اصلی‌ترین موارد تفاوت شیرآلات کلاسیک با شیرآلات مدرن در چیست؟

  • صفخه اصلی
  • >
  • همه
  • >
  • اصلی‌ترین موارد تفاوت شیرآلات کلاسیک با شیرآلات مدرن در چیست؟

هرجایی که مصرف آب یا هر سیال دیگری وجود دارد، قطعاً از شیرآلات نیز استفاده می‌شود. بنابراین با همین یک جمله می‌توان فهمید که شیرآلات تقریباً در همه‌جا مورداستفاده قرار می‌گیرند. شیرآلات ساختمانی در ردیف یکی از مهم‌ترین کالاهای تأسیساتی هستند. تولیدکنندگان ایرانی زیادی هم در سال‌های اخیر در کشور ما به عرصه تولید این دسته از شیرآلات ورود کرده‌اند. شیرآلات ساختمانی در انواع و اقسام مختلفی تولید و روانه بازار می‌شوند. از گذشته‌های دور تا به امروز روند تکاملی شیرآلات ساختمانی با فراز و نشیب زیادی همراه بوده است. درگذشته مسئله زیبایی ظاهری شیرآلات و امکانات جانبی در تولید آن‌ها مطرح نبود. اما در حال حاضر این دو پارامتر به‌عنوان فاکتورهای اساسی برای انتخاب یک شیر ساختمانی به شمار می‌رود. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مهم‌ترین تفاوت شیرآلات کلاسیک با شیرآلات مدرن بپردازیم.

بیشتر بخوانید : خرید شیرآلات

ابتدا لازم است تا یک نگاه کلی به روند تولید انواع شیرآلات از گذشته تا به امروز بیندازیم. در ادامه به معرفی هر یک از شیرآلات کلاسیک و مدرن می‌پردازیم. درنهایت تفاوت شیرآلات کلاسیک با شیرآلات مدرن را به‌طور مفصل تحلیل می‌کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه تولید و استفاده از انواع شیرآلات

انسان‌ها درگذشته وقتی از مرحله زندگی کوچ‌نشینی دست کشیدند و به سمت زندگی یکجانشینی روی آوردند، به یک چالش مهم برخوردند. در زندگی کوچ‌نشینی همواره افراد سعی می‌کردند تا در نزدیکی منابع آب زندگی کنند. به‌این‌ترتیب همواره دسترسی مناسبی به آب داشتند. اما پس از تشکیل شهرها و روستاها، عملاً امکان دسترسی سریع همه افراد به آب وجود نداشت. به‌این‌ترتیب ایده انتقال آب به منازل افراد ابداع شد. به کمک خطوط لوله‌کشی آب از منابع آبی به دست مصرف‌کننده می‌رسید.

اصلی‌ترین موارد تفاوت شیرآلات کلاسیک با شیرآلات مدرن در چیست؟

 

اصلی‌ترین موارد تفاوت شیرآلات کلاسیک با شیرآلات مدرن در چیست؟

اما چالش اصلی این بود که باید آب منتقل‌شده به ساختمان را کنترل نمود. به همین دلیل برای کنترل کردن جریان آب نیاز به تجهیزی داشتند. این تجهیز باید به انسان‌ها کمک می‌کرد که هر زمان که نیاز داشتند، جریان آب برقرار شود و هر زمان که نیاز نداشتند بتوانند جریان آب را قطع کنند. اختراع شیرآلات دقیقاً در همین برهه زمانی اتفاق افتاد. شاید بتواند عمر نخستین شیرآلاتی که در دنیای تولید شد را به بیش از 1500 سال قبل از میلاد نسبت داد.

بیشتر بخوانید : لوله آهنی

درگذر زمان شیرآلات ساختمانی متنوع و متعددی تولید و روانه بازار شدند. مسئله‌ای که در ابتدا در تولید شیرآلات اهمیت داشت، صرفاً قطع و وصل جریان آب بود. اما رفته‌رفته مسائلی مانند صرفه‌جویی در مصرف آب، زیبایی ظاهری و همچنین امکانات جانبی نیز در طراحی شیرآلات ساختمانی اهمیت پیدا کردند. در حال حاضر تنوع شیرآلات ساختمانی که در بازار عرضه می‌شود، بسیار بالا است.

سایر مقالات
روش‌های جرم‌زدایی از انواع شیرآلات

بیشتر بخوانید : خرید لوله پوش فیت

ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که نخستین مدل از شیرآلات ساختمانی امروزی در سال 1937 توسط فردی به نام آل موئن طراحی شد و درنهایت محصول نهایی و تجاری او در سال 1947 روانه بازار شد. در ادامه به بررسی تفاوت شیرآلات کلاسیک با شیرآلات مدرن می‌پردازیم.

منظور از شیرآلات کلاسیک چیست؟

در ابتدای بحث از تفاوت شیرآلات کلاسیک با شیرآلات مدرن باید به معرفی مختصری از شیرآلات کلاسیک بپردازیم. شیرآلات کلاسیک درواقع اشاره به همان نوع شیرهای قدیمی دارند که دودسته تنظیم جداگانه در دو طرف علمک شیر دارند و معمولاً با پیچاندن دسته می‌توان جریان آب را قطع و وصل نمود. هر یک از دسته‌های شیرآلات کلاسیک برای برقراری جریان آب سرد و گرم مورداستفاده قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید : خرید لوله و اتصالات ساختمانی

این نکته درباره شیرآلات کلاسیک وجود دارد که این نوع شیرآلات، دارای آب سرد و آب گرم نیستند. اگر به تصاویر ساختمان این دسته از شیرآلات نگاه کنید، شیرها دارای دو لوله مجزای سرد یا گرم هستند و شما برای تنظیم دمای آب وان خود، باید هر یک را جداگانه باز یا بسته کنید. درگذشته این دسته از شیرآلات بیشتر به‌صورت فلزی و از جنس فولاد ضدزنگ تولید می‌شدند. اما در طراحی‌های جدید مسئله دکوراسیون داخلی نیز در طراحی این دسته از شیرها اعمال می‌شود. به همین دلیل از متریال‌های دیگری نظیر برنج و چدن نیز در تولید آن‌ها استفاده می‌شود. در ادامه در بخش تفاوت شیرآلات کلاسیک با شیرآلات مدرن، درزمینهٔ مزایا و معایب این دسته از شیرآلات بیشتر بحث می‌کنیم.

بیشتر بخوانید : تاسیسات ساختمانی و انواع آن

منظور از شیرآلات مدرن چیست؟‌

کاربرد شیرآلات مدرن صرفاً در باز و بسته کردن جریان سیال خلاصه نمی‌شود. مسائل مختلفی در طراحی این دسته از شیرآلات در نظر گرفته می‌شود. ازجمله می‌توان به اهمیت زیبایی ظاهری شیرآلات، صرفه‌جویی در مصرف آب، سهولت در استفاده از آن‌ها و همچنین کاربردهای جانبی این دسته از شیرآلات اشاره نمود.

متریال مورداستفاده در تولید شیرآلات مدرن

بحث در خصوص متریال مورداستفاده در تولید شیرآلات مدرن ازاین‌جهت اهمیت دارد که کارایی شیرآلات و همچنین عمر مفید آن‌ها تا حدود زیادی به این مسئله گره‌خورده است. مهم‌ترین متریال‌هایی که برای تولید این دسته از شیرآلات استفاده می‌شوند، عبارت‌اند از:

اصلی‌ترین موارد تفاوت شیرآلات کلاسیک با شیرآلات مدرن در چیست؟
اصلی‌ترین موارد تفاوت شیرآلات کلاسیک با شیرآلات مدرن در چیست؟

1- برنج: این فلز در ردیف قدیمی‌ترین متریال‌هایی که برای تولید شیرآلات استفاده می‌شوند، قرار می‌گیرد. برای آشپزخانه‌هایی که دکوراسیون سفیدرنگ دارند، این نوع متریال گزینه مناسبی برای شیرآلات به شمار می‌روند.

سایر مقالات
آشنایی با لوله سفید شاخه‌ای و کاربردهای آن‌ها

2- مس: رنگ زیبای فلز مس به همراه خواص مکانیکی مناسب آن موجب شده است که در تولید شیرآلات لاکچری مدرن از این متریال استفاده شود. در آشپزخانه‌هایی که به دنبال ایجاد فضای سنتی هستند استفاده از شیرآلات مسی گزینه مناسبی است. قیمت این دسته از شیرآلات بالاتر از شیرآلات برنجی است.

3- استیل: فولاد ضدزنگ به دلیل خواص مکانیکی بی‌نظیر و ظاهر درخشانی که دارد برای تولید انواع و اقسام شیرآلات یک گزینه منطقی و معقول به شمار می‌رود. شیرآلات مدرن استیل از عمر مفید زیادی برخوردار هستند.

اصلی‌ترین متریال‌های مورداستفاده در تولید شیرآلات همین سه گزینه هستند. البته شیرآلات با متریال‌های دیگری نیز در بازار یافت می‌شود ولی کاربردهای محدود و سفارشی دارند.

بیشتر بخوانید : همه چیز درباره لوله و اتصالات آذین لوله

در ادامه نوبت به بررسی تفاوت شیرآلات کلاسیک با شیرآلات مدرن می‌رسد.

تفاوت شیرآلات کلاسیک با شیرآلات مدرن

در این قسمت لازم است تا در خصوص تفاوت شیرآلات کلاسیک با شیرآلات مدرن بحث کنیم. این دسته از شیرآلات را می‌توان از جنبه‌های مختلفی مورد ارزیابی قرارداد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانید : تفاوت لوله پوش فیت و وله پلیکا

فضای موردنیاز برای نصب شیرآلات

شیرآلات کلاسیک دارای دودسته جداگانه هستند و هم‌چینی یک علمک شیر هم دارند. بنابراین برای نصب این دسته از شیرآلات نیاز به فضای بیشتری وجود دارد. این در حالی است که بسیاری از شیرآلات مدرن به‌صورت اهرمی تولید می‌شوند و به همین دلیل فضای کمتری را اشغال می‌کنند. به‌علاوه برخی از انواع جدید شیرآلات مدرن هوشمند حتی اهرم نیز نداشته و به کمک سنسورهای الکترونیک کار می‌کنند. بنابراین به‌طورکلی شیرآلات مدرن فضای نصب کمتری را نیاز دارند.

اصلی‌ترین موارد تفاوت شیرآلات کلاسیک با شیرآلات مدرن در چیست؟

 

اصلی‌ترین موارد تفاوت شیرآلات کلاسیک با شیرآلات مدرن در چیست؟

ابعاد و اندازه شیرآلات

اظهارنظر در خصوص ابعاد و اندازه شیرآلات مدرن و کلاسیک چندان کار راحتی نیست. چراکه این شیرآلات بسته به نوع کاربرهایی که دارند در ابعاد مختلفی تولید و روانه بازار می‌شوند. اما در حالت کلی این امکان وجود دارد که شیرآلات مدرن را در ابعاد و اندازه‌های کوچک‌تری در مقایسه با شیرآلات کلاسیک تولید نمود.

بیشتر بخوانید : شیرگازی و شیر قفلی

طرح و ساختار ظاهری شیرآلات

شیرآلات کلاسیک ساختار و طراحی کلاسیک دارند و از المان‌های به‌روز در طراحی آن‌ها خبری نیست. در طراحی‌های جدید شیرآلات کلاسیک مسئله زیبایی ساختاری به‌طور جدی‌تر موردتوجه تولیدکنندگان قرارگرفته است و به نظر می‌رسد پیشرفت‌های خوبی نیز در این زمینه حاصل‌شده است. اما دست طراحان برای ایجاد طرح‌های هندسی زیباتر با شیرآلات مدرن بیشتر باز است.

سایر مقالات
مشخصات لوله آهنی

عملکرد شیرآلات

یک تفاوت شیرآلات کلاسیک با شیرآلات مدرن در عملکرد آن‌ها است. شیرآلات کلاسیک دارای دودسته تنظیم جداگانه هستند. برای تنظیم دمای آب با این نوع شیرآلات باید هر دودسته تنظیم را بازنمود تا آب به دمای موردنظر برسد. این کار عملاً زمان‌بر است. اما شیرآلات مدرن به کمک اهرم یا سنسور عمل می‌کنند. به همین دلیل تنظیم دمای آب به کمک آن‌ها خیلی سریع‌تر و راحت‌تر صورت می‌پذیرد.

بیشتر بخوانید : لوله و اتصالات و موارد استفاده آن در ساختمان

صرفه‌جویی در مصرف آب

مسئله صرفه‌جویی در مصرف آب به‌عنوان مهم‌ترین تفاوت شیرآلات کلاسیک با شیرآلات مدرن به شمار می‌رود. همان‌طور که می‌دانید استفاده از شیرآلات کلاسیک با مسئله صرفه‌جویی در مصرف آب در تضاد است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شیرآلات مدرن موجب صرفه‌جویی 50 درصدی در مصرف آب می‌شوند. با توجه به اهمیت حفظ ذخایر آبی در کشورها استفاده از شیرآلات مدرن گزینه مناسب‌تری به شمار می‌رود.

قیمت شیرآلات

صحبت درباره قیمت شیرآلات مدرن و کلاسیک به‌راحتی امکان‌پذیر نیست. به‌طورکلی عوامل متعددی ازجمله متریال، تکنولوژی و ابعاد و اندازه شیرآلات در تعیین قیمت آن‌ها بسیار اثرگذار هستند.

بیشتر بخوانید : روش های جرم گیری از انواع شیرآلات

تکنولوژی مورداستفاده در شیرآلات

منطق و تکنولوژی خاصی در تولید شیرآلات کلاسیک مورداستفاده قرار نمی‌گیرد. اما شیرآلات مدرن همواره با تکنولوژی‌های جدید در حال تقویت و به‌روزرسانی هستند. برخی از جدیدترین تکنولوژی‌های مورداستفاده در تولید شیرآلات مدرن را می‌توان در زیر خلاصه کرد:

اصلی‌ترین موارد تفاوت شیرآلات کلاسیک با شیرآلات مدرن در چیست؟

 

اصلی‌ترین موارد تفاوت شیرآلات کلاسیک با شیرآلات مدرن در چیست؟

– شیرآلات مدرن جدید با فناوری هشداردهنده نشتی از طریق نمایشگر با صدای بوق تجهیز شده‌اند. با این فناوری نه‌تنها قابلیت تنظیم خودکار میزان خروجی آب امکان‌پذیر است بلکه میزان فشار و دما را نیز می‌توان تنظیم کرد. نکته جالب اینکه این شیر قادر است از طریق صفحه نمایشگر و بوق هشداردهنده هر نوع نشتی را به صاحب خود از راه دور اعلام کند.

– شیرآلات هوشمند مسئله تماس دست با اهرم یا دستگیره شیر را کاملاً برطرف کرده‌اند. به‌تازگی شیرآلاتی عرضه‌شده‌اند که مایع دستشویی را نیز به‌صورت خودکار و بدون نیاز به تماس دست در اختیار می‌گذارند.

– شیرآلات هوشمند مورداستفاده در حمام بسیار پیشرفته شده‌اند. با تجهیز این شیرآلات به صفحات دیجیتال و لمسی می‌توان شدت ریزش آب و دمای آن را در لحظه و به بهترین حالت ممکن کنترل نمود.

بیشتر بخوانید : شیرآلات شودر

– قیمت بالای آب در برخی کشورهای دنیا موجب شده است که روش‌های جدیدی برای صرفه‌جویی در مصرف آب اتخاذ شود. شیرآلات جدید طراحی‌شده‌اند که امکان اندازه‌گیری زمان استحمام و میزان مصرف آب را به‌منظور جلوگیری از مصرف بیش‌ازاندازه آب در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند.

سایر مقالات
سیستم های لوله کشی گرمایشی

خرید شیرآلات مدرن و کلاسیک از بازرگانی کشیشی

برندهای ایرانی زیادی در طول سال‌های گذشته درزمینهٔ تولید شیرآلات مدرن و کلاسیک فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. هرچند شاید این‌طور به نظر برسد که محصولات برندهای خارجی از کیفیت بالاتری برخوردار هستند؛ اما برندهای ایرانی در طول دو دهه اخیر پیشرفت‌های بسیار خوبی در این زمینه داشته‌اند. کیفیت شیرآلات ایرانی موجود در بازار کاملاً قابل‌رقابت با محصولات خارجی مشابه است. در حال حاضر شیرآلات برندهای معروف و معتبر ایرانی نظیر شودر، کاویان، راسان و ریابی در بازرگانی کشیشی عرضه می‌شود و شما عزیزان می‌توانید با مشاهده قیمت محصولات این برندها به‌صورت آنلاین اقدام به تهیه شیرآلات موردنیاز خود کنید. همکاران ما در بازرگانی کشیشی تلاش می‌کنند تا قیمت محصولات به‌صورت لحظه‌ای به‌روزرسانی شود و کار مشتریان عزیز برای انتخاب محصولات موردنظرشان راحت‌تر شود.

اصلی‌ترین موارد تفاوت شیرآلات کلاسیک با شیرآلات مدرن در چیست؟

 

اصلی‌ترین موارد تفاوت شیرآلات کلاسیک با شیرآلات مدرن در چیست؟

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی مهم‌ترین تفاوت شیرآلات کلاسیک با شیرآلات مدرن پرداختیم. شاید این‌طور به نظر برسد که استفاده از شیرآلات کلاسیک در حال منسوخ شدن است. اما واقعیت این سات که تولیدکنندگان با ارائه طرح‌های جدید و شگفت‌انگیزی از این نوع شیرآلات موفق شده‌اند همچنان این محصولات را در بازار حفظ کنند. شیرآلات کلاسیک جدید طراحی‌های بسیار زیبایی دارند و از متریال‌های مختلف برای تولید آن‌ها استفاده می‌شود.

از آن‌طرف شیرآلات مدرن نیز با توجه به مزیت‌های بی‌شمار و امکانات بسیار خوبی که دارند، جایگاه ویژه‌ای را در بازار مصرف برای خود به ارمغان آورده‌اند. انتخاب بین شیرآلات مدرن و کلاسیک تا حدود زیادی بستگی به دکوراسیون محیط موردنظر شما دارد. در محیط‌های با دیزاین سنتی استفاده از شیرآلات کلاسیک مناسب‌تر است. همچنین در محیط‌های مدرن و امروزی استفاده از شیرآلات مدرن هوشمند توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید : شیر پیسوار و کاربرد آن

بازرگانی کشیشی با بیش از 5 دهه سابقه فعالیت درزمینهٔ فروش محصولات تأسیسات مکانیکی، مفتخر است که موفق به کسب رضایت اکثر قریب به‌اتفاق مشتریان خود در این سال‌ها شده است. شاهدِ این ادعا همکاری طولانی‌مدت بازرگانی کشیشی با مشتریان وفادار خود است. برای خرید انواع شیرآلات مدرن و کلاسیک می‌توانید از فروشگاه اینترنتی بازرگانی کشیشی دیدن کنید. همچنین درصورتی‌که درزمینهٔ تفاوت شیرآلات کلاسیک با شیرآلات مدرن سؤال یا ابهامی دارید، می‌توانید با همکاران ما تماس حاصل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات