انواع لوله برای لوله کشی فاضلاب

انواع لوله برای لوله کشی فاضلاب

تفاوت لوله پلی پروپیلن و لوله های پی وی سی

بازرگانی کشیشی پیشرو در تهیه بهترین و باکیفیت ترین اجناس در رأس تاسیسات ایران

در بازرگانی کشیشی ما به سراغ انواع لوله برای لوله کشی فاضلاب رفته ایم و می خواهیم ببینیم چگونه می توان بهترین لوله را برای لوله کشی فاضلاب انتخاب نماییم. اگر شما هم به دنبال بهترین لوله برای لوله کشی فاضلاب هستید، پس ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

انتخاب لوله فاضلاب

تاکنون برای شما پیش آمده که لوله فاضلاب خانه شما دچار مشکل شده باشد؟ اگر به این مشکل برخورده باشید حتما این موضوع را درک می کنید که انتخاب لوله مناسب می تواند چقدر در لوله کشی فاضلاب مهم باشد. زمانی که لوله فاضلاب دچار مشکل می گردد تعمیر و بازسازی آن زمان بر، هزینه بر و همچنین طاقت فرسا خواهد بود. اما هنگامی که از لوله مناسب برای لوله کشی فاضلاب استفاده شده باشد، این مشکلات رخ نخواهد داد و تا سالها می توان یک زندگی آسوده را در آن خانه به همراه عزیزان خود داشت.

اما برای انتخاب لوله فاضلاب چه نکاتی باید در نظر گرفته شود؟ برای اینکه شما بتوانید یک انتخاب ایده آل برای لوله کشی فاضلاب خود داشته باشید باید بدانید که لوله مد نظر شما دارای آن نکات و ویژگی های مد نظر می باشد یا خیر. از نکات مهمی که باید در زمان انتخاب و خرید لوله به آن توجه نمایید به این شرح می باشد:

  • آیا لوله مد نظر شما در برابر ضربه و نور خورشید مقاوم است؟
  • آیا لوله انتخابی در برابر فشارهای خارجی و داخلی از استحکام لازم برخوردار می باشد؟
  • لوله انتخابی در برابر پوسیدگی و خوردگی مقاومت خوبی دارد یا خیر؟
  • نحوه اتصال لوله انتخابی به چه صورت است؟
  • آیا اتصالات و لوازم مورد احتیاج لوله مد نظر در بازار به سادگی در دسترس می باشد؟
  • آیا لوله انتخابی شما محصول یک برند معتبر و با کیفیت می باشد؟
سایر مقالات
چگونه زیر سینک ظرفشویی را تمیز کنیم؟ | نکات کامل و کلیدی

شما با توجه به این چند نکته می توانید یک انتخاب ایده آل و مناسب برای لوله کشی فاضلاب داشته باشید. در رابطه با برند با کیفیت در ادامه انواع لوله برای لوله کشی فاضلاب شما را با چند برند نام آشنا و معتبر آشنا خواهیم نمود. پس همچنان با ما همراه باشید.

انواع لوله برای لوله کشی فاضلاب

انتخاب لوله های فاضلابی به دلیل اینکه به صورت توکار استفاده می شوند، بسیار مهم می باشد که آیا از کیفیت مناسب و خوبی برخوردار هستند یا خیر. چرا که زمانی که لوله دچار گرفتگی و مشکل می شود تنها راه برای رفع عیب خارج نمودن لوله می باشد، در این مواقع خسارتی به ساختمان وارد می شود. پس بهتر است قبل از خرید لوله برای لوله کشی فاضلاب انتخاب شایسته ای داشته باشیم. با ما همراه باشید تا شما را با انواع لوله برای لوله کشی فاضلاب آشنا سازیم.

لوله فاضلاب چدنی

استفاده از لوله های چدنی در گذشته بسیار متداول و پر استفاده بود. لوله های چدنی بسیار سنگین هستند و امروزه آنچنان که در گذشته پر استفاده بود، نیست.

همچنین این لوله ها به علت اینکه در سطح درونی خود دارای شیار می باشد رسوب و گرفتگی در آنها بسیار است.

لوله گالوانیزه

از دیگر انواع لوله فاضلاب می توان به لوله های گالوانیزه اشاره داشت. در بازار این لوله ها با نام لوله های آهنی سفید هم معروف می باشند و کاربردهای بسیاری در سیستم آبرسانی و فاضلاب ساختمان دارند. این لوله دارای روکش گالوانیزه از جنس روی می باشد و به همین جهت در برابر انواع اسیدها مقاومت خوبی دارد. این موضوع باعث می شود انتخاب مناسبی برای سیستم فاضلابی باشد.

سایر مقالات
تنظیم باد منبع انبساط پکیج | چرا، چگونه و چه زمانی؟

لوله های پی وی سی (PVC)

از معروف ترین لوله های پلاستیکی در سیستم لوله کشی فاضلاب لوله های پی وی سی می باشند. این لوله ها با نام لوله پلیکا هم در بازار معروف می باشد. پلیکا نام برند تولید کننده لوله های پی وی سی می باشد. از ویژگی های لوله های پی وی سی می توان به خاصیت ضد اشتعال، مقاومت بالا در برابر ضربه و … اشاره نمود.

البته این لوله ها دارای معایبی هم می باشند. از معایب لوله پی وی سی می توان به این مورد اشاره داشت که در برابر شرایط جوی مقاومت کمی دارد و همچنین در برابر گرما و سرما بسیار مقاومت مناسبی ندارد.

 لوله پلی اتیلن از انواع لوله برای لوله کشی فاضلاب

یکی دیگر از لوله های مناسب برای لوله کشی فاضلاب می توان به لوله های پلی اتیلن اشاره نمود. استفاده از لوله پلی اتیلن به اواخر دهه پنجاه میلادی باز می گردد، اما هنوز هم کارایی دارد.

از ویژگی های این لوله‌ می توان به قابلیت نصب آسان، قیمت مناسب، سبک بودن، مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و … اشاره داشت.


کاربرد لوله اذین برای شوفاژ و آب

آذین لوله سپاهان

  •  لوله پلی پروپیلن

    از دیگر انواع لوله برای لوله کشی فاضلاب می توان به لوله های پلی پروپیلن اشاره داشت. این لوله با نام لوله سفید و سبز آذین هم معروف می باشد و نماد آن PP می باشد. نصب لوله آذین پروپلین بسیار آسان بوده و به علت اینکه در برابر فشار مقاوم است، می تواند دمای بالا را تحمل نماید.

    لوله کاروگیت از انواع لوله برای لوله کشی فاضلاب

    لوله کاروگیت را هم می توان برای لوله کشی فاضلاب استفاده نمود. چرا که این لوله ها به صورت دوجداره ساخته شده اند.

    از ویژگی های این لوله می توان به: سطح صاف و صیقلی داخل لوله، مقاوم در برابر فشار و … اشاره نمود.

    لوله پوشفیت

    یکی دیگر از لوله های با کیفیت برای لوله کشی فاضلاب لوله پوشفیت می باشد. این لوله جزو جدیدترین لوله ها در امر لوله کشی ساختمان می باشد.

    مواد اولیه ساخت لوله پوشفیت پلیمری به نام پلی پروپیلن می باشد.

    این لوله از استحکام بالایی برخوردار بوده و می تواند مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی داشته باشد.

    همچنین نصب این لوله آسان بوده و به سرعت نصب می گردد.

    در آخر

    ما تا حد ممکن در این مقاله شما را با انواع لوله برای لوله کشی فاضلاب آشنا ساختیم. در صورت دانستن بیشتر می توانید با همکاران ما تماس گرفته و در این مورد و انتخاب لوله مناسب برای لوله کشی فاضلاب با آنها صحبت و مشاوره بگیرید‌.

    در صورت تمایل می توانید لوله های نام برده شده را با قیمت مناسب از بازرگانی کشیشی سفارش و خریداری نمایید. همچنین لیست قیمت نیوپایپ امروز را از لینک زیر مشاهده کنید. لوله پنج لایه نیوپایپ را می توانید از کارخانه نیوپایپ سفارش دهید.


خرید لوله آذین سپاهان

سوالات پرتکرار:

1. چه نوع لوله‌ای برای لوله کشی فاضلاب مناسب است؟

برای لوله کشی فاضلاب، باید نوع لوله‌ای را انتخاب کنید که مقاوم در برابر فشار، حرارت، سایش، خوردگی و تاثیرات شیمیایی باشد. همچنین باید دارای اتصالات قابل اطمینان و نصب آسان باشد. برخی از انواع لوله‌های مناسب برای لوله کشی فاضلاب عبارتند از: لوله‌های پلی‌اتیلن، لوله‌های پلی‌پروپیلن، لوله‌های PVC، لوله‌های چدن داکتیل و لوله‌های فولادی.

2. چگونه می‌توان نوع لوله را بر اساس قطر و ضخامت دیواره آن انتخاب کرد؟

برای انتخاب نوع لوله بر اساس قطر و ضخامت دیواره آن، باید به جریان و حجم فاضلاب، فشار خط و شیب و عمق خندق توجه کرد. هر چه جریان و حجم فاضلاب بیشتر باشد، نیاز به قطر بزرگتر و ضخامت دیواره بالاتر دارید. همچنین هر چه فشار خط بالاتر باشد، نیاز به ضخامت دیواره بالاتر دارید. شیب و عمق خندق نیز بر قطر و ضخامت دیواره لوله تاثیر دارند. هر چه شیب خندق کمتر باشد، نیاز به قطر بزرگتر دارید تا جریان فاضلاب را حفظ کنید. همچنین هر چه عمق خندق بیشتر باشد، نیاز به ضخامت دیواره بالاتر دارید تا لوله را در برابر فشار خاک محافظت کنید.

3. چگونه می‌توان اتصالات لوله‌های فاضلاب را انجام داد؟

برای اتصال لوله‌های فاضلاب، می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. برخی از روش‌های رایج عبارتند از: جوشکاری، سوکت، فلنج، مفصل و مفصل لاستیکی. جوشکاری برای اتصال لوله‌های پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن و فولادی مناسب است. سوکت برای اتصال لوله‌های PVC مناسب است. فلنج برای اتصال لوله‌های چدن داکتیل و فولادی مناسب است. مفصل برای اتصال لوله‌های چدن داکتیل و فولادی مناسب است. مفصل لاستیکی برای اتصال لوله‌های PVC و چدن داکتیل مناسب است.

4. چگونه می‌توان نگهداری و تعمیرات لوله‌های فاضلاب را انجام داد؟

برای نگهداری و تعمیرات لوله‌های فاضلاب، باید به موارد زیر توجه کرد:

  • بررسی دوره‌ای وضعیت لوله‌ها و اتصالات آن‌ها برای شناسایی نشت، شکستگی، تغییر شکل، رسوب و مسدود شدن.
  • پاکسازی و شستشوی لوله‌ها با استفاده از روش‌های مکانیکی، شیمیایی یا هیدروپینچینگ.
  • تعویض یا تعمیر لوله‌ها و اتصالات آسیب دیده با رعایت استانداردهای فنی و احتیاطات امنیتی.
  • استفاده از روش‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از آسیب رسیدن به لوله‌ها، مانند عایق کاری، پوشش دادن، حفاظت کاتدیک و زمین گیر کردن.

5. چگونه محاسبات هیدرولیک لوله کشي فاضلاب را انجام داد؟

برای انجام محاسبات هیدروليك لوله كشي فاضلاب، باید به موارد زیر توجه کرد:

  • تعیین جریان طراحی فاضلاب بر اساس نوع و تعداد مصرف کنندگان، ضریب همزمانی، ضریب روزانه و ضریب ساعتی.
  • تعیین شیب لوله بر اساس شیب حداقل، شیب حداکثر و شیب بهینه.
  • تعیین قطر لوله بر اساس جریان طراحی، شیب لوله، سرعت حداقل، سرعت حداکثر و سرعت بهینه.
  • تعیین فشار خط بر اساس اختلاف ارتفاع بین نقاط ابتدا و انتهای خط، ضرایب اصطکاک و محلی، انتخاب پمپ و مخزن.
  • تعیین ضخامت ديواره لوله بر اساس فشار خط، نوع و جنس لوله، استانداردهای فشار کار و آزمایش.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات