور نیز یکی از قطعاتی است که نمی‌توان به‌سادگی آن را تمیز کرد. درواقع برای تمیز کردن آن، هیچ راه چاره دیگری جز باز کردن با آچار باقی نمی‌ماند. اما ممکن است این سؤال برایتان پیش آید که اساساً پرلاتور چیست؟
پرلاتور سرشیرآلات است که در محل خروج آب قرارگرفته است. عموماً این نقطه، مکان فوق‌العاده‌ای برای جرم‌ها و رسوبات است. پرلاتور وظیفه دارد که فشار آب را تنظیم کند. از طرفی به دلیل ساختار توری مانند خود، به‌سرعت ممکن است دچار رسوب گرفتگی شود. در این حالت چاره‌ای باقی نمی‌ماند جز این‌که با استفاده از دستورالعمل‌های زیر آن را جدا کرده و تمیز کنید:
برای باز کردن پرلاتور از شیر آب نیازمند آچار هستید. البته گاهی ممکن است که با فشار دست نیز بازشوند. گاهی ممکن است که پرلاتور در قطعه‌ای به نام بوش قرارگرفته باشد. به این صورت می‌توانید با استفاده از باز کردن بوش پرلاتور، آن را نیز بازکنید.
سپس با استفاده از یک مسواک آغشته به سرکه و آب، به جنگ جرم‌ها و رسوبات بروید. درنهایت هم آن را زیر فشار آب قرار بدهید تا جرم‌ها شسته شوند.
درصورتی‌که این روش جواب‌گو نبود، می‌توانید این قطعه را به مدت یک الی دو ساعت داخل محلول آب و سرکه قرار بدهید تا معجزه را به چشم خود ببینید.

سایر مقالات
تهویه مطبوع ، از گذشته تا امروز

بیشتر بخوانید : خرید لوله آهنی
درنهایت هم دوباره پرلاتور را سر جای خودش قرار دهید. البته اگر پرلاتور شیرآلات شما دارای بوش بود، بهتر است خیلی آن را محکم نکنید. به‌هرحال رسوبات و جرم‌ها همیشه ممکن است بازگردند و لازم باشد دوباره این قطعات را بازکنید.

تمیز کردن شیرآلات اهرمی

گاهی ممکن است تمیز کردن شیرآلات خانه ( به‌خصوص شیرآلات اهرمی) به همین سادگی نباشد. در چنین مواقعی می‌توانید با یک نیروی تأسیساتی تماس بگیرید و به‌این‌ترتیب به‌صورت حرفه‌ای داخل شیرآلات را تمیز کرده و رسوب‌گیری کنید.
وب‌سایت کشیشی، آماده پاسخ‌گویی که به تمام سؤالات شما در این زمینه خواهد بود. امیدواریم که از این مقاله استفاده کرده باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات