انواع شیرآلات موتورخانه

انواع شیرآلات موتورخانه

انواع شیرآلات موتورخانه

بازرگانی کشیشی پیشرو در تهیه بهترین و باکیفیت ترین اجناس در رأس تاسیسات ایران

توجه در انتخاب اجزای اصلی وسایل موتورخانه همچون شیرآلات می تواند به طول عمر دستگاه موتورخانه بی افزاید. ما در این مقاله به سراغ انواع شیرآلات موتورخانه رفته ایم و همچنین ببینیم چه لوله هایی برای موتورخانه مناسب هستند. با ما در شناخت انواع شیرآلات موتورخانه همراه شوید.

اجزای شیرآلات موتورخانه

شیرآلات صنعتی دارای اجزای مختلفی بوده که می توان به:

  • بدنه: که پوسته خارجی شیر می باشد و تمام اجزای اصلی شیر را دربر دارد. جنس آن از فلز و پلاستیک می باشد.
  • بانت: نگهداری اجزای اصلی شیر با کمک بانت صورت می پذیرد و به صورت فلنجی یا پیچی روی بدنه سوار می گردد.
  • پورت: به مسیر خروجی و ورودی شیر گفته و معمولا به درام و یا لوله متصل می گردد.
  • دیسک: قسمت متحرک شیر بوده و به عنوان اجزای اصلی انواع شیرآلات موتورخانه شناخته می شود.
  • نشیمنگاه: از دیگر اجزای انواع شیرآلات موتورخانه نشیمنگاه می باشد و در زیر دیسک قرار می گیرد.
  • استم: باعث اتصال اکچویتور به دیسک می شود و ازبین بانت رد شده و به درون شیر می رود. همچنین به دو دسته پایین رونده و بالا رونده تقسیم می گردد.
  • واشر: از دیگر اجزای ثابت در انواع شیرآلات موتورخانه می توان به واشر اشاره نمود. واشر برای جلوگیری از نشتی سیال به کار گرفته می شود.

انواع شیرآلات موتورخانه

شیرآلات از مهمترین اجزا تاسیسات ساختمانی و موتورخانه ها محسوب می شود. در اصل موتورخانه به عنوان یک مرکز اصلی شناخته می شود و آب گرم و سرد را به تمام مسیرهای گرمایشی و سرمایشی ساختمان منتقل می نماید. به همین دلیل انتخاب یکی از بهترین انواع شیرآلات موتورخانه می تواند به کیفیت و طول عمر موتورخانه کمک شایانی نماید. به طور کلی شیرآلات کاری هدایتی جریان آب را در موتورخانه برعهده دارند. از انواع شیرآلات موتورخانه از نظر جنس می توان به: شیرآلات برنجی و شیرآلات چدنی، شیرآلات پلیمری، شیرآلات آلومینیومی و … اشاره نمود. 

سایر مقالات
رادیاتور قرنیزی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

البته در کنار جنس و سایز شیرآلات از نظر نوع اتصال هم متنوع می باشند که شامل: جوشی، جوش پلاستیک، رزوه ای و فلنچی است. همچنین از نظر عملکرد هم به دو دسته مکانیکی و برقی تقسیم می گردد. 

از نظر کارایی و کاربرد هم شیرآلات موتورخانه به انواع زیر تقسیم بندی می گردد. 

  • شیرهای تنظیم دبی عبور سیال (شیرهای سوزنی – بشقابی – زاویه دار)
  • شیرهای مسدود کننده جریان (شیرهای کشویی – بشقابی – پروانه ای)
  • شیرهای هواگیری (دو روزنه – تک روزنه)
  • شیرهای رها کننده (شیرهای اطمینان)
  • شیرهای یکطرفه (سوپاپی – دروازه ای)

چگونه از شیرآلات در موتورخانه نگهداری کنیم؟

طبق گفته های بالا شیرآلات از اجزای مهم موتورخانه می باشند و توجه و نگهداری از آن در کنار کارکرد مناسب موتورخانه باعث می شود تا عمر موتورخانه هم افزایش پیدا کند. اما سوالی که در اینجا مطرح است این می باشد که چگونه از انواع شیرآلات موتورخانه نگهداری کنیم؟

شیرآلات هم همچون سایر قطعه های صنعتی احتیاج به نگهداری و تعمیر دارند تا بتوانند عملکرد مناسبی از خود نشان دهند. برای نگهداری و حفظ از خوردگی از انواع مواد آببندی و روان کننده استفاده می شود. همچنین برخی نیز از قطعات پلاستیکی و تفلونی استفاده می نمایند.

  از دیگر روش های حفاظت از انواع شیرآلات در برابر سایدگی و خوردگی می توان از گریس های آببندی و روان کننده هم اشاره نمود. این نوع گریس ها از روغن پایه معدنی تشکیل شده که از پالایش نفت خام تولید می گردد. البته از روغن های گیاهی خاص هم استفاده می گردد.

سایر مقالات
قوانین نصب پکیج | رعایت ایمنی در راه اندازی پکیج

روانکاری شیرآلات بهتر است هر 10 روز انجام پذیرد. البته این را هم متذکر شویم این 10 روز منظور به زمان باز و بسته شدن شیرآلات بستگی دارد.

چه لوله ایی برای موتورخانه مناسب است؟

برای انتخاب لوله موتورخانه معیارهای مختلفی وجود دارد که از مهمترین معیارهای این انتخاب می توان به این موارد اشاره کرد:

  • جنس لوله ساخته شده
  • طول لوله ساخته شده
  • ضخامت اسمی لوله
  • انواع لوله بر اساس شکل ظاهری
  • استاندارد ساخت و تولید لوله
  • سایز اسمی لوله
  • وضعیت قسمت انتهایی لوله

حال که با معیارهای انتخاب لوله آشنا شدیم بهتر است به سراغ انواع لوله مناسب برای موتورخانه هم برویم و ببینیم در چه نوع لوله ایی برای موتورخانه مناسب است. با ما تا انتهای مقاله انواع شیرآلات موتورخانه همراه شوید.

لوله فلزی

این لوله جزو لوله های ابتدایی و نسل قدیمی لوله ها می باشد. کاربردهای مختلفی داشته و از نظر ویژگی دارای: استحکام بالا، نفوذناپذیری، ضریب انبساط طولی پایین و … می باشد.

این را هم اضافه کنیم، با اینکه به عنوان یک لوله قدیمی شناخته می شود اما در سطح جهان کاربرد داشته و استفاده می گردد.

 لوله های فولادی

از دیگر انواع لولهای مناسب برای شیرآلات موتورخانه لوله های فولادی می باشد، چراکه امکان تحمل دما و فشار را دارا می باشد.

لوله گلوانیزه

 نوع گلوانیزه آن برای این امر مناسب می باشد و دارای رنگ نقره ای است. همچنین برای لوله کشی آب سرد و هم گرم قابل استفاده است.

لوله های سیاه

 این نوع لوله فولادی هم برای لوله کشی آب گرم و هم سرد موتورخانه قابل استفاده می باشد. همچنین برای لوله کشی ساختمانها نیز قابل استفاده می باشد.

سایر مقالات
سیستم آبرسانی 5 لایه

 

لوله پنج لایه نیوپایپ
خرید لوله نیوپایپ از نمایندگی اصلی نیوپایپ بازرگانی کشیشی

لوله های غیرفلزی

در ادامه انواع شیرآلات به سراغ لوله های غیر فلزی رفته ایم و می خواهیم ببینیم آیا می توان از لوله های غیر فلزی هم استفاده نمود یا خیر؟ لوله های غیر فلزی هم برای موتورخانه قابل استفاده و مناسب می باشد. در ادامه به انواع لوله های غیر فلزی مناسب موتورخانه اشاره خواهیم نمود. 

لوله های پروپیلن

لوله های پروپیلن جزو لوله های غیر فلزی است. در مقابل پوسیدگی مقاوم است، ضریب هدایت حرارتی پایین داشته، نصب سریع و آسانی دارد، وزن آن کم بوده و نفوذ پذیری پایینی دارد.

لوله های پلی اتیلن

از دیگر انواع لوله مناسب برای موتورخانه می توان به لوله های پلی اتیلن اشاره نمود. لوله پلی اتیلن برعکس لوله پروپیلن این توانایی را دارد تا فشار و دمای زیاد را تحمل کند. همچنین در برابر قلیایی ها، اسیدها و حلال های ضعیف مقاومت مناسبی را دارا است. از مزایای دیگر لوله های پلی اتیلن می توان به: حمل و نصب راحت و آسان، انعطاف پذیری بالا، قیمت مناسب، مقاوم در برابر سرما و گرما، مقاوم در برابر عوامل شیمیایی و خاک، ضریب اصطکاک پایین دیواره و … اشاره نمود.

لوله های چند لایه

می توان لوله پنج لایه را هم جزو بهترین لوله های مناسب برای موتورخانه دانست. این نوع لوله به دلیل اینکه در تولیدش از دو ترکیب فلز و پلیمر استفاده شده است و تمام مزایای این ترکیبات را دارا است.

قرارگیری این پنج لایه در لوله نیوپایپ به این شرح است: یک لایه فلز، دو لایه پلیمر و یک لایه چسب مخصوص. با این روش هر لایه عیوب لایه دیگر را پنهان می سازد و به این صورت به عنوان یک لوله ایده آل برای مصارف لوله کشی خواهد بود.

سایر مقالات
هر توپ لوله پنج لایه چند متر است ؟ | مزایای لوله های پنج لایه در سیستم های تاسیساتی

از مزایای این لوله می توان به: مقاومت بالا در برابر فشار، مقاوم در برابر حرارت، انعطاف پذیر، ضریب انبساط طولی پایین، رسوب پذیری پایین و … اشاره کرد.

قیمت انواع شیرآلات موتورخانه

قیمت تمام شده شیرآلات موتورخانه بر اساس: نوع مدل، برندهای موجود، نوع اتصال و … بستگی دارد و به دلیل نوسانات قیمتی نمی توان قیمت تمام شده ایی را برای انواع شیرآلات موتورخانه درنظر گرفت.

در آخر

در مقاله فوق با انواع شیرآلات از لحاظ: جنس، کارکرد، اتصال و … آشنا شدیم و دانستیم چه نوع لوله هایی برای تاسیسات موتورخانه مناسب می باشند. شما می توانید بسته به بودجه ایی که در نظر گرفته اید یک انتخاب ایده آل و مناسب برای شیرآلات و لوله موتورخانه داشته باشید.

از اینکه با نمایندگی اصلی نیوپایپ در این مقاله همراه بودید کمال تشکر را از شما داریم و امیدواریم که مقاله فوق برای شما مناسب بوده باشد. جهت خرید انواع شیرآلات و لوله های مناسب می توانید از سایت بازرگانی کشیشی بهره ببرید و از کیفیت اجناس مطمئن باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات