انواع شیرآلات صنعت آب و فاضلاب

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

شیر قطع و وصل:

این شیرها برای قطع جریان در یک لوله و یا یک بخش از خط انتقال بکار می روند و معمولا پس از هر انشعاب پیش بینی میگردند.

شیرهای قطع وصل به دو شکل کشویی و پروانه ای هستند:

شیر کشویی:

باز و بسته شدن شیر کشویی با کمک میله و اهرمی به صورت دستی یا به کمک الکتروموتوری انجام می گیرد. با دوران اهرم، کشویی شیر بالا و پایین رفته و جریان آب را قطع و وصل می کند.

شیر پروانه ای:

گونه ای از شیرهای صنعتی است که در آن از یک دیسک دایره ای یا مستطیلی که امکان چرخش حول محور خود را دارد، جهت کنترل یا انسداد مسیر جریان سیال استفاده می شود.

شیرهای کنترل:

این شیرها در محل هایی استفاده می شوند که هدف کنترل و تنظیم جریان آب در لوله باشد. این کنترل و تنظیم ممکن است شامل دبی، فشار و یا سرعت جریان آب در لوله باشد.

این نوع از شیرها بافرمان گرفتن از کنترلر باز یا بسته می شوند و دخالت مستقیم انسان در آن وجود ندارد و نیروی موردنیاز برای باز و بسته کردن شیر به صورت الکتریکی، هیدرولیکی و یا پنوماتیکی است.

انواع شیرهای کنترل:

شیر یک طرفه:

این نوع از شیرها برای یک سو کردن جهت جریان آب یا فاضلاب به کار می روند، و ساختار این شیرها به گونه ای است که زمانی که آب خلاف جهت در نظر گرفته شده حرکت می کند باعث بسته شدن مسیر بشود.

معمولاً در ایستگاه های پمپاژ بعد از پمپ از این نوع از شیرها استفاده می شود تا از ضربه قوچ جلوگیری نماید.

سایر مقالات
چند توصیه مهم برای اجرای سیستم فاضلاب پوش فیت

شیر فشارشکن:

گاهی اوقات سیستم انتقال جریان در مسیرهایی قرار می گیرد که دارای شیب بسیار زیادی می باشد لذا در پست ترین قسمت از خط لوله مسیر موردنظر فشار بسیار زیادی به وجود می آید که اگر این فشار کنترل نشود باعث به وجود آمدن صدمات زیادی از قبیل ترکیدن لوله می شود.

شیر نگه دارنده فشار:

این شیرها در قسمت هایی به کار گرفته می شود که در اثر برداشت زیاد آب امکان کاهش فشار زیاد باشد لذا از این نوع شیرها برای تأمین فشار استفاده می شود.

شیر اطمینان:

این شیرها مانند شیر نگه دارنده فشار است با این تفاوت که هنگام بالا رفتن فشار در لوله و درصورتی که فشار از بیشترین حد مجاز عبور کند، شیر اصلی بسته می شود و آب به صورت پساب از سیستم خارج می گردد. این شیر برای خنثی کردن ضربه قوچ نیز کاربرد دارد.

محدوده فشار کارکرد شیراطمینان، معمولاً مرتبط با فشار قابل تحمل تجهیزات، لوله ها و دستگاه ها و یا محصولات تولیدی و همچنین مسائل مربوط با حفظ ایمنی افراد می باشد.

شیر کنترل دبی:

این شیرها در دو حالت مورداستفاده قرار می گیرد. حالت اول زمانی است که ما فقط یک دبی ثابت مدنظر داشته باشیم که در این حالت اگر دبی ورودی بیش ازحد مجاز باشد دریچه ی آن بسته شده تا دبی به حد معین خود برسد. در صورت کم شدن دبی از حد معین خود دریچه شروع به باز شدن می کند.

حالت دوم زمانی است که دبی های مختلفی مدنظر باشد که با تنظیم دریچه دبی موردنظر به دست می آید. کنترل این دریچه هم به صورت دستی و هم به صورت کنترل خودکار انجام می شود.

شیر کنترل سطح آب (شیر شناور):

این نوع شیرها معمولاً در مخازن نگه داری آب کاربرد دارد. بدین صورت که گاهی اوقات ایستگاه پمپاژ آب را به مخازن موجود در بالادست پمپاژ می کند و بعد از مدتی سطح آب بالاآمده و آب سرریز می شود. برای جلوگیری از این حالت از شیرهای کنترل سطح آب استفاده می شود.

شیرهایی که بر ترکیبات آب اثر میگذارند

شیر هواگیر:

ممکن است به علت مکش های کوتاه مدت در برخی از بخش های خط انتقال، هوا وارد لوله شود. این هوا به صورت حباب های ریزی در قسمت های مختلف لوله جمع می شود و نهایتاً به قسمت های بالاتر می رود و در یک نقطه جمع می روند. وجود فضاهای هوایی نام برده سبب مختل شدن جریان آب و ایجاد ضربه در بخش های گوناگون لوله می رود.

شیر شستشو:

ذرات ریز خاک و نیز ذرات ناشی از کنده شدن مواد ته نشین شده در درون لوله ها به علت وزن زیاد خود به نقاط گود شبکه رانده می رود و در آنجا جمع می شود. ازاین رو در این نقاط باید شیرهایی برای تخلیه مواد مذکور و شستشوی لوله کار گذاشته شود.

شیر سولو ولو:

این شیرها بعنوان سختی گیر مورد استفاده قرار می گیرند.

سایر مقالات
لوله و اتصالات و موارد استفاده از آن در ساختمان

منبع: کتاب شبکه توضیع آب شهری – دکترچمنی

 [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row layout=”container” content_placement=”middle”][vc_column][vc_cta h2=”جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارسال سفارش” h4=”همین حالا تماس بگیرید:” txt_align=”center” shape=”round” style=”3d” color=”juicy-pink” add_button=”bottom” btn_title=”02186747″ btn_color=”green” btn_align=”center” btn_i_align=”right” btn_i_icon_fontawesome=”fas fa-phone-alt” btn_button_block=”true” btn_add_icon=”true” btn_link=”url:tel%3A02186747|title:02186747|target:%20_blank|”][/vc_cta][/vc_column][/vc_row]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات