کاربرد لوله پنج لایه نیوپایپ چیست؟

کاربرد لوله پنج لایه نیوپایپ

کاربرد لوله پنج لایه

بازرگانی کشیشی پیشرو در تهیه بهترین و باکیفیت ترین اجناس در رأس تاسیسات ایران

یکی از مصالحی که در هنگام ساختمان سازی باید قبل از خرید به آن توجه نمود لوله می باشد. فرقی نمی کند لوله آب شامیدنی یا لوله فاضلاب، انتخاب درست لوله باکیفیت باعث می گردد تا از هزینه های دوباره جلوگیری گردد. ما در این مقاله به سراغ بهترین لوله رفته ایم و می خواهیم بدانیم کاربرد لوله پنج لایه چیست؟!

این لوله باکیفیت لوله پنج لایه می باشد، این لوله دارای مزایای بسیاری از جمله: مقاومت در برابر حرارت، استحکام بالا، منعطف بودن و … می باشد.

استفاده از مصالح مرغوب در ساختمان سازی باعث می شود تا هم دوام و عمر ساختمان بالا رود و هم از نظر امکانات و کیفیت بهترین باشد. البته ایجاد خرج اضافه برای مرمت و تعویض لوله ها بعد از مدتی نیز وجود نخواهد داشت.

با ما همراه باشید تا با کاربرد لوله پنج لایه با کمک این مقاله آشنا گردیم. بازرگانی کشیشی نمایندگی اصلی نیوپایپ را دارد و وظیفه خود می داند تا اطلاعات کافی و مورد نیاز در مورد لوله و اتصالات نیوپایپ را به شما مخاطبین عزیز ارائه دهد.

کاربرد لوله پنج لایه

همانطور که دیده و شنیده اید تعمیر و سرویس لوله ها بسیار زمان بر، هزینه بر و طاقت فرسا است. زمانی که لوله دچار نشتی یا خرابی می گردد به غیر از تخریب خود دیوار و سایر وسایلی که در کنار آن قرار دارد را هم فرسوده و مورد تخریب قرار می دهد.

همین موضوع باعث می گردد تا سایر مواردی که به دلیل لوله مورد فرسایش قرار گرفته اند هم احتیاج به ترمیم و بازسازی داشته باشند و یک هزینه اضافه را برای فرد به بار بیاورد.

سایر مقالات
شیر پایین رادیاتور شوفاژ چیست ؟ | شیوه عملکرد، تنظیم و تعویض

لوله پنج لایه چیست؟

لوله پنج لایه از ترکیب فلز آلومینیوم و نوعی پلیمر به نام پلی اتیلن تشکیل شده است. اینگونه که دو لایه پلی اتیلن، یک لایه آلومنیوم و یک لایه چسب تشکیل شده است. این لوله به دلیل منعطف بودن و مقاومت بالا در برابر سرما و حرارت بالا بهترین انتخاب برای لوله کشی مایعات گرم و سرد است.

لوله پنج لایه به عبارتی نسل جدید لوله ها می باشد و کاربرد خاصی هم در ساختمان های مسکونی و هم در صنعت دارد.

مزیت استفاده از لایه بندی در این نوع لوله باعث شده تا هر لایه معایب لایه بعدی را بپوشاند. همین موضوع باعث گشته تا در برابر ضربه و استحکاک مقاوم عمل نماید.

اگر بخواهیم به طور دقیق تر در مورد ساختار لوله پنج لایه صحبت کنیم اینگونه است که:

  • لایه بیرونی آن از نوعی پلی اتیلن به نام PEX و یا RE_RT تهیه گشته است.
  • لایه میانی لوله پنج لایه از ورقه آلومینیوم که از آلیاژ مخصوص بدست آمده تهیه گشته است.
  • پس از لایه میانی که با آلومینیوم تهیه گشته از یک لایه چسب مخصوص استفاده شده. این چسب لایه بیرونی و داخلی را به هم متصل می نماید.
  • لایه داخلی که پس لایه چسب قرار می گیرد هم نوعی از پلی اتیلن می باشد. پلی اتیلن استفاده شده در این لایه PEX و یا RE_RT است.

این نوع لوله جزو بهترین لوله ها بوده و یک جایگزین عالی برای لوله های بی کیفیت می باشد. همچنین قیمت مناسب لوله پنج لایه باعث شده تا مصرف کنندگان بسیاری به خرید لوله پنج لایه برای مصارف ساختمانی و صنعتی خود روی بیاورند.

سایر مقالات
نیوپایپ چیست؟ معرفی لوله پنج لایه نیوپایپ

کاربرد لوله پنج لایه

به دلیل ترکیباتی که در تهیه و تولید لوله پنج لایه صورت گرفته باعث شده تا مزایای فراوانی داشته و از این رو کاربردهای بسیاری را به همراه داشته باشد.

از کاربردهای لوله پنج لایه می توان به این موارد به طور مختصر اشاره کرد:

  1. به دلیل مقاومت در برابر سرما و گرما امکان استفاده آن در سیستم های لوله کشی بهداشتی آب سرد و گرم وجود دارد.
  2. به دلیل استحکام و مقاومت بالا در سیستم های تهویه مطبوع قابل استفاده می باشد.
  3. مقاومت و منعطف بودن لوله پنج لایه باعث شده بدون هیچ مشکلی از آن در سیستم گرمایش از کف استفاده کرد.
  4. به دلیل بی عیب بودن لوله پنج لایه در مصارف پزشکی و صنعتی از آن استفاده فراوانی می شود.
  5. کیفیت بالا در تولید لوله پنج لایه باعث شده در تاسیسات موتورخانه از آن به بهترین نحو استفاده گردد.
  6. لوله پنج لایه به دلیل ضد خوردگی بهترین انتخاب برای تاسیسات آب آشامیدنی می باشد. چرا که رسوب آب را می گیرد.
  7. قابل استفاده در محیط های اداری و مسکونی بوده و بهترین کارایی را از خود نشان می دهد.
  8. البته در گلخانه ها و سیستم اطفا حریق هم قابل استفاده می باشد. چرا که در برابر آتش و حرارت مقاومت بالایی دارد.

این را هم اضافه کنیم که لوله های پنج لایه در روش های مختلف قابل استفاده می باشد و همین تنوع روش باعث می شود تا کاربرد آن هم تقسیم بندی و متفاوت باشد. به طور خلاصه به انواع روش های لوله کشی لوله پنج لایه مختصر اشاره ایی خواهیم نمود.

روش کلکتوری

این روش برای انجام لوله کشی آب، گرمایش از کف، رادیاتور و پکیج بیشترین کاربرد را دارا می باشد.

سایر مقالات
رعایت اصول اخلاق حرفه ای و رضایت مشتری در لوله کشی ساختمان

لوله اصلی به کلکتور ( یک لوله با چند انشعاب) وصل شده و از طریق آن انشعابات به سایر مکان های مورد نظر به صورت جفت صورت می پذیرد. به این دلیل لوله پنج لایه مورد استفاده در این روش قرار می گیرد. چرا که لوله پنج لایه منعطف بوده و نیازی به فیتینگ ندارد.

زیر سقفی

یکی دیگر از روش های لوله کشی برای لوله پنج لایه می باشد که کاربرد مختص به خود را به همراه خواهد داشت.

 در این روش لوله ها از کلکتور خارج شده و به طور مستقیم به داکت هایی که در سقف تعبیه گشته اند متصل می گردند.

علت استفاده از لوله پنج لایه برای این روش هم به دلیل این موضوع است که لوله پنج لایه به دلیل منعطف بودن بسیار بالایی که دارد احتیاجی به اتصالات همچون زانویی ندارد و مایعاتی همچون آب با سرعت بالا می توانند از آن گذر نمایند.

همین موضوع باعث گشته تا برای لوله کشی های زیر سقفی از این نوع لوله استفاده نمود.

به عبارتی با کمک این روش لوله اصلی به کمک کلکتور که دارای انشعابات مختلفی است به لوله پنج لایه متصل و از این لوله به داکت های سقف وصل می گردد.

روکار

از دیگر روش های که برای لوله کشی لوله پنج لایه استفاده می گردد روکار می باشد. این لوله در کنار کیفیت، مقاومت و … که دارد، بسیار زیبا هم می باشد و همین موضوع باعث می گردد تا به صورت روکار هم بتوان از آن استفاده نمود.

همچنین بسیاری از لوله ها برای روش روکار مناسب نبوده و بعد از مدتی که در مجاورت تابش نور خورشید، سرما، گرما و … قرار می گیرند، مقاومت خود را از دست داده و دچار فرسودگی و تخریب قرار می گیرند. از دیگر مزیتی که باعث می شود تا لوله پنج لایه به صورت روکار استفاده گردد دوام و ماندگاری بالای این لوله می باشد.

سایر مقالات
شیر قطع و وصل دوسر روپیچ نیوپایپ | بررسی قیمت و خرید

نکات مهم قبل از انجام لوله کشی پنج لایه

درست که استفاده از لوله پنج لایه خالی از لطف نیست اما نکاتی در رابطه با انجام لوله کشی پنج لایه وجود دارد که اگر به آنها توجه نگردد ممکن است مشکل ساز شوند.

این نکات شامل این موارد است:

  • در زمانی که لوله را به صورت روکار استفاده می نمایید توجه کنید که مراقبت لازم از آن شده باشد.
  • برای اینکه استفاده بهینه از لوله پنج لایه و جلوگیری از نشتی، بهتر است از اتصالات متفرقه پرهیز کرده و از اتصالات اختصاصی استفاده گردد.
  • درست است که در برابر نور خورشید مقاوم می باشد. اما برای محافظت بیشتر بهتر است تا از تابش نور خورشید به لوله پنج لایه جلوگیری گردد.

قیمت لوله پنج لایه

لوله پنج لایه در برندهای متفاوت تولید می گردد و هر برندی قیمت تمام شده خود را دارد. همچنین به دلیل نوسانات بازار و مواد اولیه نمی توان به صراحت قیمت تمام شده ایی برای لوله پنج لایه درنظر گرفت.

لوله های پنج لایه با استاندارهای تایید شده و با بهترین کیفیت تولید و با قیمت مقرون به صرفه و مناسبی روانه بازار می گردد.

جمع بندی کاربرد لوله پنج لایه

لوله پنج لایه از ترکیب آلومینیوم و نوعی پلیمر به نام پلی اتیلن تهیه می شود و کیفیت و استقامت بالایی دارد. همچنین هم برای مصارف ساختمانی و هم مصارف صنعتی قابل استفاده می باشد. همچنین به عنوان روکار هم قابل استفاده می باشد.

لوله پنج لایه نیوپایپ
خرید لوله نیوپایپ از نمایندگی اصلی نیوپایپ بازرگانی کشیشی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات